Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips og erfaringer om Hurghada

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Trenger tips og erfaringer om Hurghada

Heisan,

Skal til Egypt i vinterferien, og får tre-fire dager med dykking i Hurghada. (Vi skal bo lengst nord på 'resort strip' eller rett sør for Sigala for de som er lokalkjent.) I den forbindelse hadde det vært interessant å høre andres erfaringer fra stedet.

Konkrete ting jeg lurer på er f.eks.:
    1: Er det lurest å booke dykking før avreise eller på stedet?
    2: Hvilke sentre er gode / ikke gode?
    3: Er det billig å handle utstyr der? (Kunne tenkt oss våtdrakter)
    4: Tar vi med eget utstyr? (Vi har vektkvoter for to barn i tillegg til oss selv :-)

Liveaboard er desverre ikke aktuellt denne gangen, så tips om det får vi ta senere. Alt annet jeg ikke har tenkt på er derimot velkomment.

Stein :-)
    ... som gleder seg litte granne ;D

SV: Trenger tips og erfaringer om Hurghada

Ta med eget ventilsett, maske og finner, evt drakt. Vi fikk veldig dårlig utstyr når vi var dere nede i jula. Men... veldig flott dykking for det!
    Det er litt billigere å handle utstyr i Egypt, men de har ikke alltid det beste utvalget. Kos dere!
    Ulka

Comment

Hei Stein.

Kan hjelpe deg med noen av svarene dine.

Spm 1: Det er like greit å bestille der dagen før du vil dykke, da er du nesten garantert plass.

Spm 2: Har brukt to dykkesenter der, det ene var Colona Divers som ligger ved megawish resort, det andre var Dive too som ligger i byen. Begge var drevet av scandinaviere og var kjempesenter.

Spm 3: Det er som sagt ikke det store utvalget der, det ligger en ren dykkerbutikk i gammelbyen.

Spm 4: Det er lurt å ta med det meste utenom bly og flaske (du kan kjøpe "dykkesete" på flybilletteen din der du får ta med 10 kg ekstra, ihvertfall Apollo).

Håper dette hjelper deg, Hurghada er en kjempeplass med masse bra dykkersteder. God tur, er bare litt misunnelig.

Comment

Jeg tok OWD (i 2002) og AOWD (i 2003) hos Voodoo Divers som ligger i Reemyvera Hotel.
        Veldig fornøyd med instruktør, DM'er og båtmannskapet. Serviceminded og hyggelige folk. Relativt nytt utstyr og romslig med plass på båtene. De var også flinke til å velge dykkesteder som ikke alle andre dro til (men likevel interessante), så vi slapp mye av "kødykkingen" som er relativt vanlig i Hurghada og Sharm.
        God tur!

Asbjørn

Comment

Hei,
          Jeg var i Hurghada i desember i forfjor og dykket med Colona.

Bestillte dykking på forhand men fikk ikke noe avslag av den grunn, selv om jeg ble lovet det på forhand.
          Colona er bra, med nesten bare svenske DMer. Men man blir kanskje litt mye styrt, uten at jeg har andre erfaringer.

Jeg vil nok anbefale å ta med eget utstyr. Sparer ganske mye penger og har utstyr man er vant til. De fleste reiseselskaper har muligheter for å ta med ekstra mot ett lite tillegg.
          Edit: Ellers anbefaler jeg å ta Nitrox kurs der nede. Med Colona kan du dykke med EAN 32 uten pristillegg.
          God tur!
          Tor
          Never underestimate your capacity for doing something really stupid!
          http://youtube.com/user/TottoDiver

