Announcement

Collapse
No announcement yet.

har det noe si? dybden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• har det noe si? dybden

hei har setfikat til 18... og skal dykke med en pro-dykker.. som har til 70 eller noka sånt...
    har det noe si om han tar meg med til 36 ?
    hvis jeg gjør det samme som han burde det vel gå bra..
    vil gjere høre hva folk sier før jeg hiver meg ned ditt..
    (har nettopp fått setfikate til 18 meter fikk det i går)
    hey har du dykke utstyr til salgs?

er kun intrisert i komplette sett ellers alt av intresse

Re:har det noe si? dybden

ville nok fått litt mer erfaring før jeg gikk under de meterene du har "lov" til. ikke noe særlig vell å gå under 30 på vanlig luft
    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid

Comment

Originally posted by Ole Reidar
      ville nok fått litt mer erfaring før jeg gikk under de meterene du har "lov" til. ikke noe særlig vell å gå under 30 på vanlig luft

Enig med deg, men kva er problemet med luft under 30 m. Bortsett fra bunntiden.

Martin (som forøvrig er slutta heilt med "vanlig luft")
      Alltid dykkeklar !

WEb cam 18 m dyp www.dykkarklubben.no

Comment

Originally posted by mattis

Er det ikke noe med at vanlig luft blir farlig på dybder under ett viss antall meter da? er ikke sikker på hvor grensen går, tror kanskje at han som spørr bruker en standar 15l 200bar
        Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid

Comment

Originally posted by mattis

Er det ikke noe med at vanlig luft blir farlig på dybder under ett viss antall meter da? er ikke sikker på hvor grensen går, tror kanskje at han som spørr bruker en standar 15l 200bar
          Dybderus er ikkje "farlig", om det er den du tenker på.
          Men som sagt, han bør ikkje gå rett ned på slike dybder uten erfaring, og ikkje minst kjenne sin eigen reaksjonsmåte på den.
          Har ein gong vert slik som han som spør, og det tok mange dykk før eg nærma meg slike dybder. (mange dykk etter AOWD)
          Men til han som spør : Ta heller med deg denne buddyen på eit dykk til max 20 m. og NYT dykket .
          Det er mellom 0 - 20 m. det er mest liv i sjøen.
          Alltid dykkeklar !

Comment

Hoi! Her tror jeg det er bare å roe ned. Jeg ville ikke blitt med på et sånn prosjekt i hvertfall.
            Greit nok - HAN kan dykke til 70. HAN kan sikkert ta seg av deg så du klarer deg igjennom helskinnet og med bare gode minner fra turen også. I de aller fleste situasjoner ville dette gått bra.
            (Men nå ville jeg vel neppe beveget meg ned på 12 meter heller med en buddy som prioriterte sikkerheten så lavt)

Spørsmålene er vel heller:
            *Hva slags sikkerhet er DU for HAM der nede?
            *Hvor trygg er du på oppdriftskontroll?
            - Ekspressheisen fra 5m-0m går som regel greit.
            - Ekspressheisen fra 36m-0m er det litt værre med...

og ikke minst:
            *Hvor mye har du å lære av en "erfaren" dykker som prioriterer sikkerheten så lite???

Erfaring trenger ikke nødvendigvis å bety at man er dyktig.
            Erfaring kan også bety at man tilfeldigvis har overlevd x antall dykk på tross av elendige odds.

Comment

Originally posted by DivePack
              Hoi! Her tror jeg det er bare å roe ned. Jeg ville ikke blitt med på et sånn prosjekt i hvertfall.
              Greit nok - HAN kan dykke til 70. HAN kan sikkert ta seg av deg så du klarer deg igjennom helskinnet og med bare gode minner fra turen også. I de aller fleste situasjoner ville dette gått bra.
              (Men nå ville jeg vel neppe beveget meg ned på 12 meter heller med en buddy som prioriterte sikkerheten så lavt)

Spørsmålene er vel heller:
              *Hva slags sikkerhet er DU for HAM der nede?
              *Hvor trygg er du på oppdriftskontroll?
              - Ekspressheisen fra 5m-0m går som regel greit.
              - Ekspressheisen fra 36m-0m er det litt værre med...

og ikke minst:
              *Hvor mye har du å lære av en "erfaren" dykker som prioriterer sikkerheten så lite???

