Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reservemaske etc....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Reservemaske etc....

Hvem er jeg som tidligere har sagt at reservemaske i cargolomma
    på drakten er unødvendig...?

Må trekke aaalt tilbake å krype til korset... I dag kom jeg i den
    situasjonen at en ekstramaske hadde vært nyttig.
    Resultatet var at jeg måtte låne bort min maske og gå opp
    uten å dykke, dette selvsagt for at våre tilreisende skulle få
    dykket... Maskestroppen til ene røk når vi kom uti og som den
    turoperatør jeg er, lånte jeg heller bort min maske enn å la han
    avbryte et dykk i naturskjønne omgivelser som vi har....

Så neste er: bestille ekstra maske, lik den jeg har, og 2 stk
    neoprenstropper til begge maskene... Aldri mere på kant med sikkerheten

Arnt Eirik
    [center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

Re:Reservemaske etc....

Ekstra maske er kjekt å ha. Har selv opplevd at reima har røket når jeg tok på maska. Veldig greit å bare ta på reservemaske istedefor å måtte sette seg på land mens resten dykker. Har ikke reservemaske nå, eller mer korrekt: har ikke primærmaske nå. Må kjøpe snart. Anbefaler ingen å kjøpe Sporasub sniper. Den masken passer iverfall ikke til meg. Dessuten så dugger den noe helt vannvittig.
    "Alle vil sette øksa i bjørneskallen, men ingen vil halde i skaftet."
    www.hsdk.no

Comment

Vil absolutt anbefale neoprenstropp.

Først og fremst av to grunner:
      - veldig enkelt å ta av og på maske
      - holder veldig godt.

Det finnes flere varianter av neopren-stropp. Jeg har vært borti 3 stk. to av dem er hule, og tres utenpå gummistroppen. Den ene har borrelås midt på, slik at du holder gummistroppene separat. Den andre mangler dette, og da blir det lett litt klumpete.
      Den siste varianten er 100% neopren, som du setter på istedenfor gummistoppen. Endene tas gjennom spennene, og festes med borrelås. Veldig greit.

Når det gjelder maske:
      Jeg gikk til innkjøp av en frameless (Scubapro) og har aldri hatt bedre maske på ansiktet. Så hovedmaska er nå degradert til backup
      Mvh
      Øystein Sanne
      Sanne.com

Comment

Originally posted by Oystein-S
        Når det gjelder maske:
        Jeg gikk til innkjøp av en frameless (Scubapro) og har aldri hatt bedre maske på ansiktet. Så hovedmaska er nå degradert til backup
        Når det gjelder frameless:
        Er det ikke så at Jostein nå skaffer en kopi av frameless
        til 1/3 av prisen på orginalen... Noen som har sett denne?

Arnt Eirik
        [center]IshavetsDykkerklubb
        Berlevågnytt

Comment

Dette minner meg på en liten historie fra Alvern brygge, en lørdag formiddag for to uker siden:

Essanos og jeg ankommer Alvern, og finner ut at veien er for glatt til å kjøre helt ned til brygga. Så vi parkerer et stykke opp, og skifter ved bilen. Vi har tykke vamser og blir gode og varme av spaserturen nedover.

Når vi står på brygga og jeg skal til å ta på den ene svømmefoten, ryker stroppen. Det skjer av og til, og er like irriterende hver gang. Vi går rolig opp til bilen igjen, finner fram en ny stropp fra reservedels-skrinet og monterer denne. Så vagger vi på ny ned til brygga, ekstra klare for en kald dukkert.

På grunn av den ekstra spaserturen, og for mange kilo rundt magen, er jeg litt ustø når jeg igjen skal til å ta på meg svømmeføttene. Jeg tar et lite skritt til siden for å holde balansen, og hører en illevarslende lyd. Der ligger dykkemaska mi, med løs stropp.

Jeg har reservestropp i skrinet oppe i bilen, men denne gangen er det ikke stroppen, men festet som er løsnet. Humøret synker ytterligere, men det viser seg heldigvis at stroppen lar seg feste igjen med litt innsats.

Så drar jeg maska over hodet, og plutselig står jeg med to maskedeler i hendene, og et maskeglass på bakken. Maska har sprukket i to deler, og jeg blir stående å se på den mens buddyen sier noe om at det vel nå bare er å kjøre hjem igjen. Humøret er så labert at vi ikke engang tenker på muligheten av å kjøpe ny maske på Prodykk på Svestad før vi er på vei hjem.

Dette var det andre dykket i år som ble avbrutt før nedstigning. Og kalenderen viste bare 31. januar. Hva som hadde skjedd dersom vi hadde hatt en reservemaske i bilen, vil jeg helst ikke tenke på.
          Finn Tore Johansen
          Oslo

Comment

Originally posted by Vidar Berg-Hansen

Sikkert en flott maske Øystein , men etter 24 dykk har man vel neppe vært gjennom så mange typer ?

Vidar
            4 stk

Men nå har jeg jo funnet den perfekte maske
            Mvh
            Øystein Sanne
            Sanne.com

Comment

Arbeider...
            X