Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kniver?!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: Kniver?!

Originally posted by Froskemannen View Post
    Kjøttøksa er ganske bra

Den 365+ -kniven ovenfor er etter min mening ubrukelig... Alt for tynt stål, elendig å slipe og slett ikke god å bruke; skaftet har en uheldig vinkel (smak og behag) og bladet er for kort.

Tynt stål er kjekt til filetkniver - til kraftigere kniver som skal kutte og skjære foretrekker jeg definitivt noe som er skikkelig tungt og solid.

Mvh Christian
    I en kokkekniv (allroundkniv) blir for tykt stål bare tull! Tykkt stål brukes i kjøttøkser og lignende. En allroundkniv er en kniv som brukes til alt fra å skjære biffer til å kutte grønnsaker. Kniven egner seg ikke til å hugge kyllingbein eller skjære fisk som ikke er filletert etc.
    Bladet er som på en type kniv som kalles for japansk kokkekniv. De er korte og hendige.
    Bladet i denne kniven er ikke fleksibelt!

Tykke blad egner seg heller ikke til kutting av harde rotgrønnsaker, da de kan kile seg fast mellom kuttene eks: ved deling av kålrot etc.

Kanskje trådstarter ville nevne hvilken type bruk det er snakk om?
    Her er en link til "rimelige" Bunmei-kniver! Den japanske kokkekniven som har ca like langt blad som Ikea-kniven har like tynt blad - forskjellen er at man nesten aldri trenger å skjerpe Bunmei-knivene!
    Ut på tur, aldri sur!

Comment

Originally posted by yosteffen View Post
      Originally posted by titten tei View Post
      ønsk deg den øverste av disse blokkene til jul da er du reddet, og har kniver resten av livet..... http://www.dick.no/index.cfm?id=48
      Skarve 4 lapper gitt =)
      4k for den knivblokka ikke så værst pris med tanke på hvor mange deler: 9 deler + blokk blir ca 444.44,- pr del så får du blokka på kjøpet

Til sammenligning må du ut med 7-8 og kanskje over 10K for lignende sett av Global eller lignende!
      Ut på tur, aldri sur!

Comment

Knivvalg beror litt på hva du skal bruke dem til, og om eller hvor ofte du har mulighet til å slipe dem opp igjen. Det er også en liten kunst å slipe dem opp igjen.

Frost sine kniver har rimeligt mjukt stål, så om du har mulighet å sette dem opp igjen ofte, så er det den kniven jeg har best resultat med å bruke. Denn er også lettere å sette opp en en kniv som har hardere stål.

Viktorinox som er nevnt tidligere, har igjen litt hardere stål, noe som gjør den litt vanskeligere å sette opp, men til gjengjeld holder eggen lenger

Dick sine kniver har ennå tykkere stål enn de to foregående, og er dermed ennå vanskeligere å sette opp, men holder da også som regel lenger...

Dette er tre merker kniver jeg har erfaring med fra slakter og fiskerifaget.
        Kan nevne at fabriksslipte kniver ikke er noe for meg, må slipe dem opp med det samme jeg kjøper ny kniv.
        En annen ting som er viktig for kniven og holde den skarp, er skjerping, dette er en liten vitenskap i seg selv, det samme som slipingen er egentlig, og en trenger mye trening for å mestre dette skikkelig. Med fare for å terge på meg en masse matlagingsmestere her no må jeg bare påså at det er ikke mange kokker som kan dette 8) Når jeg ser på tv og andre plasser når kjente kokker og dems like står å slår kniven på stålet må jeg bare le... ;D

En annen ting for å holde kniven skarp lengre er å behandle den skikkelig. Ett lite kakk på eggen med en matallisk gjennstand og kniven er ødelagt for min del.
        Tips; Vask kniven separat i oppvasken, og ikke legg den i oppvaskmakinen! En knivblokk i tre er veldig bra å anskaffe seg, likedan en magnetlist til å henge på veggen, selv om den av og til kan lage kakk på eggen om en ikke er forsiktig...

ew
        Einar Wiik
        Ålesund
        Orcaadopterbardykker;-)

Comment

Originally posted by Einar View Post
          Med fare for å terge på meg en masse matlagingsmestere her no må jeg bare påså at det er ikke mange kokker som kan dette 8) Når jeg ser på tv og andre plasser når kjente kokker og dems like står å slår kniven på stålet må jeg bare le... ;D
          ew
          Ja det finnes manga slags rare metoder.

