Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når er blåskjell giftige?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Når er blåskjell giftige?

Har et spørsmål når det gjeller blåskjell :P
    d sies at en tid på åre er dem giftig...
    når ti er d :-\\??

M.S.O

SV: Når er blåskjell giftige?

det varierer mye når de er spiselige eller ikke, kommer helt an på hvor du bor. hvis du går inn på frivannsliv.no finner du masse nyttige linker. bla.a blåskjellvarsel. Der du kan se om skjellene er spiselige i området der du bor. her i nord er somregels blåskjellene fyfy mesteparten av året :\'(

Comment

Eller bla litt ned på Dykkesiden og se til venstre under Nyttig ;D
      "Some new idea's"

Comment

hehe den har jeg aldri lagt merke til.. er så vant med reklame i sidestolpene på nettsider at jeg automatisk fortrenger mesteparten som står der ;D

Comment

En gammel tommelfingerregel er at man kan spise skjell i måneder som inneholder bokstaven "R". Nå til dags kan man benytte seg av skjelltelefonen

Blåskjell kan imidlertid være gifitige hele året, selv om det er vanligere i perioder med algeoppblomstring - dvs. våren/sommeren. Blåskjell kan også holde på giften i mange uker, så det er viktig å ringe før man plukker skjellene - og ikke minst før man spiser dem.
          www.scubapixel.com

Comment

takk før svaran
            skal skjekke d ut
            :sol :faint:

Comment

Her finder du en opdateret oversikt:

http://matportalen.no/Matportalen/Bl...ll/blaaskjell/

for god ordens skyld, må jeg vel tilføje at linket er taget fra frivannsliv.no

redig: det første svaret hadde jeg vist scrollet forbi så det først efterpå.

hc

Comment

en kompletterande länk i sammanhanget,
                http://algeinfo.imr.no/

/Böts

Comment

De er ikke så giftige at en dør , plukker selv blåskjell hele året, men prøvesmaker 2-3 stykker først ,venter så noen timer er de "giftige" blir en uvel og da kaster jeg resten. Dette er en metode jeg bruker, kan hende enkelte skal være forsiktig dersom man er overfølsom eller allergisk.
                  Ps drikker også melk som er utgått på dato.

Comment

Originally posted by georg fors View Post
                    De er ikke så giftige at en dør , plukker selv blåskjell hele året, men prøvesmaker 2-3 stykker først ,venter så noen timer er de "giftige" blir en uvel og da kaster jeg resten. Dette er en metode jeg bruker, kan hende enkelte skal være forsiktig dersom man er overfølsom eller allergisk.
                    Ps drikker også melk som er utgått på dato.
                    Dette synes jeg er et dårlig råd.

Kanskje ikke så farlig med vanligste formen for skjellforgiftning som forårsaker diaré (DSP). Det trengs det normalt ingen behandling, og symptomene går tilbake av seg selv. Har selv ligget rett ut i to dager etter en slik.

Værre er det med paralytisk skjellforgiftning (PSP) som gir lammelser. Slik skjellforgiftning kan være dødelig. Her skyldes forgiftningen saxitoxin, som produseres av alger bl.a. inne slekten Alexandrium. Dette er et kraftig nevrotoxin (blokkerer natrium-kanalene i nervecellene), som kuriøst nok også omfattes av den kjemiske våpenkonvensjonen. Her ville jeg ikke tatt risikoen på prøvesmaking av noen blåskjell for å teste ut giftigheten.

I tillegg til disse skjellforgiftningene er det i norske farvann også muligheter for amnesisk skjellforgiftning (ASP). Denne er det imidlertid få som husker noe av...

Beste råd: les blåskjellinformasjonen på Matportalen.

Eirik F.

Comment

ikke kjør bil heller det er livsfarlig. ikke dykk det er farlig. ikke spis noe som ikke er datostemplet farlig. ikke ha sex, farlig. ikke fly ,farlig osv. mangler en baller? ok.

Comment

Kjøp blåskjell i butikken
                        www.scubapixel.com

Comment

ikke kjør bil heller det er livsfarlig. ikke dykk det er farlig. ikke spis noe som ikke er datostemplet farlig. ikke ha sex, farlig. ikke fly ,farlig osv. mangler en baller? ok.
                          Argumentene avspeiler kunnskapsnivået?

E.

Comment

Det har vel muligens noe om hva man har lyst til å prioritere seg her i livet. Jeg ville ikke akkuratt bli lam fra livet og ned pga: jeg gadd ikke å ringe opp skjelltelefonen som tar ca 2 min... Sorry at dette er OT olice:
                            Følger av DIN-standarden.

Diving
                            In
                            Narvik
                            -Standard

Comment

nettopp ,argumentasjonen avspeiler kunnskapsnivået, begynte å spise selvplukkede blåskjell lenge før internett og mob telf ble vanlig. Advarte jo i første tråd om overømfintlige og allergiske reaksjoner. ( og seff det med baller)

Comment

Working...
                              X