Announcement

Collapse
No announcement yet.

Øre/bihuleproblemer?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Øre/bihuleproblemer?

For ca en måned siden slet jeg skikkelig med å komme meg ned i vannet. Jeg
    hadde vondt innenfor ørene, og brukte nesten 10 minutter på å komme meg ned
    på 10 meters dyp. Etter å ha passert det dypet gikk dykket som normalt. For
    å komme ned måtte jeg gradvis presse meg litt etter litt nedover. Det var
    ikke noe vanlig utligningsproblem, og ingen av teknikkene for å utligne
    fungerte. Etter å ha avsluttet dykket hadde jeg "dotter" i ørene, og de har
    jeg fremdeles. Umiddelbart etter å ha kommet på land etter dykket harket jeg
    opp en del blod.

Jeg har vært hos min fastlege (som ikke har peiling på dykkermedisin), og
    hun finner ikke noe galt med ørene mine. Da jeg dykket følte jeg meg helt
    frisk, og jeg har aldri hatt slike problemer tidligere. Nå skal jeg snart på
    dykkerferie, og bekymrer meg for hvordan det skal gå.

Er det noen her inne som har vært borti lignende, eller som har noen gode
    råd? Til sist, noen som kan anbefale en god dykkerlege i Oslo/Akershus? ???

Mvh

Terje.

PADI Rescue Diver
    nitrox, wreck, ice diver.

SV: Øre/bihuleproblemer?

Dykkersport har en lege de bruker i forbindelse med helsesjekk før grunnkurs. Husker ikke hva han heter, men jeg tror han holder til på Nordstrand.

Kontakt Dykkersport så får du helt sikkert navnet hans.

Stein :-)

Comment

Under en tur til Sharm El Sheik i fjor, opplevde jeg noe lignende. Jeg hadde ikke så store problemer med å komme ned, men jeg gikk med dotter og smerter i ørene konstant så lenge jeg ikke var på dypet.

Jeg kontaktet lege, og fikk øredroper og nesedroper sammen med en skyllepumpe. En slik øreskyllepumpe får du kjøpt billig på apoteket.

Øredropene og nesedropene derimot er jeg usikre på, for de er arabiske. Jeg bruker disse hvis jeg får problemer nå, men jeg har faktisk vært bra etter at jeg begynte å skylle regelmessig.

Håper dette kan være til hjelp..

Comment

Først, "propper" i ørene etter dykk; Alle har ørevoks i det ytre øret, men noen produserer mer enn andre. Kan da ligge i noe avstand til trommehinna og merkes ikke spes før et evt. dykk. Trykket under vann kan "trykke" en "propp" inntil trommehinna og denne mister noe bevegelse, og du føler det som at du har en "propp" i øret.  Beste her er å få en lege til å skylle øret godt da det som kjøpes på apoteket ikke er spes kraftig, men mest for "vedlikehold".  Mulig/sannsynlig årsak er dette så sant du ikke har fått en rift på trommehinna men dette burde en lege oppdaget.... :diver_smiley:

Smerter ved nedstigning er noe mer komplisert, men kan skyldes du har vært litt sen med å utligne første gang. Øretrompeten (kanalen til mellomøret) blir litt sammentrykket under trykk som kan vanskeligjøre utligning dersom du er sen, spes hvis den er trang fra før av...... Kan også skyldes en liten/svak betennelse som skrumper åpningen. Hoste blod etter dykket kan tyde på dette da trykket fra bihulene har hatt problemer med å slippe trykket..... ???

Utligningsteknikker ved problemer kjenner du sikkert, bl. a. å prøve og "strekke" halsen på problemsiden da dette kan løse evt problem med kanalen....... ???

En almennlege skal kunne sjekke følgende: Opphopning/mengde av voks, elastisitet på trommehinna, evt sår/rifter/tegn på betennelse.....en dykkelege vet seff mer om trykkets påvirkning, men..........en ting du også kan prøve er (forsiktig!!) blåse ut/inn som ved utligning (sammentrykt nese) Ved normal åpning merker du trommehinna flekser litt. Gjør den det vil den oppføre seg likt under vann, så sant du utligner ofte/tidlig nok........

