Først spør du etter på hvilken måte garnfiske er bra. Så gir du en detaljert forklaring på i hvilke tilfeller og hvordan garnfiske er bra. Til slutt konkluderer du med at garnfiske i de FLESTE tilfeller er å drite på leggen, og at jeg ikke har lov til å fyre bål på fisketur??!
-Kan jeg spørre hvor du egentlig vil hen med dette? ;D
Joda, små fiskevann med god bestandbalanse bør man ut i fra et sportsfiskerperspektiv holde garn vekke fra, inkludert fulle samer med terrenggående firehjulinger. Men nå snakker du om dine egne lokale forhold, og kun om ørretbestander. Hvis du feks dreier over på halvdårlige røyevann, kanskje en gang ødelagt av nevnte fyllikers forfedre med garn ved at de tok ut predatorfisken med grove garn, så vil de i DE FLESTE tilfeller være gavnlig å ta ut mest mulig små og middels store individer. I slike vann vil selv smårøya gyte. Og når fisken har nesten ubegrenset med gytegrunner så vil antallet fiskeindivider bli så høyt at kun mattilgangen virker begrensende. Fisken blir, som du har skjønt, småfallen og "verdiløs". Fisker man hardt med garn i slike vann, og fortsetter med det, så vil størrelsen på fisken øke drastisk, om ikke vannet er for stort til at tiltaket virker. Jeg dro på røyefiske med garn hver høst før, og vi fikk bra med matfisk samtidig som vi vitterlig drev fiskestell. Ikke sant? Slik vil det kunne være i veldig mange fiskevann, såfremt garnfisket holdes under kontroll og på en måte som er gavnlig for det enkelte fiskevannet.
Tjuvfiskere med grove garn kan vi ikke gjøre så mye med, annet enn å dra opp garna og brenne de (Har gjort det...), eller tagge bilene deres... (Har ikke gjort det, ennå...). Men du må løfte øyebryna litt over åsene dine der hjemme og snakke mer generelt om du skal få fram noe fornuftig. Det som gjelder der hjemme hos deg er feks ikke gyldig her i mine hjemtrakter.
Comment