Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Fysiske krav til dykking" 2

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• "Fysiske krav til dykking" 2

Under tråden (Fysiske krav til dykking) så gjøres det rede for ulemper med røyking.

Lurer på i denne tråden om HØYT BLODTRYKK som mange lider av ikke bare fra røking kan være skadelig under dykking/ medføre dykkesyke etc.?

Å ha litt høyt blodtrykk til tider er ikke direkte skadelig,(sliter på hjertet over tid) men over kortere tid er det nesten helt ufarlig.
    Dette kan forekomme ved høyere mengde vann i kropp ol.

Men kan dette ha noen reell fare under dykking ?, regner da personen som frisk og med normal kondis så han/hun er ingen sikkerhetsrisiko fra før av.

Re:"Fysiske krav til dykking" 2

Jeg mener å huske at blodtrykk over 165/95 (fra det svenske skjemaet ) eller 150/90 fra skjema for norsk arbeidsdykkere, regnes som en relativ kontraindikasjon for dykking. Men det finnes flere nye medikamenter som visstnok kan brukes sammen med trykkluft og som får ned trykket fint... De fleste med moderat forhøyet blodtrykk kan jo som regel få det greit ned i tall under de over med bare noen litt fornuftige livsstilsvalg uten å tygge piller.

Dersom man får målt høyt blodtrykk hos legen er det ingen grunn til panikk (da stiger bare trykket enda mer) få feks en skikkelig hjemmmåling over et døgn. Mange vil da plutselig oppdage at de har helt normalt blodtrykk og rett og slett bare ikke liker å besøke legen.

Jeg tror også at dagens leger begynner å bli mer oppdatert på at de trenger å bruke forskjelllig størrelse på mansjetten de måler med dersom de måler på muskuløse menn (og kvinner) Hvis ikke blir mållingen fort veldig høy for disse.

Høyt blodtrykk kombinert med eller som årsak til uoppdaget hjertesykdom, og stresset som forekommer dersom noe går galt på et dykk = farlige saker.

Eirik Kjos

Eirik Kjos, Trondheim, dykket siden 1993, GUE, IANTD tech og cavekurs. Pensjonert Padi instruktør.

Comment

Kjekt å vite Personlig har jeg til tider kontrollert høyere trykk , under perioder da kroppen belastes mere... går regelmessig til legesjekk, ikke farlig høyt så er ikke redd for det.
      Men legen min visste ikke om evt. farer ved dykking og dette...
      Driver på ingen måte noen ekstremdykking... fleste dykk på 20m så er ikke så hardet press på kroppen fra vanntrykk men var litt usikker på kombinasjon da...

Comment

I min aktive styrkeløftperiode på -90 tallet hadde jeg
        selv under harde treningsperioder og mye arbeid veldig
        lavt blodtrykk... Til tross for å veie(da) opp mot 120kg
        var legen overrasket over hvor lavt det lå...

Kanskje du burde finne ut av dine perioder med forhøyet
        blodtrykk, og hva de kommer av... Trening bringer vel vanligvis
        (trudde jeg) ned blodtrykket?

Arnt Eirik
        130/85 nå? Bak pc'n relativt stressa pga lav hastighet
        [center]IshavetsDykkerklubb
        Berlevågnytt

Comment

Mener å huske at du "bygger" og derfor er relativt stor. Jeg mener også å huske at store personer normalt har litt høyere trykk enn små nette lette....

Men ubehandlet og vedvarende høyt blodtrykk er ikke så bra sammen med dykking, så jeg ville tatt en helt uforpliktende telefonsamtale til landsfunksjonen for hyberbarmedisin i Bergen for å sikre meg best mulig.

Dersom det høye trykket er knyttet til selve treningen din og treningsdosene, kosthold/tilskudd og evt deffing før konkurranser ville jeg vel kanskje prøvd å endre litt på rutinene. Du kan jo prøve å maile Cameron Martz på www.divefitness.com om akkurat dette. Han har veldig god greie på alt fra krevende dykking (wkpp style) til trening og har skrevet flere artikler for dykkeblader i tillegg til nettstedet han driver.

Eirik Kjos

disclaimer; jeg er ikke lege, så ta ansvar for å sjekke dette grundig med noen som er.
          Eirik Kjos, Trondheim, dykket siden 1993, GUE, IANTD tech og cavekurs. Pensjonert Padi instruktør.

Comment

Vet hva trykket kommer av, lav fettprosent kombinert med kosttillskudd som binner til dels mye vann(ikkesteroid).
            Er bare å gå av så synker det og da er det som arnt antyder at det bør ligge under normalen.

Har gjerne ikke dykket under de periodene da jeg først begynte med tørrdrakt rett før jul.,
            Men begynt å "trimme" igjen nå så da er av den grunn intressant tema for meg.

Comment

Arbeider...
            X