Comment

Originally posted by puslingper View Post

1: Er det lurest å booke dykking før avreise eller på stedet?
            2: Hvilke sentre er gode / ikke gode?
            3: Er det billig å handle utstyr der? (Kunne tenkt oss våtdrakter)
            4: Tar vi med eget utstyr? (Vi har vektkvoter for to barn i tillegg til oss selv :-)
            1: du får rabatt hvis du bestiller på forhånd
            2: Vi dykket med Easy Divers ifjord, utrolig fornøyd! Proffe folk, vanvittig god mat!!!!, bra kontroll på sikkerhet og ikke kjempe full båt. Skal jeg til Hurghada igjen blir det Easy Divers uten tvil.
            3: Fantt egentlig bare en butikk som solgte dykker utstyr, den ligger i ei bak gate, rett bak det store handle senteret mener jeg å huske. Jeg kikket bare på føtter og det var en god del billigere en hjemme.
            4: Jeg hadde med alt sjøl og angret ikke på det, utleie utstyret så bra ut.

mvh Kjetil
            se mine uv bilder på http://www.kjetilmik.com/menymineuvbilder.htm

Comment

Takk for alle svar, har funnet nettsidene til alle de nevnte dykkesentrene og det ser jo bra ut ;D

Regner med at vi kommer til å ta med så mye utstyr som mulig. Så får vi håpe det går an å kjøpe en våtdrakt der nede, litt kjedelig å bade i andres latrine :P

Vi kommer til å være mest på land (familieferie dette her, ikke en dykkerferie) så tips til bruk på land er også bra.

Glede seg ;D

Comment

Nomadetur i ørken kan anbefales, tror ikke jeg ville hatt med unger til Luxor eller Cairo da det er veldig lang busstur.

Maracesh Resturant er en veldig trivelig plass med billig og god mat.

Comment

Originally posted by Vidar View Post
                  Nomadetur i ørken kan anbefales, tror ikke jeg ville hatt med unger til Luxor eller Cairo da det er veldig lang busstur.

Maracesh Resturant er en veldig trivelig plass med billig og god mat.
                  Restaurant-tips er bra! Må jo ha mat.

Ellers kommer vi flyvende inn fra Cairo, har tre dager der i hver ende av ferien. Så det blir både museer og pyramider i massevis. Luxor er desverre mer tvilsomt om vi rekker, men så må vi jo heller dra tilbake igjen

Comment

Vi var kjempefornøyde med Eurodivers på Grand Hotel.
                    Når man dykker med et tysk firma får man følelsen av trygghet som man også har hjemme i Norge. Og den er viktig.
                    I tillegg har de flere sentre rundt om i Verden som vil gi deg rabatter om du besøker disse etter å ha brukt dem en gang. Store flotte båter, god mat og svært hyggelige folk. En smart ting å gjøre er å ta dykkene dine med Nitrox ( som de tilbyr ) og senere ta teorien så har du denne i box.

http://www.eurodivers.com

God tur og ta for all del turen til Sekala for shopping.

Lars

Comment

Da var første runde med vaksiner på plass også...

Har allerede hørt om shoppingmulighetene, så det blir nok vanskelig å styre unna ;D Vel, jeg kan jo VISA-kortnummeret mitt utenatt så jeg er ikke den som bremser på det området. :-[

Og så ser det ut til at vi må gjøre en grundig vurdering av Nitrox-kurs. Har dukket opp to ganger her og jeg har sett det flere ganger i tidligere rødehavstråder også.

Igjen takk for tips! Keep'em comming 8)

Comment

En ting til: Hva gjør man med lykter? De vi har er ganske tunge, så jeg vil helst slippe å ha de med. Ikke tror jeg de tåler to dykk på rad heller.

Kan man leie lykter på disse sentrene? Og er det dyrt? Og ikke minst: Trenger man lykter?

Comment

Greide ikke å finne steder som leide ut cannisterlykter for to år siden.

Er det bare dagsdykk ville jeg satse på små "clasolsson" lykter (til å lyse inn i sprekker med.

Planlegger dere nattdykk ville jeg ofret allt for å fått med cannisteren.
                          Alle "liveaboard" båter har 220w og mulighet til å lade dem opp mellom dykk.
                          Leder i Tønsberg Dykkeklubb
                          Sjekk undervannsbildene mine på
                          http://community.webshots.com/user/jonbruu

Comment

Arbeider...
                          X