Announcement

Collapse
No announcement yet.

Re: EGEN "MAPPE" FOR INSTRUKTØRER ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Re: EGEN "MAPPE" FOR INSTRUKTØRER ?

Tja litt på jordet i den forstand at den kunnskapen og erfaringen som en instuktør innehar er nyttig for en ferskere dykker også. Så ved å stenge ute de mindre erfarne så går de glipp av det som kan være en viktig info for dem.

Draes det igang en diskusjon mellom instuktører så antar jeg at det vil være nyttig med innspill fra brukerene på hvordan det oppleves å være elever.

Den store fordelen med et lukket forum er jo at den enkelte muligens vil våge å være mere ærlig på ting han eller hun tviler på.

Arne K.

Re: EGEN "MAPPE" FOR INSTRUKTØRER ?

Hei

Vi kan jo gjøre en test på dette, men ikke nå.

Jeg jobber med et nytt forum, og da vil mulighetene nok være tilstede for dette.

/thomas
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Comment

Re:EGEN "MAPPE" FOR INSTRUKTØRER ?

Nå er det nye forumet oppe, men hvordan foreslår du at vi vet at rette vedkommende er instruktør?

/Thomas

Comment

Originally posted by vbh
        Spørsmål : Finnes der norsk tekst på sidene ?
        Nei ikke ennå, men jeg jobber med en oversettelse. Den vil dukke opp etter hvert.

/Thomas

Comment

Gjerne det, men jeg stiller spørsmålet på nytt. Hvordan skal vi vite hvem som er instruktører og hvem som ikke er det?

Jeg serfor meg at vi oppretter en egen mappe for instruktører. Deretter gir jeg tilgang til de brukerne som er instruktører.

Gode tips for hvordan jeg skal vite hvem som er instruktører mottas med takk.

/Thomas

Comment

Hva er poenget med å skjule diskusjonene ???
            Det har jeg ingen forståelse for. Instruktører burde kunne dele sine opplevelser ikke bare med andre instruktører, og tåle kritikk og at andre har andre meninger.
            Kan du gi eksempler på hva som skal skjules for de som ev. ikke slippes inn i forumet ???
            Grunnen til at man tar instruktørkurs, er vel fordi man vil være instruktør, er det ikke? Ikke for at man skal kunne ha samtaler "på bakrommet" med andre instruktører.

Dessuten kan både de som er instruktører og ikke instruktører lære noe av de diskusjoner som skulle foregår.

Bare fordi noen tilfeldigvis er utdannet instruktør, tilsier vel ikke at ens kunnskaper nødvendigvis er bedre og mer riktige enn en som ikke er utdannet instruktør? ???
            If it works, don't fix it.

Comment

I tillegg:
              Hvordan vil dette innvirke på de diskusjoner som foregår i de forum som ikke er lukket.
              Vil en da lukke et forum der det blir diskutert, og noen mener at det er en wannabe/instruktør/inkompetent bruker som legger inn svar??????

Tror dette bare hjelper til å degradere hele diskusjonforumet. De som blir godkjente instruktører etter dykkesiden.com's regelverk, vil legge inn sine diskusjoner i det lukkede forumet (fordi de vet at det ikke blir "offentlig", og de vet hvem de uttaler seg til.) og vips, så forsvinner mange nyttige diskusjoner fra forumet -> Aktiviteten og kvaliteten går drastisk ned.

Comment

Helt enig med Tassax!
                Det er jo det som gjør en diskusjon morsom og interessant, at det er dykkere fra alle nivåer med som kan bidra med erfaringer.
                Om alle instruktører skal trekke seg inn en egen liten "kosehule" hver gang det blir ubehagelig så ville det jo ikke bli særlig spennende. Dere som er instruktører har jo masse erfaring og tips og komme med.
                De spørsmålene og problemstillingene som tas opp her vil sikkert også komme opp i et kurs. Da bør man kunne svare saklig, og ikke kategorisk.

