Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når er blåskjell giftige?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

Sv: Når er blåskjell giftige?

Blåskjell kan filtrere en høy mengde av disse giftige mikroorganismer fra sjøvannet kolonnen, og etter inntak de beholder sin giftstoffer og samle dem i deres spiselig kjøtt. olice: olice: olice:
    350-040 // 642-447

Comment

Sv: SV: Når er blåskjell giftige?

Originally posted by Froskemannen View Post
      Kjøp blåskjell i butikken
      Hjelper ikke alltid det heller min gode venn!

4 = FIRE = ganger i sommer har vi kjøpt blåskjell på ymse MENY-sjapper rundt om i Larvik og Stavern.
      Bare 5 - 6 av 35 skjell åpnet seg ved damping slik de skal.

Tok da kontakt med produsenten i Trøndelag som sammen med MENY fant at de=MENY hadde for dårlige rutiner på lagring og oppbevaring av friske skjell. Etter dette skulle det liksom bli så mye bedre, men det samme gjentok seg ennå en gang.

Prøvde så å kjøpe skjell fra SAMME PRODUSENT hos ICA MAXI i Larvik. (Med samme "batch label" som de som sist ble kjøpt hos MENY.) Da åpnet alle skjellene seg. Ingen ble sjuke av dem heller!
      mvh
      Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Comment

blir det gjort lokale målinger, eller er det mulig og få det gjort ?

ser på blåskjellvarsel at det er gjort målinger i tromsø, 160km(med bil) sør for der hvor jeg bor(skjervøy)
        skal jeg forholde med til at jeg da IKKE KAN SPISE blåskjell ? :-\\
        I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

Mattilsynet har egen hjemmeside som gir deg oversikt over alle teststasjonenen for blåskjellprøver.

For min del er det en teststasjon rett ved der jeg bor.

Spiser ikke blåskjell hvis "nabostasjonene" settes opp med anbefaling ikke spis (selv om "min" stasjon godkjennes.)

Testene taes 1 gang pr uke og det vil jo også være mulighet for at giftige alger kan sige inn i området dagen etter varselet er satt.

Jeg ville vært noe skeptisk hvis den nærmeste stasjonen ikke anbefalte blåskjell.

Går jo ann å prøvesmake litt da og blir du ikke dårlig er det jo bare å spise flere.

Gitige blåskjell defineres hovedsakelig i to grupper.

1. den giftigste vil gi deg litt nummenhet i munnen ved prøvesmaking ( endog kansje lamme di respirasjon hvis du hiver innpå en kilo eller to)

2. vanligst er diare. (dauer stort sett ikke av dette men er jo unektelig litt plagsomt da) ;D
          Leder i Tønsberg Dykkeklubb
          Sjekk undervannsbildene mine på
          http://community.webshots.com/user/jonbruu

Comment

Fyll fangstnettet med blåskjell. Senk det med på 40 m i 14 dager. Lite alger der.
            mvh P_E_T_e_l_l_n_e_s
            I just make sure my hands are clean ... - almost - Alle mine innlegg er © PET ihht åndverkloven der den kommer til anvendelse.

Comment

Originally posted by pet View Post
              Fyll fangstnettet med blåskjell. Senk det med på 40 m i 14 dager. Lite alger der.
              ??? å det funker ? :P

Comment

Originally posted by the_dragon_no1 View Post
                Originally posted by pet View Post
                ??? å det funker ? :P
                Forskning tyder på at det kan virke.

"5.4.2 Nedsenkning av blåskjellanlegg
                Nedsenkning av blåskjell har blitt testet av Havforskningsinstituttet i samarbeid med Norges
                Veterinærhøyskole som en metode for å unngå giftige alger i perioder. Ved Flødevigen
                forskningsstasjon ble det i perioden juni-oktober 1987 gjennomført forsøk med giftige skjell som
                ble senket til 30 meters dyp med en hydraulisk flåte. På denne måten skulle man unngå
                overflatelaget hvor potensielt giftige alger av Dinophysis-slekten vanligvis finnes. Resultatene fra
                prosjektet var ikke kommersielt anvendelige. Skjellene forble giftige og kondisjonen ble delvis
                redusert i perioden, trolig som en følge av lav fødetilgang og lav temperatur i dypvannet (Bøhle
                et. al 1987).
                Forsøk med nedsenkning av skjell til 20 meter i Lustrafjorden har derimot vist klar reduksjon av
                DSP-innhold i løpet av 5 uker (Byrkjeland 1989). Resultater fra undersøkelser gjort ved
                Høgskolen i Sogn og Fjordane tyder på at skjell kan dyrkes på 10-15 meters dyp visse tider på året
                uten at matinnholdet reduseres til under 20 % (Bu et al. 2000).
                "
                LINK
                mvh P_E_T_e_l_l_n_e_s
                I just make sure my hands are clean ... - almost - Alle mine innlegg er © PET ihht åndverkloven der den kommer til anvendelse.

Comment

hmmm, skjønne takk for info

Comment

Working...
                  X