Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utstyrsjungelen...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Utstyrsjungelen...

En runde hos de mest profilerte dykkersjappene i Oslogryta gir inntrykk av at disse stort sett pusher utstyr fra "mindre produsenter" som de importerer selv.

Produkter fra store markedsledere som Mares, Scubapro, Technisib/Aqualung, TUSA etc er few-and-far between i hyllene (med få unntak).

Ikke at dette nødvendigvis er produsenter som lager bedre utstyr, men med så lite retail space som de store markedslederne på dykkerutstyr har i Oslogryta så må ihvertfall situasjonen kunne sies å være litt merkelig.

Elevene kjøper stort sett hele utstyrspakker hos kursholderen og ender opp som (u)frivillige reklameskilt for den aktuelle skolen. Som regel er det lett å se hvem som har vært "totalleverandør" i det aktuelle tilfellet.

Ennå værre er det for tilknyttede divemasters og instruktører som får beskjed om å bytte ut alt irregulært utstyrt til skolens egne "husholdningsmerker" hvis de skulle være så uheldig å ha en dings fra konkurrentenes sortiment på kroppen. Elevene skal jo ikke bli forvirret når det gjelder hvilket utstyr som er "best". Det må man jo forstå...

> >

SV: Utstyrsjungelen...

Originally posted by Esp1 View Post
    En runde hos de mest profilerte dykkersjappene i Oslogryta gir inntrykk av at disse stort sett pusher utstyr fra "mindre produsenter" som de importerer selv.
    snip masse selvfølgeligheter

Ja, og så?

Tror du dykkebutikkene driver veldedighet? Har du den ringeste anelse på hvor lite de tjener på kurs? Ikke en dykkebutikk i verden kan leve på de lave prisene de kjører på dykkerkurs - så selvfølgelig gjør de som du beskriver.

Og hvorfor importerer de to største kjedene egne merker? For å tjene mer, selvfølgelig.

For oss vanlige konsumenter er vi dog helt fritt til å velge leverandør selv, og til å bruke vår makt, markedsmakt, til å kjøpe der vi vil.

Og lik det eller ei, noen av oss som leser her på dykkesiden er faktisk tildels erfarne dykkere som tidlig gikk i utstyrfella, og dermed har dyrekjøpt erfaring til å anbefale til andre skikkelig kvalitetsutstyr, rett og slett fordi nye dykkere kan spare mang en skilling på våre feil.

http://wiki.dir-no.org/tiki-index.php?page=Utstyr
    --
    Ole Martin Pedersen

Comment

Originally posted by Ole Martin Pedersen View Post

Tror du dykkebutikkene driver veldedighet? Har du den ringeste anelse på hvor lite de tjener på kurs? Ikke en dykkebutikk i verden kan leve på de lave prisene de kjører på dykkerkurs - så selvfølgelig gjør de som du beskriver.
      Jeg synes ikke at deler av praksisen er hverken naturlig, selfølgelig eller forsvarlig.

La oss se på et kurs eksempel da for å se hvor lite man tjener på å holde et kurs:

PADI Rescue kurs til 2950,- per elev. 14 elever.

500,- kroner for kurspakken (der 200,- er sertifiseringsavgift til PADI og 300,- er for selve bokpakken. Bokpakken er momsfri og det ligger en liten fjortjeneste også her).

2450,- går til instruktøren som driver eget firma.

Timeforbruk:
      Klasserom Rescue Teori 8 timer (to instruktører)
      Klasserom EFR Teori 6 timer (en instruktør)
      Sjøtrening: 16 timer maks med to instruktører

Totalt timeforbruk 54 timer (eller mindre).

Elevene betaler tilsammen: 34 300,-

La oss si kassen deles med ca 450,- time til instruktørene (litt i overkant?), det gir 24 300,- kroner, rest 10 000,- for leie av et trangt klasserom i 14 klokketimer.

Høres ikke ut som om det er en direkte dårlig butikk for hverken instruktører eller dykkesenteret...

Og hvorfor importerer de to største kjedene egne merker? For å tjene mer, selvfølgelig.
      Takk for at du klargjør for akkurat den selvfølgeligheten...  ;D

DIGRESJON: Jeg har tidligere sammenliknet den etablerte praksisen på dette området med et eksempel der sjåførskolen for bil skulle holdt til i et hjørne av salgshallen til en bilforhandler...

Comment

Hvor ofte kjøres det RD kurs med 14 elever ?
        Bokpakken er momsfri og det ligger en liten fjortjeneste også her
        Bokpakken er ikke mva fri, det er derimot kursavgiften !

Hva med tiden og avgiftene som en instruktør har invistert i å bli nettopp instruktør.
        Hva med dykkerutstyret instruktøren må ha.
        Hva med lokaliteret og AV utstyr !
        Hva med alt det utstyr som trengs for å gjennomføre kurset ute i felt ?
        Hva når det er kun 4 stk på ett kurs ?
        Hva med, hva med, hva med osv osv.

Det regnestykket du legger opp til har store mangler, og jeg kjenner meg ikke igjen.
        Kanskje er det noen sentre som av og til har så store klasser på RD, men det må jeg si at det har aldri jeg sett. Men nå er det mye jeg heller ikke har sett :-)

Ellers er jeg helt enig med Ole Martin Fredrik !

mvh
        Jostein B.
        Barents Explorer

Comment

Hei Esp1!

Hva tror du f.eks Jæren Dykkersenter tjener penger på når de selger grunnkurs til 1,- + sertifisering?
          Jo, salg av utstyr...

Tror du det var veldig lukrativt for Stavanger Dykkersenter der jeg tok grunnkurset for 1250,- for noen år siden? Neppe...

Jeg kan ikke se at det er god butikk å drive dykkersjappe... Kjenner du noen som driver og tjener virkelig gode penger?

Steinar
          Sjøhester finnes :-)

Comment

Originally posted by Steinarm View Post
            Kjenner du noen som driver og tjener virkelig gode penger?

Steinar
            Ja...
            http://www.dykkesiden.com/forum/index.php/topic,12553.0

Arnt
            [center]IshavetsDykkerklubb
            Berlevågnytt

Comment

:thumb:

Steinar
              Sjøhester finnes :-)

Comment

Det er selvfølgelig ikke noe problem at dykkesentre tjener penger. Et langt større problem er hvilke merker som profileres. Om jeg leste det første innlegget riktig så dreide det seg mer om at de ulike sentrene reklamerer for de merkene de etter alt å dømme tjener mest penger på.

Det store problemet for hele denne næringen er at selgerne mister sin integritet som ekspertise på utstyr.

Gjentatte ganger har jeg selv vært vitne til at "ledende dykkesentre" anbefaler sitt "eget " utstyr uavhengig av kvalitet og bruksområde.

Problemet for kunden blir i slike tilfeller at han eller hun ikke vet om selgeren i butikken faktisk selger den kvaliteten kunden ber om, men selger det utstyret butikken tjener mest penger på.

Argumentene for selgeren blir med andre ord sterkt vikarierende.

Odd Iver
                Et dykkehjem...

Comment

Originally posted by Barents Explorer View Post
                  Hvor ofte kjøres det RD kurs med 14 elever ?
                  Bokpakken er momsfri og det ligger en liten fjortjeneste også her
                  Bokpakken er ikke mva fri, det er derimot kursavgiften !
                  Bøker er mva fri i Norge, enten det er en roman eller kursbok i dykking. I de tilfeller det er snakk om en kurspakke med plastslater og bok (som på de fleste PADI kurs) så kan man selge boken uten MVA og MVA på plastslatene...

Hva med tiden og avgiftene som en instruktør har invistert i å bli nettopp instruktør.
                  Altså, de fleste utdannelser koster både tid og penger. Mulig at det kom som et sjokk på noen?

Nå er det neppe særlig mange som livnærer seg som heltids dykkerinstruktør, men hadde det vært mulig så vil jeg si at det faktisk er en meget billig og kjapp utdannelse sammenliknet med mye annet.

Hva med dykkerutstyret instruktøren må ha.
                  Vi må vel nesten regne med at vedkommende driver med litt privat kosedykking også, med utstyr som anskaffes til rimelige nettopriser fra dykkersenteret og som avskrives/utgiftsføres effektivt på regnskapet til instruktøren...

Hva med lokaliteret og AV utstyr !
                  PC, DVD/VHS, TV/projektor er vel stort sett det som er i bruk. Koster lite og varer i minst 5 år, innen den tid er det effektivt avskrivd over regnskapet det også.

Hva med alt det utstyr som trengs for å gjennomføre kurset ute i felt ?
                  Det er vel bare på grunnkurs det er gratis å låne utstyr. Noen bytter det ut hvert år og selger det brukt, andre bruker det til det er utslitt. Total øknonomien bør derfor ikke være så dårlig. Utlånsutstyret er jo ikke akkkurat kjøpt inn til veil priser heller.