Kanskje det også burde opprettes forum for Dm, Rescue, AOW osv. Kanskje et eget PADI og CMAS også - for der har det vært mye uenighet gjennom tidene.

En diskusjon uten en motmening er jo ikke en diskusjon, men en menighet.

Hilsen en som hverken er "instruktør", "leke instruktør" eller "wannabe" - men bare liker å få emner belyst fra ulike vinkler.
                Keep breathing!

Comment

Det er forøvrig ikke tilfeldig å ta en utdannelse , å vinne i lotto - det er tilfeldig.
                  Men det er lettere å bli instruktør enn å bli millionær på lotto

(unnskyld, men jeg kunne ikke dy meg -he-he!)
                  Keep breathing!

Comment

Originally posted by vbh
                    Der er egne møter for instruktører , der er årlige uppdate for instruktører osv. En av grunnene til at det ikke er egnet for åpen diskusjon , er jo nettopp at man skal unngå at folk uten utdannelse skal begynne å lære fra seg til kreti og pleti !
                    Så det er ikke meningen at en "vanlig" dykker skal kunne lære seg det en instruktør kan uten å utdanne seg til instruktør ???
                    Dette høres absurd ut!!!

Originally posted by vbh
                    Lærere har egne møter som ikke elevene har adgang til , det er ikke det at det ikke tåler dagens lys , men vi har ting vi ønsker å diskutere med kollega !
                    Det er forøvrig ikke tilfeldig å ta en utdannelse , å vinne i lotto - det er tilfeldig.
                    Jeg mener at de diskusjoner en foretar her på sidene, bør kunne tåle dagens lys, og tåle at andre har meninger også.

En utdannelse er ikke tilfeldig. Men jeg må påpeke at en kan studere teorier og gå gjennom praksis, uten å måtte betale for plastkortet som sier at du er instruktør.
                    Og alle som er utdannet instruktører, burde vite at de også kan lære av andres erfaringer.

Comment

Hvis de selvopphøyde "instruktørene" som frekventerer dette forumet absolutt vil ha et eget lukket forum hvor de kan klappe hverandre på ryggen og tenke tilbake på den utrolig krevende instruktør utdanningen de har vært igjennom må de vel få lov til det.

Men med det samme må jeg si at det er litt betenkelig at enkelte instruktører ser så selvhøytidelig på seg selv og sin "kunnskap" at alle andre i deres øyne er "leke-instruktører og wannabe's".

Erfaringsmessig vil jeg si at de "dyktigste" dykkerne med mest kunnskap å dele med andre har langtifra vært de som er "sertifiserte instruktører" både i virkeligheten og her på forumet. Jeg vi faktisk gå så langt som å påstå at enkelte instruktører grenser opptil faremomenter innen dykkemiljøet.

Først og fremst mangler veldig mange intruktører erfaring fra ordentlig dykking. Veldig mange intsruktører logger hundrevis av dykk hvert år i instruktør sammenheng, men dette kvalifiserer ikke til annet enn at man blir fryktelig flink til å tømme maske og få en h%#¤tes god oppdriftskontroll. Når man som instruktør ikke logger mer enn 10-12 dykk i året (eller som enkelte jeg vet om som har 1-2 dykk i året) ved siden av kursene de holder, så synes ikke jeg intruktør tittelen er mye å slå i bordet med når man skal hevde sin posisjon og dyktighet innen dykking.

For det andre, stopper VELDIG mange instruktører å tilegne seg kunnskap etter at de er ferdig med instruktørkurset. Be en tilfeldig valgt instruktør om å redegjøre for fysiologi, fysikk eller stort sett hva som helst utover det som står i f.eks. Padi bøkene så ser de dumt på deg.

Ærlig talt, et instruktørkurs er ikke annet enn et kurs hvor man lærer pedagogikk og sikkerhet på kurset man skal holde, det er overhodet ikke noen medalje for at man kan mer om dykking enn andre dykkere.

Basert på hva vi har sett enkelte instruktører har liret av seg av misfortsått informasjon her på forumet tidligere, synes jeg egentlig det er ganske betenkelig at de nå skal lage seg et eget lukket forum hvor de skal kunne bli spart for kritiske kommentarer fra de som de ser på som wannabe's.

Men for all del, hvis man heller vil leke alene i sandkassa i bakgården enn sammen med de andre barna i parken så værsågod.

Comment

Det med egen mappe for instuktører ser jeg på som en nyttig kanal for dem det gjelder.
                        Jeg vet det er mange som ikke er enig med meg om det. :P

Jeg er ikke Instruktør, Wannabe eller leke instruktør

Men jeg har vert med på såpass mange kurs opplegg at jeg vet det er mye som foregår på bakrommet som ikke har med selve utdanningen av elevene.
                        Det har vert alt i fra evaluering av elever til diskusjon om svar på prøver som kan være tvetydig når det gjelder om en skal tolke svaret som riktig / galt.
                        Jada jeg vet det finnes en fasit på svarene, men det er ikke alltid man er enig med den.

Det er også mye annet som blir diskutert på bakrommet.

Men jeg mener DM burde få tilgang for de er også med på kursoplegg når det gjelder elever, og DM sin jobb er også like mye verdt som instruktøren sin når det gjelder kursing av elever. De har også tilgang på info som er forbeholdt den proffesjonelle stigen.

Det skal bli artig å se hvor mye kritikk jeg får for dette innspillet. ;D

Comment

Originally posted by Elmek
                          Men jeg har vert med på såpass mange kurs opplegg at jeg vet det er mye som foregår på bakrommet som ikke har med selve utdanningen av elevene.
                          Det har vert alt i fra evaluering av elever til diskusjon om svar på prøver som kan være tvetydig når det gjelder om en skal tolke svaret som riktig / galt.
                          Jada jeg vet det finnes en fasit på svarene, men det er ikke alltid man er enig med den.
                          For guds skyld, du mener ikke at det skal diskuteres evaluering av elever osv. på et forum som dykkesiden?

For det første diskusjon om elever en har på kurs bør vel håndteres innen dykkerskolen og ikke med alle som er skrivekåte og samtidig har et instruktør sertifikat.

For det andre, organisasjonen man er instruktør i har vel uansett fora for slike diskusjoner fra før? Er man f.eks. ikke enig i fasiten på en eksamen, hjelper det jo uansett ikke om man diskuterer dette her (selv om det sikkert kunne vært en morsom diskusjon blant alle forumets medlemer), det må i så fall taes opp med organisasjonen. Man kan uansett ikke, som instruktør, endre på fasiten på det grunnlaget av at "de andre instruktørene på dykkesiden er helt enige med meg"....

Comment

Originally posted by vbh

Takk til Elmek for objektiv vurdering av saken !
                            morsom måte å se det på.... Alle som er enige med en selv er objektive, alle som er uenige er subjektive :-))))

Comment

Kunne ikke falle meg inn å diskutere elever etter et kurs på et diskusjonsforum på nettet. (Annet enn i generelle trekk, da)
                              Poenget er: Hva er det en ønsker å skjule her???

Men jeg mener DM burde få tilgang for de er også med på kursoplegg når det gjelder elever, og DM sin jobb er også like mye verdt som instruktøren sin når det gjelder kursing av elever. De har også tilgang på info som er forbeholdt den proffesjonelle stigen.........
                              Vi skal altså "vanne" ut dette. Slik at de som ikke er instruktører også skal kunne være med ??? Hva da med medhjelpere som instruktører skulle velge å benytte...... de får jo være med på bakrommet(?)

Ser at dette kunne vært et alternativ, for at en instruktør skal være sikker på å få svar fra en annen instuktør (men han er da påtvunget dykkesiden.com sine regler for hvem som skal godkjennes og ikke). Men burde han ikke da ta dette opp med forbund ev. instruktører som han kjenner... og hvorfor skal ikke en "ikke instrøktør" få lov til å komme med sine innspill ???

Comment

Working...
                              X