Erfaring trenger ikke nødvendigvis å bety at man er dyktig.
              Erfaring kan også bety at man tilfeldigvis har overlevd x antall dykk på tross av elendige odds.
              Veldig fornuftigt sagt !
              (Måtte berre poengtere dette)
              Alltid dykkeklar !

Comment

For det første lurer jeg virkelig på hva slags buddy det er som vil ta med seg en helt fersk OWD på dykk dypere enn 20m såpass raskt.

Var jeg deg ville jeg tatt mange dykk innenfor det du har lappen til, og så kan du heller kanskje gå dypere når du både har litt erfaring og vet at du har god kontroll på dykkene dine.

Jeg har selv "bare" OWD, og 24 dykk, men hadde ikke gått så dypt med noen nå. skal jeg dypere, så skal det skje gradvis, og med personer jeg har tillitt til at vet hva de driver med. En som tar deg med på 36m rett etter kurs, har ikke min tillitt. Slik jeg tenker, så skal både du selv vite at du har kontroll under dykket, og ikke minst bør buddy vite at du har det.

Du får med deg masse fint på dykk med maks 20m dyp, og det som ligger dypere forsvinner nok ikke så raskt unna.

Mulig noen synes jeg er _vel_ restriktiv, men heller det en litt for overmodig en gang!
                Mvh
                Øystein Sanne
                Sanne.com

Comment

Jeg ville ikke tatt turen ned til 36 meter enda :nono:
                  Jeg har en kompis som tok heisen fra den dybden på Herman Künne, han dykka ikke på en stund ! (ingen fysiske skader, men :-\)
                  Det er masse fint nedenfor 20 meter, men ta deg til til å bli komfortabel i det nye elementet og gå gradvis nedover !

Om luft er riktig eller ikke på den dybden blir vi ikke enig om, men jeg bruker bare luft !!

Jacque Cousteu dykket ned til 72 meter før han følte smerter !
                  (har ikke klister hjerne, men dette skal være riktig ) Den sommeren utførte han og buddyen ca 1500 dykk.

Kos deg med din nye hobby
                  :shark:
                  Jeg har dykka på Mosel

Comment

Jeg tror ikke det er noen som lærer bort luftdykking til 70 meter lenger, og med gode grunner.

Enig med deg, men kva er problemet med luft under 30 m. Bortsett fra bunntiden
                    Problemer med luft under 30 meter kan være mange. Bunntiden er en ting, gassforgiftning er noe annet. Som du sikkert har lært blir de fleste gassene giftige under trykk, i alle fall de vi har i luft. Et høyt deltrykk på nitrogen påvirker sentralnervesystemet og over 30 meter så er ALLE påvirket av denne narkosen. Ikke alle merker det på samme måte, noen blir litt for lystig mens andre blir litt tette i pappen. På samme måte som en helt vanlig lørdag med andre ord.

Det å argumentere for dyp luftdykking under 40 meter er det samme som å argumentere FOR fyllekjøring. Noen mener sikkert at det er helt greit men det er hevet over all tvil at denne narkosen påvirker dømmekraften, reaksjonsevne og ikke minst det å løse et problem uansett om det gjelder bilkjøring eller dykking.

Et annet problem er et øket deltrykk på oksygen, de fleste organisasjonene opererer med et maks trykk på 1,4 bar noe som skulle tilsi ca 56 meter, men ingen anbefaler dykking til disse dybdene på grunn av nitrogennarkosen.

I tillegg til dette så har du et problem med opphopning av CO2 i blodet, noe som veldig mange antar er en sterk medvirkende årsak til mange ulykker vedrørende dypdykking. Sannsynligheten for dette problemet er også proporsjonal med trykket eller dybden.

For å løse disse problemene må du VITE hva du gjør, det beste jeg kan anbefale er vel et kurs, samt trening i dypere dykking og trening på problemløsning.

Det er du som skal dykke, og da hjelper det lite hva buddyen din er sertifisert for.

dykk sikkert

Odd Iver

Et dykkehjem...

Comment

Ro an ner, bruk tida, og bli konfortabel, ingen buddy tar deg med ned allikevel, i tilfellet vil du få en helt ny opplevelse det vil din buddy også
                      Buddyer som dykker til 70 m tar iallefall ikke ferskinger med ned.
                      http://www.freewebs.com/eiosen/index.htm

Comment

Arbeider...
                      X