Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sommerferien -06

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• sp33do
    Guest replied
    SV: Sommerferien -06

Originally posted by StineScuba View Post
    Klart vi må måle gassene!!
    Måler ved fylling selvsagt. Fylte Helium i garasjen til Jon Ottar idag, og fylte O2 og luft på ProDykk. Der har de både O2 og Heliumanalysator.
    Jon Ottar har også O2 analysator. Skulle gjerne hatt en sånn selv, men de er jo svindyre!!

Men på turen nå har Øyvind med seg en O2 analysator slik at vi kan kontrollmåle før dykk.

Men ved opptopping av luft må jeg nok regne meg fram til Heliumprosenten. Regner meg også fram til O2 prosenten, og kontrollsjekker med Øyvinds analysator. Holder nok ikke med kvinnelig intuisjon her nei, selv om det sikkert hadde blit riktig det også, hehe!

Men med formler og bar kan det faktisk bli meget nøyaktig

Så lett at selv blonde jenter får det til! >

Skjønte jo at dere hadde målt ved fylling men jeg var mer "bekymret" for målingene underveis.. ift de ulike feilkildene som er tilstede uten analysator... Men fornuftig og "lite" blond som du er, ved siden av nylig avlagt blender eksamen, går nok dette uten problemer

Legg inn en kommentar:

• StineScuba
    replied

Klart vi må måle gassene!!
    Måler ved fylling selvsagt. Fylte Helium i garasjen til Jon Ottar idag, og fylte O2 og luft på ProDykk. Der har de både O2 og Heliumanalysator.
    Jon Ottar har også O2 analysator. Skulle gjerne hatt en sånn selv, men de er jo svindyre!!

Men på turen nå har Øyvind med seg en O2 analysator slik at vi kan kontrollmåle før dykk.

Men ved opptopping av luft må jeg nok regne meg fram til Heliumprosenten. Regner meg også fram til O2 prosenten, og kontrollsjekker med Øyvinds analysator. Holder nok ikke med kvinnelig intuisjon her nei, selv om det sikkert hadde blit riktig det også, hehe!

Men med formler og bar kan det faktisk bli meget nøyaktig

Så lett at selv blonde jenter får det til! >

Legg inn en kommentar:

• sp33do
    Guest replied

Originally posted by StineScuba View Post
    Originally posted by sp33do View Post
    Originally posted by Snorre S. View Post
    28/40-blanding? Fått igjen på skatten, eller, Stine? ;D

Snorre
    Er vel heller noen som er "blodfersk" blender som har bomma litt? Er vel ikke en helt standard blanding, gir vel en dybdebegrensning på 40m, med pp02 på 1.4 ....

Spydig eller??!! >

Hehe! Har ikke fått igjen på skatten, men det ble enda værre Ble en 28/45 blanding. Standardblandinger er for dir folk og jeg er ikke dir! Men dybdebegrensningen på 40 meter er helt ok for det første dykket. De andre på luft har vel ingen store planer om dype luftdykk på førstedykket. Uansett vil de være forholdsvis rusa dypere enn 40 på luft, så de blir nok ikke lenge der! Andredykket vil mixen være vannet litt ut og dybde blir ingen stor begrensning, men jeg har en fin-fin mix!! ;D

Fylte i garasjen til Jon Ottar, og vi glemte at flaskene var iskalde pga vi måtte tømme ut lufta ganske fort. Hehe, så de ekstra barene etter den nye "fudge" metoden ble ganske enkelt til heeelt reelle bar! Men spiller ingen rolle, betyr bare at jeg får en fin blanding å vanne ut utover ferien

Har også med ett sett som jeg kan ha luft på til saltstraumen.

Og O2 flaska fra Jon O er fylt opp. Har tilbringt en hel kveld med fylling og blending av flasker! Tar tid..... !!:

Hilsen Stine Blender 8)

Helium på tanken er tingen!! ;D
    Alltid spydig Men spørsmålet som gjenstår er om dere er i besittelse av tx analysator, eller om du tar alt på gefühl'en?

Legg inn en kommentar:

• StineScuba
    replied

Snorre
    Er vel heller noen som er "blodfersk" blender som har bomma litt? Er vel ikke en helt standard blanding, gir vel en dybdebegrensning på 40m, med pp02 på 1.4 ....

Spydig eller??!! >

Hehe! Har ikke fått igjen på skatten, men det ble enda værre Ble en 28/45 blanding. Standardblandinger er for dir folk og jeg er ikke dir! Men dybdebegrensningen på 40 meter er helt ok for det første dykket. De andre på luft har vel ingen store planer om dype luftdykk på førstedykket. Uansett vil de være forholdsvis rusa dypere enn 40 på luft, så de blir nok ikke lenge der! Andredykket vil mixen være vannet litt ut og dybde blir ingen stor begrensning, men jeg har en fin-fin mix!! ;D

Fylte i garasjen til Jon Ottar, og vi glemte at flaskene var iskalde pga vi måtte tømme ut lufta ganske fort. Hehe, så de ekstra barene etter den nye "fudge" metoden ble ganske enkelt til heeelt reelle bar! Men spiller ingen rolle, betyr bare at jeg får en fin blanding å vanne ut utover ferien

Har også med ett sett som jeg kan ha luft på til saltstraumen.