Hva når det er kun 4 stk på ett kurs ?
                  Det er opp til dykkersenteret å definere hvor ofte de kjører kurs, de fleste oppererer med et visst minimumsantall av påmeldte elever.

Hva med, hva med, hva med osv osv.
                  Eksempelet er høyst reellt, selvføgelig kan virkeligheten fortone seg anderledes på mindre steder.

Dette er forøvrig en lett avsporing av starten på tråden.

Selvfølgelig skal folk få tjene sine penger og det er greit at det sikkert ikke er noen feit deal å drive med dykking i lille Gnore, men situasjonen er ikke så svart som noen vil ha det til.

Innlegget var ment som en observasjon på tilstanden i Oslo området, der det som tilbyes av merkevarer ikke akkurat kan sies å samsvare med det som man kanskje forventer å finne med tanke på hvem som er de store produsentene av dykkerutstyr på verdensmarkedt.

Det værste er den ekstreme polariseringen av egen merker, samt en jernhånd over tilknyttetde instruktører som ikke får lov til å bruke utstyr fra andre produsenter for å unngå å reklamere for produktene til andre. Men det er mulig det kan kalles uniformering av de ansatte...

I alle tilfelle; skal du jobbe for senter A eller B så må du selge deg med både hud og hår.

Comment

I alle tilfelle; skal du jobbe for senter A eller B så må du selge deg med både hud og hår.
                    Jeg klarer bare ikke å skjønne hvorfor dette skulle være negativt for forbrukeren? Vi har fortsatt vår markedsmakt, og er det behov for forandring så kommer den! Feks. en herværende nettbutikk i Bergen som selger bare bra utstyr, det har jeg savnet i mange år, en driftig sjel ser behovet, tar i et tak, og tjener på det. Kapitalisme i praksis.

Hvis du starter en hifibutikk som selger Krell forsterkere, så vil du ikke at dine ansatte skal si at de bruker Harman/Kardon... En selger for HP datamaskiner drar ikke på kundebesøk med en Dell osv osv.

--
                    Ole Martin Pedersen

Comment

Jeg klarer bare ikke å skjønne hvorfor dette skulle være negativt for forbrukeren? Vi har fortsatt vår markedsmakt, og er det behov for forandring så kommer den! Feks. en herværende nettbutikk i Bergen som selger bare bra utstyr, det har jeg savnet i mange år, en driftig sjel ser behovet, tar i et tak, og tjener på det. Kapitalisme i praksis.

Hvis du starter en hifibutikk som selger Krell forsterkere, så vil du ikke at dine ansatte skal si at de bruker Harman/Kardon... En selger for HP datamaskiner drar ikke på kundebesøk med en Dell osv osv.

Greit nok så lenge man anser instruktører og dykkerledere som en del av salgsteamet på senteret. Det er jo en del av PADI systemet...
                      >

Comment

Greit nok så lenge man anser instruktører og dykkerledere som en del av salgsteamet på senteret. Det er jo en del av PADI systemet...
                        >
                        hvor stor del av en Padi IDC er salgsteknikk og å oppdage kjøpssignaler???

remi
                        "den som går ned i sjøen uten å komme opp med dyp forståelse og beundring for det han har sett, har ikke annet igjen i livet enn å vente på døden, for

Comment

Originally posted by remi View Post
                          hvor stor del av en Padi IDC er salgsteknikk og å oppdage kjøpssignaler???
                          remi
                          Stor....... :angel:

EDIT: Du skal utføre en "mini" presentasjon, d.v.s. du får et emne å undervise i. CD gir karakter fra 1 - 5. For å få en 5'er anbefaling av utstyr OG videreutdanning være med. Gjelder både IDC og IE. Velg selv om dette er en stor del........ 8)
                          Hobbyist.

Comment

Litt OT:
                            Jeg sto på OWD selv om jeg boikottet spørsmålene på examen jeg oppfattet som at gikk på videre kurs og padi-systemet. Svarte kun på de som gjadt dykking.
                            Går det an å gjøre det samme på Instruktøreksamen og fortsatt stå? ;D

Comment

Originally posted by DivePack View Post
                              Litt OT:
                              Jeg sto på OWD selv om jeg boikottet spørsmålene på examen jeg oppfattet som at gikk på videre kurs og padi-systemet. Svarte kun på de som gjadt dykking.
                              Går det an å gjøre det samme på Instruktøreksamen og fortsatt stå?  ;D
                              He he......har 2 examener etter Instr. kurset. Den ene handler kun om PADI standard......Du sliter nok litt hvis du boikotter PADI spørsmål...... ;D
                              Hobbyist.

Comment

Arbeider...
                              X