Announcement

Collapse
No announcement yet.

Re:Fysiske krav til dykking.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Re:Fysiske krav til dykking.

Jeg mener bestemt at en erfaren dykker/røyker er bedre enn en fersking som puster og peser - det er helt klart.

Men problemet ligger vel litt i at det er så mange varianter mellom disse to eksemplene at det blir vanskelig å komme med noen absolutt konklusjon. Mange som røyker er bedre dykkere og kanskje til og med i bedre fysisk form enn mange som ikke røyker.
    Dessuten spølrs det litt hva slags dykking det er snakk om - krevende teknisk dykking stiller nok større krav til formen en kosedykk fra brygga. Likevel blir det feil når GUE nekter å sertifisere folk som røyker, med dette om eneste begreunnelse - uten å ha gjennomført fysiske tester. Det blir liksom en slags helsefanatisme som blir helt malplassert - vi snakker om en dykkeorganisasjon!

Er også enig i at legesjekken ikke nødvendigvis er den mest grundige - selv om jeg var fornøyd med min Har hørt mye rart angående den...
    www.scubapixel.com

Jeg må si jeg blir litt skeptisk når dykkere puster inn CO carbon monoxid før et dykk. CO stjeler ca 15% av hemoglobinet (har jeg hørt). Nå er jeg ingen lege, men er ikke det ganske mye ?
    Det er bare en av de mange bakdelene med å patte på kreftpinnen.

Hadde helsesjekk i høst. Heile pakka. lunge x-ray, knebøy, hopp og sprett , lunge kapasitet, osv osv.

Hvis du vil ha en skikkelig helsesjekk så får du det. Trenger ikke be pent en gang. Dykkerlegen/fastlegen min er jævlig streng. Han er ikke spesielt glad i arbeidsdykkere og dyp luftdykking for å si det slik.

Comment

Skeptisk - ja vel. Dårligere dykkere? Neppe.
      www.scubapixel.com

Comment

Vel, det er en side ved røyking i kombinasjon med dykking som ikke blir nevnt her på siden noe særlig, og det er Kronisk Obstruktiv Lunge-Sykdom, også kjent som KOLS. Det dreier seg om en tilstand som bl.a medfører tiltetninger i de nederste delene av luftveiene. Dvs hel eller delvis stopp i luftgjennomstrømning. Under oppstigning kan det medføre sprengte lungeblærer og gassbobler i blodet. Det kan i sin tur fremprovosere hjerteinfarkt eller sentralnervøse symptomer. Instant bends av verste slag, selv om du har dykka konservativt og fulgt alle tabeller og anbefalinger.
        Så en røyker kan være sprek og ha både god vannfølelse, gode rutiner og masser av erfaring, OG bære med seg en tidsinnstilt bombe i brystkassa. Det er mer enn et kondiskrav det er snakk om når man anbefaler at dykkere ikke røyker. Hvor STOR risken er for KOLS med sånne konsekvenser, vet jeg ikke, men etter hva jeg har lest og hørt, så er KOLS svært så utbredt blant røykere som har holdt på noen år.

Edit: tillegg: DIR-folk vil visstnok ikke dykke med folk som enten har (manglende) ferdigheter eller holdninger, som de mener kan skape problemer under dykket. Og det er vel forklaringen på at de heller ikke vil ha røykere med på teamet.
        Life is a Beach
        and Then You Dive

Comment

Originally posted by Asle_Tromsø
          ... KOLS ...
          Jeg røykte selv før, så jeg sjekket opp litt ang. KOLS (da jeg syntes det hørtes litt skummelt ut).
          http://www.helse-bergen.no/avd/ergot...gnose/kols.htm

Konklusjon 1: Dersom en har dette bør en vel ikke dykke i det hele tatt (se linken over).
          Konklusjon 2: Det er vel ikke en tilstand som plutselig oppstår når en dykker (?) men snarere en permanent lidelse.

Veldig interessant dette med røyking og lungesykdommer og dykking. Dersom noen andre har kunnskap/erfaring ang. dette så post det gjerne i forumet.

Comment

Jeg stiller ikke sånne krav til dem som jeg evt skal dykke sammen med, selv, men jeg antar at denslags vurderinger spiller en viss rolle når supergutta eksluderer potensielle farlige buddier fra sine ekstremt avanserte kurs og turer. "Røyking reduserer kondisen din"-argumenter blir iallfall bare tåpelige, for jeg kjenner mange røykere som dykker og som svømmer i sirkler rundt mer utrente ikke-røykere med til dels ganske røten finneføring.
            Sjøl røykte jeg som en skorstein inntil for to år sida, og min faste buddy tok seg gjerne en blås sammen med meg i bilen til og fra, og i fjæra etter, samt på lokalet mens vi banka luft. Men jeg oppfatta ikke at hverken hun eller jeg led under dårlig kondis.
            Slutta mye av økonomiske grunner, og det blei det såpass mye grunker ut av at jeg tok meg råd både til dobbeltsett og ny vinge
            Life is a Beach
            and Then You Dive

Comment

Personlig har jeg røkt i 24 år av mine 39 år og har vært opp og ned når det gjelder kondis og form.
              NÅ HAR JEG VÆRT RØYKFRI I 6 MÅNEDER OG ER TOTAL ANTIRØYKER >
              Det er hevet over enhver tvil om at røyking fører til nedsatt lungekapasitet og dårligere helse. Men de fleste jeg kjenner som røker og dykker, har over gjennomsnittet god kondis og helse, og det bør holde for de fleste.
              Det som er problemet er at de som dykker med nitrox har så lang bunntid at abstinensene må bare komme og på 30 meter må de ta en kontrollert nødoppstigning hele tiden for å få sin likpinne og det går ut over helsen samt kan føre til situasjoner som setter buddyen i fare :P

HILSEN Eios som aldri dykker med dobbelsett nitrox og røykende buddy på samme tid ;D
              http://www.freewebs.com/eiosen/index.htm

Comment

NÅ HAR JEG VÆRT RØYKFRI I 6 MÅNEDER OG ER TOTAL ANTIRØYKER
                *kremt* Nyfrelste kristne er jo også de mest ufordragelig fanatiske da... Fader'n dreiv å messa noe om "å vise meg veien", "hjelpe meg å bli kvitt s.a.t.a.n." osv. rett etter han slutta. Sammenlignbart ja!