Og O2 flaska fra Jon O er fylt opp. Har tilbringt en hel kveld med fylling og blending av flasker! Tar tid..... !!:

Hilsen Stine Blender 8)

Helium på tanken er tingen!! ;D

Legg inn en kommentar:

• JonORunde
    replied

Snorre
    Det er vel heller noken som forstår at å få Helium nordapå er relativt lite enkelt

Det blei vel meir 28/45 tenker eg -med 250bars fylletrykk..

Så etter eit dykk, der kanskje nesten 150bar går, er det fremdeles nok He og O2 igjen, for å toppe med luft, og få ca. 25/24 +/- ein prosent eller fem -som er flott til eit djupdykk til...

Stagen har og 75% -så kan den toppast etter dykket og -og kanskje inneholde 50% på andre dykket..

Jon O

Legg inn en kommentar:

• sp33do
    Guest replied

Snorre

Legg inn en kommentar:

• oletrud
    replied

Originally posted by ash View Post
    Originally posted by ash View Post
    Etter litt frem og tilbake med ferieplanleggingen min så ser det nå ut til at jeg skal 1 uke i Hurghada før Norgesturneen. Da er jeg ikke tilbake derfra før 10. juli så jeg får fly til Bodø og treffe dere der. Håper dere kan ta med flasker, bly og tørrdrakt for meg. Resten tar jeg med selv.
    hmmm jeg hadde selvfølgelig bommet litt på datoene her. Jeg flyr fra Hurghada 11.07 12:50 og lander i Køben 17:00. Så flyr jeg videre og lander i Oslo 21:00 og så videre til Bodø og lander der 00:50 (12.07) og håper noen er edru nok til å hente meg da.....
    Hvis vi da drar fra Bodø til Moskenes kvelden den 13. (istedenfor grytidlig på morran) så får jeg dykket litt i straumen også.
    hvis vi klarer å få skaffet oss bil til turen i det hele tatt
    Da har jeg prøvd å tilpasse planen slik:
    http://www.dykkesiden.com/forum/inde...2816#msg242816

-ØL

Legg inn en kommentar:

• oletrud
    replied

Er det ingen som kan passe på lille Aqua mens vi er borte?
    Synst de i familien som ikke skal være med på turen denne gangen, kan passe på Aqua en noen dager hver :P

Meld deres interesse her
    Evt. er det noen som kjenner noen som driver en kennel?
    Vi trenger en GO-pris på 16dagers overnatting

Finner vi ingen løsning må valpen bli med på turnèen vår, og det er ikke heeelt optimalt for noen av partene

-ØL

Legg inn en kommentar:

• sandy66
    replied

Snorre

Legg inn en kommentar:

• Aquadude
    replied

Jeg tror jeg holder meg til luft jeg ellers takk.

/Morten

Legg inn en kommentar:

• StineScuba
    replied

Jeg tar med:
    2x7x232 med trimix på (28/40 blanding)
    2x7x232 med luft
    1x7x200 alu stage med 75%
    1x5,6x200 alu stage med 100% (150 bar igjen på denne)
    1x6x200 stålflaske med 100%

I tillegg har jeg Asbjørns ti litre (to stk) stående i gangen, og Morten sitt 2x12 liters sett (som jeg dykker med på børsa siden det er endel helium på det).

Morten, jeg fyller luft på det 2x7 som du skal dykke med på børsa. Kan evt. fylle litt O2 på det hvis du vil ha? 32% blanding gir deg dybdebegrensning på max 34 meter. Det koster ca kr 150,- for O2 blandingen. Veldig bra for kroppen Vil du ha dette eller vil du heller ha luft?

Stine

Legg inn en kommentar:

• oletrud
    replied

Husk å fylle luft før vi drar.

Jeg tar med:
    2 stk 2x12x232 (32%)
    1 stk 7L 232 (50%)
    2 stk 0,6L draktgas (Luft)

Hvor mange flasker tar vi med tilsammen?

-ØL

Legg inn en kommentar:

• oletrud
    replied

Originally posted by Jarle B View Post
    Virker ikke O2 mot fyllesyke også ?

Funker det ikke på 6m også :P

Jaja...

Jeg tar med en 7L med 50%...
    Den måtte jeg jaggu trykke nå også, og da måtte jeg betale rens også F*U*C*K!

390,- for trykking
    270,- for rens
    660,- totalt... synts det er dyrt jeg.

Egentlig skulle han jo ha 990,. totalt.... 390 for TP og 600 for O2-rens.

Sånn er livet.

-ØL

Legg inn en kommentar:

• Diver_DAD
    replied

Virker ikke O2 mot fyllesyke også ?

Legg inn en kommentar:

• StineScuba
    replied

Supert Petter
    Da låner vi din også. Henter Jon O sin og fyller den med O2. Da har vi to stager med 100%, veldig greit å ha om noe skulle skje!

Legg inn en kommentar:

Arbeider...
X