Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kritikk av andre dykkesenter enn eget favorittsenter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Kritikk av andre dykkesenter enn eget favorittsenter

Som den relativt ferske dykker jeg er, har jeg fått med meg at det blant enkelte dykkere foregår en viss surmaget kritikk av andre senter enn det man selv har som "hjemmesenter". Særlig virker det som det er populært å snakke nedsettende om Dykkersport i Oslo. Jeg har ikke sett så mye av det her på Dykkesiden, men flere jeg kjenner gjør det, uten egentlig å kunne gi noen god forklaring på hvorfor. Selv er jeg meget fornøyd med både Dykkersport og Hydra, som er de to eneste sentrene jeg har vært innom i Oslo.

Kan noen gi en forklaring? Eller er det tilfeldig det jeg har opplevd?
      ???
    Given enough thrust, pigs can fly

SV: Kritikk av andre dykkesenter enn eget favorittsenter

Tja...

Jeg velger å tro at folk egentlig bare vil snakke om det de har opplevd. Folk liker sånt.
    I den forbindelse er det en god del som har en del stygt å si om enkelte dykkesentere og nettbutikker, nettopp fordi de har dårlige opplevelser der.

I tilfellet Dykkersport i Oslo har jeg vært der tre ganger for å handle og har hver gang blitt slett behandlet. Men det er ikke unikt. Jeg synes man blir behandlet ganske kjipt på ganske mange dykkesentre rundt i landet. Det at man er dykkeinteressert og får seg jobb i en dykkebutikk betyr ikke nødvendigvis at man har forståelse for hva som er god service. Greit nok at eieren kanskje skjønner hva det dreier seg om. Problemet er at mange av de "ansatte" (folk som jobber for goodwill og bra dykkedealer) har en lei tendens til å være litt brautende og allvitende.

Og selvfølgelig finnes det mange unntak...

Kyrre

Kyrre
    --- Hoka Hey! It is a good day to dive! ---

Kyrre Ingebrethsen
    Harstad Sportsdykkerklubb
    Fotograferer med Olympus C5060 og PT-20.

Comment

Jeg personlig har vært innom dykkersport og handlet ved et par anledninger og jeg har blitt godt mottatt, fikk også pengene igjen for en vams som jeg kjøpte og som viste seg å være for stor til drakten. Møter du de rette karene/damene så kan man sikkert få seg en negativ opplevelse, men slik er det vel i all servicenæring.
      Dive safe.

Comment

Har mye og veldig god erfaring med Dykkersport.

Comment

Må innrømme at jeg betrakter Dykkersport som mitt ”hjemmesenter”, har også inntrykk av at enkelte har et noe anstrengt forhold til akkurat Dykkersport.
          Om dette skyldes negative erfaringer syns jeg vel det er greit nok, om det derimot er slik at det skyldes ”etablerte holdninger” innenfor visse miljøer blir det litt tyngre å svelge.
          Enkelt bruker også prisnivået som argument, og det er vel også akseptabelt.
          Min erfaring med Dykkersport er utelukkende positiv, har til enhver tid blitt møtt med god service og nyttig informasjon. Er selvfølgelig klar over at jeg kunne fått kjøpt utstyret billigere ved å handle andre steder, men jeg betrakter det slik at ved å gjøre mine kjøp på Dykkersport får mer enn bare det aktuelle produktet. Det å få gode råd og tips er for meg veldig viktig og lærerikt. Dette er selvfølgelig viktigere for oss som ikke har en og en halv hyllemeter med loggbøker.

Comment

Jeg hadde et par dårlig erfaringer med Dykkersport tidlig i karrieren, og har nok kritisert dem mye for det. Imidlertid har de vært lydhøre for min tilbakemelding, og det synes jeg er generøst gjort. Så jeg tok kurs på Hydra, og har hatt mesteparten av tilhørigheten der.
            Men grunnet bekjente har jeg hatt mye mer med Dykkersport å gjøre siste halvår, og de har gitt gode inntrykk.

De fleste steder har nok iblant kunder som ikke er helt fornøyd. Vanskelig å unngå at slikt kan skje. Service er en ting man aldri kan være gnien på, men jeg har pr idag lite negativt å si om dykkersport.
            Mvh
            Øystein Sanne
            Sanne.com

Comment

Det er min klare oppfattning av det er stor forskjell på dykkersenter.
              Noen er bygget på Hobby - prinsippet der "yrkesstolthet og kunnskap" går forran alt og tjene penger kommer som nr 2.
              Andre senter må "leve" av det å selge varer og tjenester(les:kurs) og følgelig må drive sin butikk annerledes.
              Min opplevelse er utelukkende positivt med begge deler, selv om utgangspunktet er forskjellig.