Til svar på resten av innlegget ditt:
                Det der merker jeg fint lite til. Når jeg er under vann er røyken glemt. De fleste takler 2-3 timer uten røyk uten å tenke over det engang.
                En viss forskjell på 10 om dagen og 80 om dagen....

Edit: Religiøse personligheter aksepteres ikke uten punktum mellom bokstavene.

Comment

Originally posted by DivePack
                  NÅ HAR JEG VÆRT RØYKFRI I 6 MÅNEDER OG ER TOTAL ANTIRØYKER
                  *kremt* Nyfrelste kristne er jo også de mest ufordragelig fanatiske da... Fader'n dreiv å messa noe om "å vise meg veien", "hjelpe meg å bli kvitt s.a.t.a.n." osv. rett etter han slutta.
                  Slutta å være s.a.t.a.n.i.s.t, eller? (Siden du tok opp religion)
                  "...must wear black...must wear black...must wear black..."

Comment

Er ikke så veldig rart at de som slutter blir veldig antirøk...
                    Man skal jo slutte med noe man liker/avhengi av ,må da i hode omstille tankegangen fra at noe som smaker godt og er behagelig til at dette er helt for jævelig, går ikke ellers hvis man skal gå hver dag og misunne de som fortsatt røker

En annen faktor er, var iallefall for meg da at røyk luktet godt før jeg begynte å røyke selv, da jeg sluttet fikk jeg luktesansen tilbake og oppdaget at det aldeles ikke luktet godt :P

Bra at man er anti i hodet for å ikke starte å røke igjen i begynelsen av røkeslutt.
                    Holdt opp over 2 år nå... ikke anti lenger.. er ikke noen fare at jeg starter igjen så da trenger jeg ikke se på røyken som en trussel heller

Øyvind som mener at de som vil røke og dykke får gjøre det, har gjort det selv før og har ikke dødd av det

Comment

Slutta å være s.a.t.a.n.i.s.t, eller? (Siden du tok opp religion)
                      I følge fader'n er jeg vel fortsatt en slags uopplyst "hedning" selv om han har moderert seg til velmente anbefalinger om å stumpe røyken den senere tid.

Holdt opp over 2 år nå... ikke anti lenger.. er ikke noen fare at jeg starter igjen så da trenger jeg ikke se på røyken som en trussel heller
                      Nemlig, syns det blir litt for panisk når folk som nylig har stumpa den siste røyken over natta utvikler seg til fanatiske antirøykere.
                      Om de trenger den hjelpa så værsego' - ser derimot helst at de danner støtteforeninger etc. for å motivere hverandre i stedet for å "frelse mannen i gata" med sin nuvunne visdom og livserfaring. Det fører vel mer til småhumrende hoderisting og medlidenhet enn noe annet... :

Comment

Om man sløyfer alle fancy ord og utrykk, så ville jeg foretrekke å dykke med en erfaren dykker som røyker og har normalt god helse, i motsettning til en ikke røykende fet sofa siter. Så lenge han ikke røyker i bilen min på dykketur.

PS. arbeider på Radiumhospitalet og røyker ikke.
                        http://www.reelactiondiving.com

Comment

Originally posted by mixgas
                          Om man sløyfer alle fancy ord og utrykk, så ville jeg foretrekke å dykke med en erfaren dykker som røyker og har normalt god helse, i motsettning til en ikke røykende fet sofa siter. Så lenge han ikke røyker i bilen min på dykketur.

PS. arbeider på Radiumhospitalet og røyker ikke.
                          jeg ville nå foretrukket å dykke med en som er ikkerøykende erfaren dykker med god helse.

:P

Klas
                          Hooka Hey - Its a good day to dive!
                          :-D

Comment

Vel, jeg er fet og røyker ikke. Ikke har jeg særlig bra kondis heller. Det er jeg klar over og derfor holder jeg med til dykking i åpent farvann, på moderate dybder, der både jeg om min buddy føler oss trygge.

Av en eller merkelig grunn hater kroppen min å gå trapper, puster og peser som en hval, men 40 min svømming går helt fint.

Tilslutt, det er faktisk slik at det finnes ganske mange MENNesker som er fete, og som har god kondis (ikke undertegnde). Det viktigste er ikke vaskebrett, men at man selv kjenner sine egne begrensninger.
                            Lev hver dag som om det var din siste!

E-post vegard.thise(a)gmail.com

Comment

Konklusjonen her må jo være såre enkel..
                              Begynn å snus ? :P
                              Det gjorde jeg...den kan du ha med deg ned, hvis du har helmaske :P
                              Hvordan snusen påvirker dykking iforhold til røyk, det vet jeg ikke. men lungene holder mye bedre
                              200ish dykk...
                              Atx50 x 2, lang og kort slange, Bakplate,2x7 300,2x12 232, SDS 35w HID,CF200x drakt og andre små duppeditter som trengs.

Comment

Arbeider...
                              X