Announcement

Collapse
No announcement yet.

Re:Svimmelhet ved dykk , del II

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Stroke
    replied

Originally posted by Vidar Berg-Hansen
    Siden Finnmarkingen var så drita sympatrisk å stenge denne tråden , valgte jeg å fortsette den.
    Vi var midt i en veldig interessant diskusjon omkring svimmelhet. Jo ,

Sitat fra Eirik Kjos:

Små trykkforskjeller som slepper og dermed gir slutt på svimmeleheten etter et dykk var vel det andre eller 3dje svaret Finnmarkingen fikk...
    Det er rett , men ingen fasit.
    Vidar; jeg ser ingenting i Stroke sitt svar som tyder på at han er på villspor eller stiller kompetansen til ekspertisen i Bergen i tvil,
    Da vil jeg friske opp litt:
    Dessverre så er ikke alle dykkerleger alltid oppdaterte på området.
    Dette skrev Stroke , med klar adresse: Dr. Eidsvik.
    han påpeker en rimelig stor svakhet i ditt ressonement hva nitrox kontra luft anngår, nemlig at alle gasser som pustes under trykk oppfører seg annerledes enn i overflata.
    Jeg dykker selv nitrox når jeg absolutt må. Vi kan vel være så ryddig at vi oppklarer en uklarhet for enkelte:

Jo mer oksygen du dytter inn i trynet , jo mer setter du ned lungefunksjonen(for kortere tid). Oksygen sliter på lungene.

Så kan du Kjos sikkert forklare om andre gasser hvordan de påvirker kroppen , enten i denne tråd eller i en ny.

Mvh

Vidar
    Jeg vill ikke utdype dette mere siden jeg allerede har forklart det i den forgje tråden og dere tydligvis ikke er intreserte.Men jeg vil bare klare opp i en misforståelse.
    Jeg utalte tidligere " Dessverre så er ikke alle dykkerleger alltid oppdaterte på området."
    Ved denne utalelsen så siktet jeg ikke til noe spessiell lege.Jeg har ved flere diskusjoner med leger på diverse konferanser opplevt uenigheter på området men vi har som regel blitt enige med resultat at vi begge har lært noe.Men ut i fra dei kunskapen du innledningsvis fremsto med så kan du umuligt ha satt deg inn i dykkerfysologien.Og som du nå i etterkant utaler att du dykker Nitrox når du må.Dette sier mere om kunskapene dine. Hvis du har Nitrox kurs så er det tydligt du ikke har fått det du betalte for.Og jeg tror nok det er tryggest for deg å dykke luft frem til du får tilegnet deg den kunskapen som trengst.
    Ikke ta dette som kritikk verken på deg eller legen du omtalte du kan jo ta en prat med han igjen å gjengi dette vi har diskutert her å si va han sier til det.
    Men takk for meg og lykke til

Legg inn en kommentar:

• oyoz
    startet et emne Re:Svimmelhet ved dykk , del II

Originally posted by Vidar Berg-Hansen
    Jo mer oksygen du dytter inn i trynet , jo mer setter du ned lungefunksjonen(for kortere tid). Oksygen sliter på lungene.
    Vil det da (i hvert fall teoretisk) være best å bruke for eksempel tx16/20 (er det ikke 16% som er grensen for hypoksia på overflaten?) mellom 0-30?

(er vel kanskje å dra den litt langt men ... i teorien i hvert fall?)
Arbeider...
X