Announcement

Collapse
No announcement yet.

Båtførerprøve, et tillegg til dykkelappen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Båtførerprøve, et tillegg til dykkelappen

Sikkerhet er viktig! Det er ikke nok at dykkere kjenner til regler og flagg, men det er en start. Vi kan ikke forvente at hvermannsen skal ta "båt-lappen"

Men som dykkere som tar sikkerhet på alvor, hva kan vi gjøre når fritidsbåtførere "viser fingeren" og driter i flagg og andre signaler. Er det for slapp holdning fra vår side som har skapt denne "trenden" blant båtførerene ?

/DKD

PS Svarer du noe annet enn alt 1, føl deg fri til å grunngi svaret i denen tråden
    658
    Ja, bør være et krav
    62.92%
    414
    Ja, med forbehold
    14.13%
    93
    Nei, dykker fra land
    12.77%
    84
    Nei
    9.42%
    62
    Nei, kurs er for dyrt
    0.76%
    5
    Hva er båtførerprøve
    0.00%
    0
    Dykker i motstrøm fra Nord !!

Re:Båtførerprøve, et tillegg til dykkelappen

Hvis du dykker organisert med ett dykkesenter skulle det være unødvendig med båtførerkurs, det bør holde at båtføreren fra dykkesenteret har kunnskapen. Men i klubbsammenheng blir det ofte til at "alle" kjører lettbåten, og da kan en viss opplæring være bra å ha med. Om ett fullstendig båtførerkurs er det riktige; tja, kanskje litt vel omfattende, men en del av kurset bør alle som fører en båt ha med seg.

PS. jeg svarte: Ja, med forbehold
    Hvorfor dykke fra land, når du skal dykke i vann?

Comment

Vet ikke om jeg oppfattet spørsmålet riktig, men jeg mener nei. For dykkere som ikke selv er båtførere er dette et urimelig krav. Om man generelt burde stille strengere krav til ALLE båtførere, kan heller diskuteres. En viss basiskunnskap i sjøvett er viktig, og en kan nesten undre seg over at det går såpass bra som det gjør med all den uvettige kjøringen en ser til stadighet (Folk som kjører på flaggbøyen i vannvare, skuelystne som legger seg helt inntil etc. >) Selvsagt kan man kreve båtførerprøve av hvermansen!

Mer bevisstgjøring for dykkere om hvor man ikke bør dykke, kan ha noe for seg. Har sett dykkere hoppe i vannet i overtrafikkerte leier. Det er fali det!
      Du må skrive minst to linjer
      for å skrive mellom dem

Comment

Det burde heller vært strengere krav på bruk og kjøp av HARPUN
        Foretrekker heller hai enn isflak...

Comment

1. Båtførerprøven kan gjerne være et tillegg innebefattet i dykkelappen lik førstehjelp er i billappen (dette fører til at kurskostnaden blir høyere).

2. Alle dykkere som vil føre klubbåten må ha båtførerbevis - og det må være minst to stk med bevis med på tur (i tilfelle ulykke e.l.).

3. Prøven må kunne avlegges på flere måter; som privatist, slik at kostnadene blir lavest mulig, men man har skriftlig og praktisk eksamen som viser at man kan sjøvettregler og kjøre båt. I tillegg også kurs med kursleder, forelesninger, veiledning og vurdering etterhvert..
          Min hjemmeside - Flickr
          Alta Dykkerklubb

Comment

Nei det vil være det samme som å kreve at alle som sykler skal ha førerkort for bil.
            Det er utrolig frustrerende når folk kommer opp på siden for å se på når det er dykkere i sjøen og det er klart at det er mange, som ikke kan eller vil forstå hva et dykkerflagg er.
            Mange av disse er ikke mulig å få kontakt med uansett hva du forsøker. Folk har passert 5 meter fra en dykkerbåt med dykkerflagg oppe (1X1.5 m) Vi ropte så vi var blå i trynet uten at føreren gadd å snu på hodet. (selv om jeg hadde kystskipper hjalp det ikke)
            I sånne tilfeller nytter det ikke å ha en godt utdannet person i dykkerbåten.
            Det burde heller ha vært en viss fare for straff forbundet med det å bryte sjøveisreglene tilsvarende trafikkreglene. Kjører du på rødt lys får du 3000 i bot, og fortjener det. Forstår du ikke, og følger de mest elementære sjøveisregler bør du få lærdommen på den harde måten.
            Utenom de mest traffikerte delene av Oslofjorden og litt på Sørlandet er det ingen kontroll.

Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

Originally posted by errem
              Det er utrolig frustrerende når folk kommer opp på siden for å se på når det er dykkere i sjøen og det er klart at det er mange, som ikke kan eller vil forstå hva et dykkerflagg er.
              Mange av disse er ikke mulig å få kontakt med uansett hva du forsøker. Folk har passert 5 meter fra en dykkerbåt med dykkerflagg oppe (1X1.5 m) Vi ropte så vi var blå i trynet uten at føreren gadd å snu på hodet. (selv om jeg hadde kystskipper hjalp det ikke)
              Derfor trenger man båtførerprøven, og ikke bare for dykkere!
              Min hjemmeside - Flickr
              Alta Dykkerklubb

Comment

Burde fallskjermhoppere hatt flysertifikat?

Bør dykkere ha båtsertifikat ?

To spørsmål med samme svar ;D

Fra spøk til "alvor", klart man kan dykke med god samvittighet uten å ha båtfører sertifikat!

Men skal man føre båten så er det jo klart en fordel, dessuten er det påkrevd ved lov for båter over en viss størrelse.

Har Kystskipper klasse II selv, og har vært ganske oppgitt over uforstand hos en del båtførere. Tror dessverre det er ganske mange som ikke aner hvordan et dykkeflagg ser ut ???

Comment

Du har nok rett i det, men alle dykkere fører ikke båten

Comment

Originally posted by Actinia
                    Originally posted by Erik KB

Tror man ser oftere at båtføreren dykker enn at piloten hopper...

Vri litt på det da! Tror det er større sjangse for å få en propell i hodet eller en fallskjermhopper og et fly i treskallen ;D ;D

Burde en bærplukker ta jegerprøven ? ;D ;D (Han er også i faresonen på sensommeren).
                    Foretrekker heller hai enn isflak...

Comment

Tror man ser oftere at båtføreren dykker enn at piloten hopper (uten at han må, selvfølgelig)...
                      Min hjemmeside - Flickr
                      Alta Dykkerklubb

Comment

Du har nok rett i det, men alle dykkere fører ikke båten
                        Det har jeg poengert i et tidligere innlegg: båtfører må ha bevis, og at det må være minst en til i båten med bevis i tilfelle ulykke..
                        Min hjemmeside - Flickr
                        Alta Dykkerklubb

Comment

Er dette et stort problem? Er det mange dykkere som blir truffet av båter i løpet av en sesong?
                          Vi dykkere må også passe oss - og ikke dykke på populære gjennomfartssteder eller utfluktsteder på st.hansaften - da ber vi om det.

Vi er også inne på en diskusjon alla allemannsretten, med lange tradisjoner for fri bruk av båt. Om det er riktig eller galt og ikke ha obligatorisk båtførerprøve spiller ingen rolle. Et eventuelt påbud må i så tilfelle gjelde alle som skal føre båt, ikke bare dykkere.

Jeg har ført båt hele livet, og føler meg rimelig kompetent - men kan ikke si at jeg er spesielt lysten på å bruke penger på en basisopplæring som ikke gir meg annet enn en papirlapp.

Helt ærlig så tror jeg ikke vi vil oppleve noen bedre kultur om alle må gå kurs - det hele dreier seg om innstilling og respekt for det en driver med. Er man interessert i sjø og båtlivet så vet man hvordan et dykkerflagg ser ut. Selvlæring.
                          Er man ikke det - landkrabber med stor motor og høy sigarføring - så hjelper det ikke med kurs.
                          Keep breathing!

Comment

Under en helgetur med en ikke navngitt dykkeklubb utenfor Bergen, var jeg vitne til noe morsomt.

De tre som hadde mest peiling på sånt brukte med enn 10 minutter på å prøve å starte påhengsmotoren på lettbåten.

Da de tok av lokket på motoren, brøt jeg inn.

Jeg satte på igjen lokket, klipset på DØDMANNSKNAPPEN og startet motoren mens alle så på ;D
                            Wet dreams ;o)

Comment

Originally posted by Martin
                              Under en helgetur med en ikke navngitt dykkeklubb utenfor Bergen, var jeg vitne til noe morsomt.

De tre som hadde mest peiling på sånt brukte med enn 10 minutter på å prøve å starte påhengsmotoren på lettbåten.

Da de tok av lokket på motoren, brøt jeg inn.

Jeg satte på igjen lokket, klipset på DØDMANNSKNAPPEN og startet motoren mens alle så på ;D
                              ;DJo fler kokker, jo mer søl >

PS. Hvis eg ikkje tar feil, så var vel det en tur med oss i fjor sommer det, ikkje sant, Martin?? (Kilstraumen, kan det stemme?) ^-^
                              Hvorfor dykke fra land, når du skal dykke i vann?

Comment

Arbeider...
                              X