SV: Øre/bihuleproblemer?
Jeg også hadde utligningsproblemer i starten av dykkerkarrieren, men det gikk over etterhvert. Denne gangen var det på en helt annen måte. Jeg prøvde å beskrive det da jeg startet denne tråden. Selvfølgelig kan årsaken være at jeg evt hadde bihulebetennelse el, men jeg følte meg frisk før dykkingen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Øre/bihuleproblemer?
Collapse
X
-
De aller fleste jeg har dykket med har hatt problemer med bihule og trykkutligning.Det skal ikke mere til at man er litt snufsete før det kan bli et problem. På mine første dykk hadde jeg problemer med utligningen og måtte avbryte dykk pga dette.Men etter regelmessig dykking forsvant dette problemet helt og nå må jeg bare bevege litt på kjeven for å utligne.
Etter min mening så er regelmessig dykking den beste medisinen mot utligningsproblemer,funka for meg og de fleste andre jeg dykka med...
Legg inn en kommentar:
-
OH LYKKE ;D
Da har jeg testdykket litt før reisen. Ørene var helt fine, og dykkingen gikk som smurt. For en lettelse, selv et kjedelig dykk på Kjøvangen med elendig sikt var en deilig opplevelse.
Takk igjen for alle svar og gode råd.
Sharks, here I come...... :diver_smiley:
Legg inn en kommentar:
-
Originally posted by OW_diver View Postmen dette løste seg da jeg begynnte å sniffe saltvann før hvert dykk..
Legg inn en kommentar:
-
Om man har problemer med "dotter" og væske/dritt i ører/bihuler så funker BIOSUN ørelys veldig bra om det brukes to ganger i uken over en kortere periode. Fåes kjøpt på helsekostbutikker.
Har brukt det selv etter å blitt anbefalt metoden av andre dykkere. Renser også godt opp i bihuler/øreganger etter en influensa.
Mvh
Kenneth
Legg inn en kommentar:
-
Da har jeg vært hos ørelege og fått diagnosen: væskeansamling i det indre øret. I uke med Rinexin tabletter, og jeg skal være klar for å dykke igjen ;D
Hvordan dette har oppstått var det verre å svare på, jeg følte meg jo helt frisk da jeg fikk problemene. Forresten godt jeg ikke hørte på fastlegen min, da hadde det blitt lite dykking i ferien.
Takk for engasjementet, og svarene på innlegget mitt.
Legg inn en kommentar:
-
Takker for linken, interessant lesing. Det treffer jo nogenlunde bra til mitt problem også. Skal bli spennende å høre hva ørelegen har å si.
Legg inn en kommentar:
-
Sjekk denne tråden, hadde samme problem for en tid tilbake.
http://www.dykkesiden.com/forum/inde...threadid=4132"
har også hatt tilsvarende problem med bruk av for stram hette...
Legg inn en kommentar:
-
Hei igjen.
Takk for svarene og gode råd. Jeg har fått time hos en ørelege denne uken. Håper jeg får en avklaring da. Jeg abonnerer på, og har lest siste utgave av Dykking. Det sto mye bra om "øreproblemer" der, men følte ikke at noe av det traff helt i mitt tilfelle. Nå har jeg en måned på meg til å få orden på dette, ellers blir ferien kjipere enn planlagtRegner med at det ordner seg.
Legg inn en kommentar:
-
Problematikken er dels omtalt i siste Dykking.
Kanskje noe å hente fra den?
Legg inn en kommentar:
-
Jeg vil anbefale en øre-nese-hals lege. De har god kjennskap til bihuler etc etc. Eller be fastlegen bestille røntgen og ct undersøkelse av bihuler, så vil det avdekkes om det er superpakkatett eller noe lignende.
Dvs først går man til fastlege, så for å ta bilder, så til øre-nese-hals. Geir Grimsmo på Høvik kjenner godt til dette, han er ikke dykkelege, men øre-nese-hals spesialist. Lykke til hilsen Teresa
Legg inn en kommentar:
-
har hatt problemer med smerter i bihulene, men dette løste seg da jeg begynnte å sniffe saltvann før hvert dykk.. funker kun for bihulene da.
Legg inn en kommentar:
-
Først, "propper" i ørene etter dykk; Alle har ørevoks i det ytre øret, men noen produserer mer enn andre. Kan da ligge i noe avstand til trommehinna og merkes ikke spes før et evt. dykk. Trykket under vann kan "trykke" en "propp" inntil trommehinna og denne mister noe bevegelse, og du føler det som at du har en "propp" i øret.Beste her er å få en lege til å skylle øret godt da det som kjøpes på apoteket ikke er spes kraftig, men mest for "vedlikehold".
Mulig/sannsynlig årsak er dette så sant du ikke har fått en rift på trommehinna men dette burde en lege oppdaget.... :diver_smiley:
Smerter ved nedstigning er noe mer komplisert, men kan skyldes du har vært litt sen med å utligne første gang. Øretrompeten (kanalen til mellomøret) blir litt sammentrykket under trykk som kan vanskeligjøre utligning dersom du er sen, spes hvis den er trang fra før av......Kan også skyldes en liten/svak betennelse som skrumper åpningen. Hoste blod etter dykket kan tyde på dette da trykket fra bihulene har hatt problemer med å slippe trykket..... ???
Utligningsteknikker ved problemer kjenner du sikkert, bl. a. å prøve og "strekke" halsen på problemsiden da dette kan løse evt problem med kanalen....... ???
En almennlege skal kunne sjekke følgende: Opphopning/mengde av voks, elastisitet på trommehinna, evt sår/rifter/tegn på betennelse.....en dykkelege vet seff mer om trykkets påvirkning, men..........en ting du også kan prøve er (forsiktig!!) blåse ut/inn som ved utligning (sammentrykt nese) Ved normal åpning merker du trommehinna flekser litt. Gjør den det vil den oppføre seg likt under vann, så sant du utligner ofte/tidlig nok........
Beste rådet: skyll ørene regelmessig med pumpe/evt hos lege og 1\2 time før du går i vannet sniffer du saltvann......beste nesedråpene som fins..... :thumb: dette åpner systemet bra....
PS. At det funker under 10 m er helt normalt.....
Legg inn en kommentar:
-
Guest repliedSV: Øre/bihuleproblemer?
Under en tur til Sharm El Sheik i fjor, opplevde jeg noe lignende. Jeg hadde ikke så store problemer med å komme ned, men jeg gikk med dotter og smerter i ørene konstant så lenge jeg ikke var på dypet.
Jeg kontaktet lege, og fikk øredroper og nesedroper sammen med en skyllepumpe. En slik øreskyllepumpe får du kjøpt billig på apoteket.
Øredropene og nesedropene derimot er jeg usikre på, for de er arabiske. Jeg bruker disse hvis jeg får problemer nå, men jeg har faktisk vært bra etter at jeg begynte å skylle regelmessig.
Håper dette kan være til hjelp..
Legg inn en kommentar:
Legg inn en kommentar: