Announcement

Collapse
No announcement yet.

Re:Fysiske krav til dykking.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Originally posted by Asle_Tromsø
    Originally posted by nikonf90x
    Men vi kan ta det litt faglig, en røyker har et kostant lager at hemoglobin som er opptatt av CO(karbon monooksid) men denne reduksjonen i oksygentransport kapasitet trigger bare til øket produksjon av røde blodlegemer som igjen gjenoppretter oksygen transport kapasiteten. derfor har ikke en røyker noe særlig dårligere "kondisjon"
    Den var nå ganske drøy, da. Kullos har 350 ganger større affinitet til hemoglobin enn oksygen, så derfor vil et hemoglobinmolekyl som er bundet til CO, ikke binde seg til noe annet i sin levetid. Og for hvet magadrag du tar, så hensetter du en mengde av røde blodlegemer i den tilstanden. Så det sier seg sjøl at dersom du røyker daglig, så reduserer du oksygenopptaket proporsjonalt med inntket av CO.
    Er helt og holdent enig med at røyking reduserer oksygenopptaket,men å male fanden på veggen slik her er gjort kjøper jeg slett ikke.Det skulle da vært bortimot dødelig å røyke 30 sigaretter en dag,og ikke hver dag.Du hadde neppe overlevd de neste 14 dager til kroppen hadde klart å produsere nok nye blodlegemer. ;D.At en mister en viss prosent javel. La oss vise røykerne en viss edruelighet karer.

Comment

For all del, det dannes milloner av nye blodlegemer hvert døgn. Og jøssda, man står det da over, og man skla være romslig og alt sånt
      "Det reduserer ikke kondisen nevneverdig, man kommer seg jo igjen, ganske raskt." Jada, jada
      Life is a Beach
      and Then You Dive

Comment

For all del, det dannes milloner av nye blodlegemer hvert døgn. Og jøssda, man står det da over, og man skla være romslig og alt sånt
        "Det reduserer ikke kondisen nevneverdig, man kommer seg jo igjen, ganske raskt." Jada, jada
        Asle T .Du misforstår meg en del.Prøv heller å misforstå meg rett.Jeg er ikkerøyker og har alltid vært det.Men jeg tror ikke at hovedankepunktet mot Røyking ligger i det at kondisen din blir så veldig dårlig,men heller i at du blir blir mer disponert for en del uheldige sykdommer.Selvfølgelig blir kondisen berørt av røyking også.Jeg har mange venner som røyker,og den ene av disse har vært norgesmester i en ganske vanlig karateform.Dette mens han røykte.Det rimer ganske dårlig med denne nær døden opplevelsen du beskriver.Men la det være klart.En har bedre kondis med samme treningsmengde som ikkerøker enn som røker.Men kondis er nå engang et relativt begrep.Og røykere er gjerne mer aktive enn noen ikkerøkere for å opprettholde en kondis som de er fornøyd med.Men det de neppe kommer seg unna med er senskadene av røykingen.
        Så jeg oppfordrer også røykerne til å slutte før skadene er oppstått.

Comment

Originally posted by picasso
          Originally posted by nikonf90x
          Men vi kan ta det litt faglig, en røyker har et kostant lager at hemoglobin som er opptatt av CO(karbon monooksid) men denne reduksjonen i oksygentransport kapasitet trigger bare til øket produksjon av røde blodlegemer som igjen gjenoppretter oksygen transport kapasiteten. derfor har ikke en røyker noe særlig dårligere "kondisjon"
          Den var nå ganske drøy, da. Kullos har 350 ganger større affinitet til hemoglobin enn oksygen, så derfor vil et hemoglobinmolekyl som er bundet til CO, ikke binde seg til noe annet i sin levetid. Og for hvet magadrag du tar, så hensetter du en mengde av røde blodlegemer i den tilstanden. Så det sier seg sjøl at dersom du røyker daglig, så reduserer du oksygenopptaket proporsjonalt med inntket av CO.
          Er helt og holdent enig med at røyking reduserer oksygenopptaket,men å male fanden på veggen slik her er gjort kjøper jeg slett ikke.Det skulle da vært bortimot dødelig å røyke 30 sigaretter en dag,og ikke hver dag.Du hadde neppe overlevd de neste 14 dager til kroppen hadde klart å produsere nok nye blodlegemer. ;D.At en mister en viss prosent javel. La oss vise røykerne en viss edruelighet karer.
          Tror det er lest i feil bok CO har 250ggr større affinitet en oksygen til Hb, men det er en del mer komplisert enn som så. Slik det legges frem her ville du bli kvalt av en eneste sigarett, men i realiteten er det jo ikke slik? puster du inn gass mettet med CO VILL du garantert krepere. mens ved røyking puster du in oksygen også.
          I forbindelse med røykskadde måler vi HbCO fraksjon
          I den forbindelse har vi et eget referanse område for røkere som sier at opp til en fraksjon av 1 på opp til 0,1 er normalt for en røyker dvs 10% HbCO
          if it´s simple, why not complicate it?
          When confused i do it the AGA way.
          APEKS/AGA/ME

Comment

250 ggr, 350 ggr. I stand corrected. Men det spiller jo ikke så veldig stor rolle for de hemoglobinmolekylene det gjelder, for de binder seg fortsatt ikke til noe annet enn CO i sin levetid. Jeg ville nok ha dykka med deg, jeg, det er ikke det, men det blir litt lamt å si at "det har ingen konsekvenser av betydning" for det har det faktisk. Forøvrig så gjør Nikon ære på signaturen sin
            Life is a Beach
            and Then You Dive

Comment

Arbeider...
            X