Mitt eneste negative inntrykk er av XXL som har misforstått prinsippet om kundeveiledning både når det gjelder salg og kunnskap om utstyr og reiser :nono:
              http://www.freewebs.com/eiosen/index.htm

Comment

Jeg har også blitt veldig godt tatt i mot på dykkersport og kjenner nå noen av de ansatte ganske god. Derimot Hydra har jeg veldig dårlig erfaring med. Helt i starten av dykkekarrieren leide jeg og tre andre komplett utstyr derfra og opplevde draktventiler som lakk, inflatorslanger som hang seg opp osv. Det var rett og slett dårlig vedlikeholdt utstyr de leide oss. Og på toppen av det hele ble vi skjelt ut av den vi leverte utstyret til (etter vi hadde klagd på utstyret) pga en bagatell.. Mulig det var maks uflaks, men jeg kommer trolig ikke til å gjøre noen innkjøp der i gården lenger..
                -> Mine bilder på Foto.no <-

Comment

Originally posted by SirReal View Post
                    ???
                  Dersom du har hørt mye neg om Dykkersport har du ant snakket med personer med tilknytning til Hydra, på samme måte er det andre veien.....

Faktisk ikke ofte jeg hører negativt om Dykkersport og jeg har hatt mye med de å gjøre...

Dykkebransjen generelt er på enkelte områder en av de mest råtne bransjene jeg vet om. Det viktigste hos mange er å snakke negativt om både senteret og organisasjonen som ikke er "sitt" i steden for å fremheve sitt eget syn..... &gt;

Prøve å selge "seg selv" på bekostning av å snakke bull om andre. Utenforstående personer håper og tror jeg velger bort det stedet hvor neg om konkurrenten er det viktigste salgsargumentet.  8)

Her på dykkesiden vil du finne det samme, gjerne i forbindelse med noe som kalles DIR, og andre steder har du samme diskusjonen om CMAS kontra PADI kontra NAUI etc. Er leit, og på mange måter gjør dette dykking til ekskluderende, at man har slike diskusjoner i stedet for at man heller "drar i samme retning". Til syvende å sist er det vannet som trekker oss, uansett hvor og til hvem man har tilhørighet....... :angel:

Beste syns jeg er å snu det andre øret til og velge de som ikke bruker krefter på å snakke nedsettende om andre.......forøvrig.......som fersk dykker, håper jeg du får mange og fine opplevelser som dykker.......velkommen i "klubben"

Hobbyist.

Comment

Finnes jo mange grunner til at man er fornøyd/missfornøyd med sentre, og sånn er det vel med alt fra bilverksted til dykkebutikker. Selv har jeg lite til overs for folk som disser andre sentre på bakgrunn av oppfatninger, og ikke fakta. Siden jeg jobber på et dykkesenter er slikt merkbart, og inntrykk vanskelig å rette opp. Spesielt når en fjær/fem høns reglen ofte spiller inn.

Men klart, har man flere negative opplevelser fra et senter er det jo all grunn til å vurdere andre steder, og slett kundebehandling finnes det ingen unskyldning for.
                    Det betyr derimot ikke at kunden &lt;alltid har rett&gt;, men det går i det minste an å forklare kunden HVORFOR man av og til får en ublid behandling.
                    Kanskje man til og med blir enige om en løsning...

Hvorfor man gjerne føler sterk tilhørlighet til et bestemt sted kan jo kanskje skyldes at man har lagt igjen mye penger og tid der. Å endre syn da betinger jo å innrømme at man har gjort "dårlige valg" tidligere.

Uansett, føler man seg dårlig behandlet av et senter går det faktisk an å ta det opp med det aktuelle senteret, spesielt hvis man bor på et sted uten alternativer.

På slutten av dagen vil vi tross alt at folk skal bli like hekta og glad i hobbyen som vi har blitt, og trives under overflaten.

Comment

Takk for alle tilbakemeldinger. Det er godt å se at de fleste dykkere har et mer nyansert syn på dette enn mange jeg har truffet.
                      Given enough thrust, pigs can fly

Comment

:deal:  Jeg tror det er en form for trygghet å ha en dykkeklubb bak seg. Man har liksom en back-up. Jeg synes det er helt teit. Det er også veldig mange dykkere som tar selv utrolig høyttydelig bare fordi de har flere dykk enn andre. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke kan ta dykking som en helt vanlig sport og la være å være så ovenpå.
                        Det er noe rart ved det å være dykker....

Comment

Jeg er fast inventar på dykkersport i Trondheim og sinnsykt fornøyd!!! ER det noen som har sjekket servisen i TRondheim kontra Oslo?? Bare nysjerrig..
                          I don`t know what I want, but I want it now!!

Comment

Jeg har benyttet dykkersport i trheim og må bare si at servicen er meget bra der. Man får hele tiden bra med hjelp og gode råd til å modifisere utstyr mm. :thumb:

Man får det man gir......

Leif Kristian

Comment

Originally posted by SirReal View Post

???
                              Har grei erfaring med både Dykkersport og Hydra når det gjelder service ved kjøp og kurs.

Comment

Arbeider...
                              X