Announcement

Collapse
No announcement yet.

dobbelsett?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• kenti90
    replied
    Sv: dobbelsett?

haha ler meg ihel her... såg ikke på dato:P satt bare å leste på poster eg:S

Legg inn en kommentar:

• rune5
    replied

Originally posted by kenti90 View Post
    har du vurdert komposittflaske... disse er jo sikkert minst 7-8 kilo lettere en en stålflaske
    HALLO!!!
    Den tråden du svarer på er over 3 år gammel!!!!!
    Tror han har bestemt seg for flaske eller flasker.
    Kanskje han tom har kjøpt !

Legg inn en kommentar:

• kenti90
    replied

har du vurdert komposittflaske... disse er jo sikkert minst 7-8 kilo lettere en en stålflaske

Legg inn en kommentar:

• dykke-gal
    replied
    SV: dobbelsett?

hei
    eg har bestemmte meg eg skal kjøpe meg en ponny eg trenger ikke dobbelsett før eg blir 15år.

mvh sondre

Legg inn en kommentar:

• Anders Knudsen
    Guest replied

hvorfor vil du have dobbeltsæt? er det bare for at se tech ud eller?
    ja de ligger bedere på ryggen, ja det er en sikkerhed.
    men på max 21m er det da ligemeget, og et 2*4 eller 2*6 vil være så kort at trimmet bliver for dårligt, og du kan ikke bruge det til noget når du bliver ældre.

hvad er der i vejen med 1*12 232bar det brugte jeg da jeg var 12?
    eller hvis du vil have et stål dobbeltsæt, så vil jeg sige min 2*10l det er passende for 55m med 20min bundtid og alt for meget til max 21m.

hold dig til enkeltflasker, de er fine i 0-30m området, hold dig fra ponyflasker, har du brug for mere luft så tag en 40cf stageflaske

Legg inn en kommentar:

• Actinia
    replied

Jeg har to flaskesett som jeg bruke, og begge ville nok vært perfekt for juniorer som nok ikke er stort større enn meg (;
    Det ene er på 2x3 liter og det andre på 2x4, begge 300 bar.
    De veier ikke på langt nær like mye som 2x6, men gir nok luft til dykk innenfor dekompresjonsgrensene, med mindre forbruket er større enn 14-16 l/min

Legg inn en kommentar:

• Johan
    replied

Du må ha litt mer bly med alu-flasker sammenlignet med stål. Ikke mye når det er snakk om 200-232 bar stål, men en hel del når det er snakk om 300 bar stål.

Legg inn en kommentar:

• Idar O
    Guest replied

Originally posted by Anders Knudsen View Post
    2*7l alu er et godt sæt, og så har du decoflasker når du engang når så langt
    Men alu blir ikke den positiv når den er tom? Eller er det ikke her snakk om en drøss med bly??
    Bare ten tanke fra meg

Legg inn en kommentar:

• Anders Knudsen
    Guest replied

2*7l alu er et godt sæt, og så har du decoflasker når du engang når så langt

Legg inn en kommentar:

• dykke-gal
    replied

heijzann...
    flere meninger??

mvh sondre

Legg inn en kommentar:

• dykke-gal
    replied

heijzann-- ;D
    nå dykker jeg med 1X10

mvh sondre

Legg inn en kommentar:

• sandviper
    replied

hva dykker du med nå Sondre?

Legg inn en kommentar:

• Johan
    replied

Om du vil finne ut hvor mye luft du trenger, så skal du dykke til 10m, sjekke manometeret ditt, og være der i 10minutter mens du for svømmer som normalt. Etter 10 minutter ser du hvor mange bar du har brukt.

Luftforbruket i bar ganger du med flaskestørrelsen i liter, og resultatet deler på tiden.

Har du f.eks 2x4l flasker og starter med 200bar (maks trykk for å få et noenlunde nøyaktig svar) og ender opp med 180 etter 10 minutter, så blir regnestykket:

8lx20bar= 160normalliter på 10 minutter.

Vi deler resultatet på 10 minutter, og da ender vi opp med at du bruker 16 normalliter per minutt.
    Dette betyr at du på 10m tømmer flaskene for 32l pr minutt, og på 20m tømmer du 48l pr minutt.

Dette kan du bruke for å finne ut hvor store flasker du trenger.

La oss si at du vil ha nok luft til å kunne gjennomføre et dykk til 20m i 40 min.

På 20 m bruker du 48l luft per minutt, så vi ganger dette med 40 og får 1920l

Dette deler vi på 150 (for 200 bars flasker) og får 12,8l. Da ville et 2x6l 232bar passe utmerket.

Eller vi deler på 250 (for 300 bars flasker) og får 7,68l. Da ville et 2x4 300 bar passe utmerket.

Legg inn en kommentar:

• dykke-gal
    replied

heijzann.. ;D

på 33min på 14-0m bruker eg 200-90bar
    men eg skal jo gå dypere hvro årene kommer og til februar blir jo det aow på meg og da skal jo eg til 21m
    så da trenger eg jo litt luft
    men eg vet jo ikke om eg kommer til og kjøpe det til februar.

mvh sondre

Legg inn en kommentar:

• Yamarin
    replied

Hei sondre

Prøv å tenke etter hvor mye luft du tror du kommer til å trenge på de dykkene du gjør, og så se om det holder med 2X4, om det gjør det så kjør til hvis ikke så kan du jo gå for 2X6 settet. Begge er nette fine sett, skulle ønske jeg kunne brukt et 2x4 selv, men det er nok litt i minste laget for min del.

Hvor mye luft du bruker avhenger jo som regel av hvor dypt du går, men du har jo noen dykk fra før, så du vet det vel sånn ca...?

kan jo ellers være en ide å ha litt luft til overs som en sikkerhetsmargin.

F.eks "tredjedelsregelen som sier: Dykke en tredjedel en tredjedel på veien tilbake og en tredjedel som sikkerhet..."

Eller aldrig mindre enn 50 bar når du begynner oppstigning...

Lykke til med valget

Legg inn en kommentar:

Arbeider...
X