Tom - som lærte seg "ståle" en kniv i 4 klasse- på tungskjæring heime på Værøy i Lofoten
          Ut på tur, aldri sur!

Comment

Takker for mange svar!

I første omgang tenkte jeg jo selvsagt til fiske filetering og tilberedning av fisk osv.
            Men jeg er ikke akkurat alergisk mot biff o.l heller, så, jeg skal i reglen ha meg kjøkkenkniver til
            det meste.. skikkelige kniver til en forandring
            mvh
            Thomas H.

It's possible to defeat gravity; the only problem is all the paperwork involved.

Comment

Personleg likar eg ikkje dick knivar, Eg har og jobbet som kokk i 4 år (Har fagbrev) og dert er en kniv produsent som eg likar best av alle og det er MAC...
              Dette er kniver fra japan og kjem i ei rekke utførelser.
              Dei har det beste stålet eg nokon gong har vore bort i og det går lang tid mellom kvar gang du må slipe dei.
              Kniven eg hadde gjekk det 8mnd før eg slipte den..
              Den treng berre oppretting med eit slett eller veldig fint skjerpestål..
              Dei kjeramiske ståla er og meget gode ,men dei er meget sensitive mot slag og press så det er fort gjort å stå ikjenn med berre biter i hendene.
              Det er lenge sia eg sett etter dei på nett men bruk kelkoo så finn du dei sikkert.

Oscar

Comment

hei

spør det nermeste dykkersenter om hjelp de finner sikkert den rette kniven for deg.

HUSK:kniven er ikke et våpen. 8)

vennlighilsen sondre

Comment

jeg er kjempe fornøyd med denne http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...70*15675*15677
                  Never underestimate your capacity for doing something really stupid

Comment

vad ska du bruke kniven til?

Har selv Lions kniver og er vel somsisåder fornøyd, Victorynox er sannsynligtvis bedre.

men har begynt at byte til en japansk type kniver, HVIS man er redo at legge mye penger på det, så kan man få kniver som... ja j*vlar... handgjorde kniver som de gjort på samme måte som man gjør samuraisverd, man viker ulike sorters stål og herder det, skerpen går ikke at etterligne. Men alt har ju sitt pris og man skal virkelig like at lage mat hvis dette skal vare et alternativ.
                    :

Her er de jag har begynt at samle på. ;D

http://knivar.nu/index2.htm
                    gå in på Takefu Knife Village...
                    Have fun and happy hunting...

...Carthage has left the building.

Comment

Sv: Kniver?!

Ser det er mange med følelser for sine kniver og matlaging!
                      Alle som har kniver de ikke synes de får maks ut av lengre med eget vedlikehold bør en gang i året sende dem til http://www.skjerp-deg.no

Der slipes kniver skikkelig, ny egg settes opp ihht. produsentens spesifikasjoner (eller ditt ønske) og returneres til deg neste dag.
                      Hvis du ikke bor i Oslo eller omegn og kan stikke innom benyttes postpakke!
                      Jan Eirik Smeby

Comment

Sv: Kniver?!

MAC knivene er utrolig gode. Har fått noen av min kokkebror, og har ikke vært bortig noe lignende før.
                        Vet ikke prisen eller forhandlere, men det er vel verdt å prøve en om du liker deg på kjøkkenet!

Comment

Working...
                        X