Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dykking i Lågen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Dykking i Lågen

Et litt lokalt reisebrev....
    Var i går på tur i elva Lågen. Jeg og en kolega fra jobben tenkte vi skulle ta en tur å se på laks... Vi er jo mest vant til å lete etter fisk her i vestfold-fjordene så dette ville bli en ny opplevelse.
    Tok kontakt med et firma som heter Opptur som driver med villmarksopplevelser. En veldig hyggelig kar møtte oss i Brufoss og viste oss et fint sted for dykking. Vi gjorde klar line på elvebredden og klipset oss fast i den. Så hoppet vi ute i elva. (Kaldt?? Nei 19 grader!!!) Sikta var bra og strømmen sterk. Klorte oss fast i steinene på bunnen og beveget oss ut i elva. Der lå vi litt stille og samlet pusten før vi beveget oss litt med strømmen nedover. Ny puste pause på et par minutter og så begynte lakseyngelen å samle seg rundt oss. Små fisken var ikke redd i det hele tatt, men kom nærmere og nærmere. For en fantastisk opplevelse.
    Etter 42 minutter under vann kom vi slitne opp på land igjen. Dypeste var 8 meter.

Spisepause og litt avslapning samt bading i Lågen, så videre til Kjærrafossen.
    Her går vannet hvitt så det holder. Litt spent før vi hoppet uti, men etter å ha huket seg ned og tømt vest og drakt helt for luft, begynte vi å krabbe under fossen. Vi la oss akkurat der hvor alt vannet raser ned i elva og klorte oss fast, igjen, på 1.5 meters dyp. Etter to minutter der nede sto de der. To enorme lakser, rett forran øynene på oss. Helt utrolig!!!! ;D Laksen var nok 70-80cm lang og helt nydelig!! Så flott fisk! Fantes ikke spor av å være redd oss i det hele tatt! Vi satt/lå/holdt oss fast på bunnen i 10-12 minutter før vi beveget oss tilbake... slitne, men veldig fornøyde.
    Da vi kom opp hadde det samlet seg masse tilskuere som lurte på hva slags gale mennesker det var som dykka i fossen... de skulle bare vist

Alt i alt må jeg si at denne dykkeopplevelsen var den beste jeg noensinne har hatt. Faktisk bedre enn den gangen jeg dykka med hai i Thailand. Anbefales på det varmeste!!!!!

Er det noen som vil prøve, så ta kontakt. Det var veldig greit å få litt lokal hjelp med å komme seg til elva og fossen.
    Lululu

Reykking i Lågen

Hei!
    Dette skulle jeg likt å være med på

Hilsen Runar

Comment

Reykking i Lågen

Det er helt rått ;D
      Vi skal opp dit flere ganger. Hvor bor du?
      Lululu

Comment

Reykking i Lågen

Hei

Har akkurat fått oppleve hvite elver - uten dykkeutstyr og vet hvilke krefter man utfordrer. Man får et kick av bare å se på.... Brukte du helt vanlig utstyr?? Hvor lenge holder de på for sesongen?

Absolutt noe jeg kunne tenkt meg å forsøke... 8)

Oystein
        ... ( ¨,) ...

Comment

Reykking i Lågen

Hei!
          Jeg bor i Skien.
          Og jeg vil meeeeeget gjerne prøve dette.

Comment

Reykking i Lågen

Ja vi brukte helt vanlig utstyr.
            Når vi lå i bunnen av fossen krabbet vi langs bunnen uten svømmeføtter og med litt ekstra bly. Viste seg at begge deler var smarte valg. Kunne kanskje hatt enda mer bly..

Det er ingen som driver med dette i den forstand at det arrangeres, men vi tok som nevnt kontakt med Opptur, et firma som driver med villmarksopplevelser, for å få tilgang til de forskjellige stedene.
            Skal opp i lågen for å snorkle eller drive strømsnorkling eller hva man skal kalle det, nå i oktober. (Må bare komme hjem fra Gozo først ;D ;D)

Lurer på om det går an å få kontakt med opptur via http://www.opptur.no eller.no?? Prøv!!
            Lululu

Comment

Reykking i Lågen

Nok en tur til Lågen sist helg.
              Snorkling denne gangen. Gikk med Strømmen fra Brufoss og nedover mot Svarstad. Så en masse store laks som sto på gjyteplassene sine.
              Etter snorklingen satt vi oss på en fin plass og grillet pølser og nøt annet medbrakt. Ypperlig friluftstur. ;D ;D ;D

Lågen holder for tiden 8°C og vannføringen er 60.000liter i sek.
              Lululu

Comment

Working...
              X