Beste rådet: skyll ørene regelmessig med pumpe/evt hos lege og 1\2 time før du går i vannet sniffer du saltvann......beste nesedråpene som fins..... :thumb: dette åpner systemet bra....

PS. At det funker under 10 m er helt normalt.....

Hobbyist.

Comment

har hatt problemer med smerter i bihulene, men dette løste seg da jeg begynnte å sniffe saltvann før hvert dykk.. funker kun for bihulene da.
          A secret is best kept if only two people knows it.
          and one of them is dead.
          -Josef Stalin

Comment

Jeg vil anbefale en øre-nese-hals lege. De har god kjennskap til bihuler etc etc. Eller be fastlegen bestille røntgen og ct undersøkelse av bihuler, så vil det avdekkes om det er superpakkatett eller noe lignende.
            Dvs først går man til fastlege, så for å ta bilder, så til øre-nese-hals.  Geir Grimsmo på Høvik kjenner godt til dette, han er ikke dykkelege, men øre-nese-hals spesialist. Lykke til hilsen Teresa 

Comment

Problematikken er dels omtalt i siste Dykking.
              Kanskje noe å hente fra den?
              Mvh
              Øystein Sanne
              Sanne.com

Comment

Hei igjen.

Takk for svarene og gode råd. Jeg har fått time hos en ørelege denne uken. Håper jeg får en avklaring da. Jeg abonnerer på, og har lest siste utgave av Dykking. Det sto mye bra om "øreproblemer" der, men følte ikke at noe av det traff helt i mitt tilfelle. Nå har jeg en måned på meg til å få orden på dette, ellers blir ferien kjipere enn planlagt  Regner med at det ordner seg.
                PADI Rescue Diver

Comment

Sjekk denne tråden, hadde samme problem for en tid tilbake.

http://www.dykkesiden.com/forum/inde...threadid=4132"

har også hatt tilsvarende problem med bruk av for stram hette...
                  mvh
                  Leif Ringkjøb

Comment

Takker for linken, interessant lesing. Det treffer jo nogenlunde bra til mitt problem også. Skal bli spennende å høre hva ørelegen har å si.
                    PADI Rescue Diver

Comment

Da har jeg vært hos ørelege og fått diagnosen: væskeansamling i det indre øret. I uke med Rinexin tabletter, og jeg skal være klar for å dykke igjen  ;D
                      Hvordan dette har oppstått var det verre å svare på, jeg følte meg jo helt frisk da jeg fikk problemene. Forresten godt jeg ikke hørte på fastlegen min, da hadde det blitt lite dykking i ferien.
                      Takk for engasjementet, og svarene på innlegget mitt.
                      PADI Rescue Diver

Comment

Om man har problemer med "dotter" og væske/dritt i ører/bihuler så funker BIOSUN ørelys veldig bra om det brukes to ganger i uken over en kortere periode. Fåes kjøpt på helsekostbutikker.

Har brukt det selv etter å blitt anbefalt metoden av andre dykkere. Renser også godt opp i bihuler/øreganger etter en influensa.

Mvh
                        Kenneth
                        C`est dans la tete!

Comment

Takk for tipset  :thumb:
                          PADI Rescue Diver

Comment

Originally posted by OW_diver View Post
                            men dette løste seg da jeg begynnte å sniffe saltvann før hvert dykk..
                            Ja saltvann funker utmerket det, kanskje litt for godt? Jeg var litt forkjølet en gang og brukte dette trikset. Resultat: Reverse squeese ved oppstigning, tok meg 15 min å gå opp fra 6 til 0, med maska full av snørr og blod. Ikke farlig, men veldig ubehagelig...

Comment

OH LYKKE  ;D

Da har jeg testdykket litt før reisen. Ørene var helt fine, og dykkingen gikk som smurt. For en lettelse, selv et kjedelig dykk på Kjøvangen med elendig sikt var en deilig opplevelse.

Takk igjen for alle svar og gode råd.

Sharks, here I come...... :diver_smiley:
                              PADI Rescue Diver

Comment

Arbeider...
                              X