Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ris og ros

Collapse
Dette er et festet innlegg
X
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Ris og ros

Hei

Lager denne tråden og håper at flest mulig kan legge ut ris og ros til Dykkesiden.

Vi hører gjerne dine synspunkter - både positive og negative, og håper dette kan være med på å gjøre siden enda bedre.

Har du fått kjøpt / solgt utstyr her på forumet så er det interessant tilbakemelding. Har du ikke fått kjøpt/solgt utstyr så vil vi også høre om det. I så fall er det greit med kommentarer om hvorfor du tror du ikke fikk solgt utstyr.

Synes du at enkelte diskusjoner tar av i feil retning, eller det blir mye OT (Off Topic) så si fra.

Er det noe du savner, eller noe du synes ikke burde være her - si i fra.

Med andre ord - det er opp til deg hva du legger inn, men jeg ber om saklige tilbakemeldinger.
    Fint hvis alle som legger inn innlegg her gir sitt private "terningskast" fra 1-6 hvor 6 er best.

Terningen er herved kastet - det blir opp til dere å bestemme hvilken valør den ender på.....

/Thomas
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

SV: Ris og ros

Ja får starte jeg da, jeg har fått kjøpt noe her inne og alt d gikk etter planen.
    Ellers synes jeg dette forumet er veldig bra, har egentlig ikke så mye negativt og si. Synes folk her inne er veldig hyggelige og har mye bra erfaringer og komme med. Selv er jeg ikke så erfaren i dette med dykking. Men det blir vel med årene. Skulle hatt flere timer i døgnet til fritids aktiviteter ! Men synes og håper folk legger til litt mere om seg selv. Synes det er lite folk fra Trøndelag her, stemmer dette ? Fortsatt god helg folkens !! ;D
    DIVE EVER - WORK NEVER !!

Comment

Hei, hvis jeg skal gi min mening om dykkersiden, så har den helt klart blitt alt for kommersiell,dette har nok vært med på å gjøre siden dårligere etter min mening. Har også hørt fra andre som sier det samme. Flere har faktisk sluttet å bruke siden på grunn av dette. Det positive er at man kan finne mye lærerikt( og mye svada) på sidene her. Håper dette kan hjelpe litt.
      Chris
      www.Badedammen.org

Comment

Hei - jeg er helt fersk her og enda ingen dykker.

Min kunnskap innen dykking er på null akkurat nå. Har meldt meg på dykkerkurs i oktober. I mellomtiden prøver jeg å finne ut så mye som mulig om dykking; erfaringer, utstyr, råd og tips o.l. Dykkesiden har så langt gitt meg mye gøy info.

Men jeg savner en ting. Mer info om utstyr, for helt blanke mennesker som meg. Jeg savner en oversikt over hva utstyr man trenger, hvorfor det er nødvendig, hva utstyret bør ha av kvalitet + pris på minstekravet til godt nok utstyr. Og bilder av utstyret, slik at en vet hvordan det ser ut det man leser om ;D. Jeg surfer gjerne rundt på nettbutikkene, men bildene der sier meg ingenting. Så en slags utstyrsguide kunne vært noe... Snorkel, maske og føtter vet en som regel hva er (men hva med de ulike modellene, hva foretrekkes blant dykkere og hvorfor?). Men der er så mye mer!

Mulig dette allerede finnes et sted på denne siden, i så fall takker jeg for tips om hvor å finne

Comment

Originally posted by Lisa View Post
          Hei - jeg er helt fersk her og enda ingen dykker.

Min kunnskap innen dykking er på null akkurat nå. Har meldt meg på dykkerkurs i oktober. I mellomtiden prøver jeg å finne ut så mye som mulig om dykking; erfaringer, utstyr, råd og tips o.l. Dykkesiden har så langt gitt meg mye gøy info.

