Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gift funnet i kamskjell

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Gift funnet i kamskjell

Amnesic Shellfish Poisoning (ASP) er funnet i kamskjell utenfor Bergen. Skjellene kan ha vært importert og det kan være fare for spredning. Les hele saken i BA

Er det NOEN typer mat som ennå er trygg?... :
    ~Mille Skaathun
    Eg e go på bunnen

SV: Gift funnet i kamskjell

Kebab skal vist gå ann å spise

Comment

Originally posted by Scubagirl View Post
      Amnesic Shellfish Poisoning (ASP) er funnet i kamskjell utenfor Bergen. Skjellene kan ha vært importert og det kan være fare for spredning. Les hele saken i BA

Er det NOEN typer mat som ennå er trygg?... :
      Kikket såvidt på artikkelen i BA men kan ikke si at jeg forstod den.Mulig at noen er blitt feilsitert.

Har aldri hørt noe om smitte i algegiftsammenheng,men mulig de tenker på smitte som utsett av importerte skjell.Overvåking av ASP(og sikkert algen som forårsaker den) er inkludert i den generelle overvåkingen i Europa.

Hentet fra min lærebok "Skjell - biologi og dyrking".

ASP kan finnes i blåskjell også,men er mye sjeldnere enn DSP(Diarethic shellfish poison) og PSP(Paralytic shellfish posion).ASP ble først oppdaget i Canada i 1987(Prince Edwards Island) etter en oppblomstring av kiselalgen pseudonitzschia pungens.Ble på nytt oppdaget i Skottland i 1999, med påfølgene båndlegging av fangst i de rammede områdene.

Jeg er ingen ekspert på området,men tør påstå at dette ikke er en kamskjellsykdom.Spiser kamskjellene alger med denne giften vil den nok bli farlig ved store nok konsentrasjoner av giftige alger,men jeg tør ikke si noe om hvilke konsentrasjoner disse algene forekommer i.

Mvh

Chris

Comment

I god BA stil var det en herlig sammenblanding av fakta og fantasi i artikklen om ASP. ASP (Amnesic Shell Poisening), DSP (Diaretic Shell Poisening) og PSP (Paralytic Shell Poisening) er naturlige gifter som fremstilles av enkelte planktoniske mikroalger som et slags kollektiv forsvar unde spesiele miljøbetingelser(tror man). Skjell blir infisert ved at de filtrerer ut algene i vannet og frigjør giften når de fordøyer algene (Skjell er som kjent filterfødere og spiser planktoniske alger). Smittete skjell kan ikke infisere andre skjell, men kan heller ikke bli giftfrie igjen før de får tilgang på giftfrie alger som føde igjen. I tillegg tar selve avgiftingsprosedyren lang tid, opp til 6 måneder i spesielle tilfeller.
        Se vedlagt artikkel om ASP.

http://www.ba.no/nyheter/article2009459.ece
        Den trettende må ikke være en fra Nord, Araberen, Vi må sende Araberen......

Comment

Nå finner de sikkert ut at torsk osv.. er og så giftig :-X :lol:

Comment

Torsken har vært giftig lenge... men det er visst ikke så farlig

http://www.amta.no/lokale_nyheter/article2876190.ece
            www.scubapixel.com

Comment

Ikke spis fisken. Den kan vi ta bilder av..........

Lars (som ikke liker fisk)
              Medlem av Færder dykkeklubb - www.ferderdykk.no
              Medlem av Tjøme&Nøtterøy dykkeklubb

Comment

Working...
              X