Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor bra sikt har du opplevd under vann?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Hvor bra sikt har du opplevd under vann?

Ikke engang i Mexico på ihvetfall 60 meter greide jeg å slå Picasso (spørs om ikke han hadde dybderus da, og var på 70meter) Har hørt at Island har også over hundre meter. har hørt at å dykke der oppe er som å kunne fly. Lurer på hvor bra Sikt har du opplevd her hjemme eller i utlandet ;D
    Foretrekker heller hai enn isflak...

Re:Hvor bra sikt har du opplevd under vann?

Da det regnet som verst på Østlandet (var det i fjor?) gikk det rykter om 60 meter sikt her på Sunnmøre. Det er en liten mulighet at dette var mest for å terge østlandske dykkere. Det er nå en gang slik, at ikke en gang vi dykkere er større mennesker enn at vi koser oss litt når det er "skitvær" der nede og fint her oppe....

For en uke siden var det rapporter om dykkere fra Ålesund som lå på Fisser'n utenfor byen og så hvem som gikk på dekk - over 40 meter lenger opp.

Mitt beste dykk var i Tyrkia av alle plasser - 40 meter+.
    Ellers var det en bisarr opplevelse å dykke i grotter i Florida - vannet var så klart at man skulle tro det var luft. På grunn av alle "svingene" er det umulig å anslå hvor god sikten var.

Divegirl

Comment

For noen år siden dykte jeg i kildene ved Thingvellir på Island. Der var det 150 - 200m sikt. Vannet var forurenset av regnvann fra dagen før, under gode forhold kunne sikten komme over 200m!

Så god sikt vil i praksis si at du ikke ser vannet i det hele tatt. På lang avstand var det et svakt blå-lilla skjær men det føltes som å sveve i ingenting.

Kristian

Comment

Originally posted by Kristian
        For noen år siden dykte jeg i kildene ved Thingvellir på Island. Der var det 150 - 200m sikt.
        Skjønner hva du mener.....

Fant en veldig interessant link fra en svensk dykker: http://w1.554.telia.com/~u55403095/Dykresor/
        Attached Files
        ... ( ¨,) ...

Comment

Originally posted by komodo dragon
          Ikke engang i Mexico på ihvetfall 60 meter greide jeg å slå Picasso (spørs om ikke han hadde dybderus da, og var på 70meter) Har hørt at Island har også over hundre meter. har hørt at å dykke der oppe er som å kunne fly. Lurer på hvor bra Sikt har du opplevd her hjemme eller i utlandet ;D

Er alltid på en måte i rus når dykket er fint nok.Ellers så er synet bra.Med så pass mange dykk som jeg har skulle jeg ha noen dykk å velge imellom når det gjelder god sikt.Beklageligvis så hører ikke meterstokk med blandt mitt obligatoriske utstyr.

Comment

I Norge: 30 meter for halvannen uke siden (ta det med ro, sikten skal bli bedre, og dere skal få vite om det

I Florida: fantastisk sikt, men jeg var bare 11 år, og derfor kun fascinert over å fridykke på det åpne hav i varmt vann blant farlige og snille fisker, ikke opptatt av hvor mange meter sikt det var...
            Min hjemmeside - Flickr
            Alta Dykkerklubb

Comment

Det er på Island i Thingvellir. Har noen bilder og litt tekst på hjemmesiden min.

vaa

Comment

Hei,

40 meter på Gozo, Malta. ;D
                0,5 meter sikt på maksdybde 4 meter utenfor Rønneby, Sverige. :-[
                Lev hver dag som om det var din siste!

E-post vegard.thise(a)gmail.com

Comment

Klarer ikke a dy meg: Dykker daglig i sikt pa 150 m+ ;D

Jobber som cave- og cavernguide i Tulum, Mexico

Sa det spors om du ikke var pa feil sted da du besokte Mexico, Komodo Dragon

Dykkingen her er bare helt utrolig; masse grotter, alle rikt dekorert med dryppsteinsformasjoner overalt, beskjedne dybder, behagelig temperatur, lett tilgjengelighet og krystallklart vann... a dykke her foles som a fly... under bakken..

Mvh Eivind

www.cenotedive.com

Comment

Originally posted by Eivind Hustad Reite
                    Klarer ikke a dy meg: Dykker daglig i sikt pa 150 m+ ;D

Jobber som cave- og cavernguide i Tulum, Mexico

Sa det spors om du ikke var pa feil sted da du besokte Mexico, Komodo Dragon

Dykkingen her er bare helt utrolig; masse grotter, alle rikt dekorert med dryppsteinsformasjoner overalt, beskjedne dybder, behagelig temperatur, lett tilgjengelighet og krystallklart vann... a dykke her foles som a fly... under bakken..

Mvh Eivind

www.cenotedive.com

Vel hvis du har 150m sikt der, var jeg vel så nerme. Men alikevel lang unna. Ser du på reiser ved Mexico, så hadde Jeg kjempe dykk som jeg var svært fornøyd med. Cenote dykk hadde Jeg også. Dykket Dod ojos sammens med dykkere i fra Scubapro. Den tiden Jeg var der, var muligens sikten mere en 60. Karnsje 80-90m Men tror nok vi ble enig at 60m stemte. (Liker å holde meg til fakta når Jeg ikke kvervlerer) ;D. Men Mexico synes Jeg var dyrt. Men Jeg kunne godt tenke meg å besøke deg engang også.

Er det du som driver sentret? Er sikten så stor forskjell mellom Tulum og Playa del Carmen og øynene rundt? Høres merkelig. Er det Cenote som har sikt på 150m + eller er dette i sjøen?

Comment

Har dykket i Lofoten et par vintrer da jeg gikk på folkehøyskole der, vi hadde opp imot 60 meter sikt. Da ble det ikke det samme da divemasteren i Egypt skrøt av opp imot 30 meter sikt der. Kanskje de i fra Østersjøområdet blir imponert; Når de har vrakdykking ser de ikke vraket, men føler det!
                      Den som har hode over vannet ser bare toppen av isfjellet!

Comment

Har ikke hatt gleden av å dykke i Lofoten selv, men venner forteller at 50-60m sikt ikke er uvanlig på vinteren. 50m sikt er sinnsykt stilig, selv når dykket ellers er innholdsløst. Har opplevd 40m sikt i Øst-Finnmark noen ganger på vinteren, og noe lignende i Rødehavet.
                        Men hvordan måler man sikten egentlig?
                        wreckseeker

Comment

Har dykket i Tulum-grottene som Eivind snakker om. Jeg for min del kunne ikke se 150 meter, men det var fordi grotte-systemet var svingete. Men vannet var vel stort sett nesten like klart som det som er på Imsdal flaskene. Helt høvding!

Comment

Hvordan man måler sikt? Når en driver med ferskvannsfiske prøver og vil måle sikten, senker man en hvit plate som er 1m2 og ser hvor langt ned en kan se den. Men dette er vel ikke helt aktuelt med tanke på dykking.
                            Den som har hode over vannet ser bare toppen av isfjellet!

Comment

Originally posted by Hero
                              Har dykket i Tulum-grottene som Eivind snakker om. Jeg for min del kunne ikke se 150 meter, men det var fordi grotte-systemet var svingete. Men vannet var vel stort sett nesten like klart som det som er på Imsdal flaskene. Helt høvding!
                              Slikt hadde vi alle sammen da vi var i Mexico grottene ;D

Comment

Arbeider...
                              X