Men jeg savner en ting. Mer info om utstyr, for helt blanke mennesker som meg. Jeg savner en oversikt over hva utstyr man trenger, hvorfor det er nødvendig, hva utstyret bør ha av kvalitet + pris på minstekravet til godt nok utstyr. Og bilder av utstyret, slik at en vet hvordan det ser ut det man leser om  ;D. Jeg surfer gjerne rundt på nettbutikkene, men bildene der sier meg ingenting. Så en slags utstyrsguide kunne vært noe... Snorkel, maske og føtter vet en som regel hva er (men hva med de ulike modellene, hva foretrekkes blant dykkere og hvorfor?). Men der er så mye mer!

Mulig dette allerede finnes et sted på denne siden, i så fall takker jeg for tips om hvor å finne 
          Hei Lisa

Velkommen til Dykkesiden
          Håper du får et fint kurs.

Når det gjelder det du spør om så er det vanskelig å gi et absolutt svar på det. Her kan man nesten risikere å få forskjellig svar avhengig av hvem man spør - i alle fall hvis man skal anbefale konkrete merker.
          Dessuten så avhenger jo også utstyrsvalget av når du skal dykke på året, og hvor i landet...

Veldig kort så trenger du følgende:
          • ABC - utstyr (Føtter, maske og snorkel).
            Dette må du i alle fall ha når du begynner på kurset da dette ansees som personlig utstyr. Ellers så har de fleste skolene eget skoleutstyr, men for å få noe som passer deg (og dermed øke dykkegleden) så ville jeg satset på eget utstyr
          • Flaske (kommer i 200, 232 eller 300 BAR og i mange forskjellige liter. Hør med instruktøren din hva han anbefaler - og kontrollsjekk gjerne her på forumet for andres mening.)
          • Drakt (Her må du finne ut om du trenger semidry eller Tørrdrakt)
          • Bly (Her er det masse å velge mellom - alt fra det tradisjonelle blybeltet med spenne til mykere varianter, belter med seler, integrert bly m.m
          • BCD (Dette er vesten som benyttes for oppdriftskontroll. Finnes i mange typer. Viktig at du finner en som passer deg.)
          • Ventilsett (1. trinn, hovedventil, octopus samt dybde og luftinfo)
          • Hansker og eventuelt sko (hvis du har valgt våtdrakt)
          • Utstyrsbag
          • Kniv

Ovenstående er det du i alle fall må ha.

Andre ting man kan tenke på:
          • Dykkecomputer
          • Fangstnett
          • Lykt
          • Hawai-slynge
          • Dykkerklokke
          • m.m.

/Thomas

Comment

Veldig bra svar!

Og du har rett i at valg av kvalitet og merker er individuelt. Men hvis dykkesiden kunne laget en slags minstekvalitetsliste over utstyret... Dette ga meg en god innføring i hva jeg trenger. Men en utstyrsguide gjør at neste grønne nykomling slipper å spørre om det samme, lage ny diskusjonstråd eller søke på tidligere tråder. Derfor etterspør jeg en type utstyrsguide på siden

Så er det for alle nykomlinger å diskutere på et litt høyere nivå på utstyrstråden

Comment

Har både kjøpt og solgt en del utstyr, og det har utelukkende gått greit. Har også fått masse råd for min egen del, og det har medført et valg av utstyrskonfig jeg har blitt veldig glad for at jeg valgte. Har dessuten funnet nye dykkebuddyer og venner IRL, og deltakere på våre turer til HITRA  ;D

Amen!

Comment

Har fått mye hjelp på dykkersiden, i tillegg har jeg kjøpt min Cobra her med hjelp fra (Kompressor) ;D

Må si at det er et flott forum!!

Mvh Jonny

Comment

Ris: Nye svar på tråder gjør ikke at innlegget dyttes opp. Irriterende.
                  Sånn for alle eller er det jeg som må gjøre noe med mine innstillinger?

Comment

Originally posted by Lisa View Post
                    Ris: Nye svar på tråder gjør ikke at innlegget dyttes opp. Irriterende.
                    Sånn for alle eller er det jeg som må gjøre noe med mine innstillinger?
                    Det skal komme opp ved nye svar...

/thomas

Comment

Som relativt fersk dykker har jeg hatt stort utbytte av dykkersiden, den fungerer som oppslagsverk, inspirasjonskilde / idebank, jeg har mulighet til å sjekke andres meninger om utstyr ( av og til noe forvirrende... ). Synes enkelte av og til er litt på kanten ufine og storkjefat, men dette hører heldigvis med til de meget skjeldne unntakene og må skrives på kontoen for ytringsfrihet og tilgjengelighet. Alt i alt en topp side. Ettersom den også fungerer som portal for en rekke forskjellige leverandører av varer og tjenester, vil jeg si at den tiden jeg så langt har brukt på dykkersiden har vært vel så nyttig som enkelte PADI-kurs..... ;D
                      Fisken er vår venn ! Spis mer kjøtt.

Comment

Som fersk dykker (pre-dykker) så vil det alltid være en del usikkerhet m.h.p. hva slags utstyr det er behov for, kjekkt å ha og litt (mye) for å vise seg.

En del Aha opplevelser kommer i løpet av kurset, noen under sjødykkene.
                        Selv så valgte jeg å kjøpe utstyret jeg benyttet under kurset fordi jeg var fornøyd med dette. Så har jeg lagt til litt etterhvert.

Ta tiden din før du bestemmer deg, lei utstyr i begynnelsen. Les diskusjoner her og i andre fora. Prøv ut anbefalingene så ender du nok opp med noe du vil være svært fornøyd med i mange år.

En annen ting du vil se her på nettet er det enorme avviket mellom de som dykker mye og de som dykker lite (som meg).
                        Det er selvsagt en fordel å ha en høy dykkefrekvens, men det betyr ikke at du ikke har like mye glede av dykkingen som de andre. Tid er relativt og noen prioriterer bedre / annerledes enn andre.

Hadet fint når du tar deg vann over hode, det er det viktigste.

Comment

Jeg har brukt dykkesiden noen uker nå, "mest som gjest", og jeg er veldig fornøyd med det jeg ser og leser. Har lært mye de timene jeg satt og leste igjennom alle innleggene opp igjennom årene.

Eneste som jeg kunne tenke meg var med, er en egen bolk for nybegynnerspørsmål. Virker som om det er mange veldig erfarne dykkere her, noe som gjør det litt pinlig å spørre om nybegynnerting (ettersom jeg ser at enkelte blir fort litt frekk).

Veldig bra side som jeg kommer til å bruke flittig i tiden framover.

Hilsen Tommy.

Comment

Hei Tommy.
                            Drit i de som kommer med ufine bemerkninger.
                            Det er kua som har glemt at hun var kalv.

MVH
                            JensH

Comment

For meg som en fersk dykker, er denne siden gull verdt. Spesielt forumet studerer jeg mye, og lærer mye. Har forstått at det finnes enormt mye kompetanse her.

Jeg har likevel et lite forslag til forbedring på siden. Som fersk dykker, prøvde jeg å bruke linkene her på siden, for å finne ut av dykkeklubber i mitt område. Det var mer eller mindre umulig, fordi det ikke fantes noen form for kategorisering, og ikke står det noe sted om hvor mange linker det er heller. Da gir du ganske raskt opp å klikke på de 10 neste (Du aner jo ikke om det er 40 eller 4000 linker.) Hva med å kategorisere dem i f.eks. fylker? Da er det lettere å finne aktuelle klubber. Lokaliteten har jo som oftest stor betydning.

Ps: Jeg prøvde å søke på vestfold, men fikk kun opp to av klubbene i området på den måten...

Dette var bare et forslag for å kunne gjøre en veldig bra side enda bedre. Synes dere gjør en meget bra jobb.
                              Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese. (A. Næss)

Comment

Working...
                              X