Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Ingen grenser under vann"

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• kjaral
    replied
    Re:"Ingen grenser under vann"

Originally posted by Klas M. Sundelin
    litt OT her, men vet noen hva slags utstyr de brukte i denne operasjonen? så noen bilder på tv og det var noen veldige små flasker (4/6 liter?), og masse stash på helmaskene deres.
    Utstyret som de bruker er helmasker og letthjelm m/koms, lys og video kammra på. Flaskene er nok 2x4lx300bar som benyttes som resserve luft. Etter som de dykker med luft tilførsel fra overflaten via dykkeslanger m/komunikasjon,lys og videokabel.

Normalt benytter brannvesne helmaske m/komunikasjonkabel til overflaten og luftforsyning via flasker på ryggen.

Og for De som trur at jeg tar meg nær av eventuelle tilnærmelser av diversse karakter tar skamelig feil. :lol:

Legg inn en kommentar:

• Bernt
    replied

Ikke det at jeg vet så mye om dette. Men på meg virker det som om arbeidsdykkerbransjen i norge er på lik linje med det miljøet som var i nordsjøen på 1960-70 tallet, hvor jobben skulle gjøres uansett av hvem og hvordan. Jeg tror og håper at brannvesenet har nok å fare med mellom ørene til ikke å sende R dykkere inn i en slik operasjon, men heller bruke de folka som er opplært til det. bare tenk på det rama skriket dersom en R dykker skulle ha omkommet inne i vraket????? Så jeg tror nok at de til dels følger reglene.

Legg inn en kommentar:

• remi
    replied

til etteretning for dem som ønsker å gjøre forsøk på å blære seg :P på andre sin bekostning så har brannvesenet i Bergen minst åtte dykkere som innehar klasse 1 yrkesdykkersertifikat, det er selvsagt disse som benyttes under denne operasjonen.........

.....og til g.haagensen: det er et slag under beltestedet å bruke alnes sitt yrke som bonde mot ham i denne diskusjonen......

remi

Legg inn en kommentar:

• veiled
    replied

litt OT her, men vet noen hva slags utstyr de brukte i denne operasjonen? så noen bilder på tv og det var noen veldige små flasker (4/6 liter?), og masse stash på helmaskene deres.

er det noen som vet hva som er standard konfigurasjon på slike redningsdykkere?

bare nysgjerrig...

:-)

klas

Legg inn en kommentar:

• kjaral
    replied

Originally posted by Tassax
    Dette er jo i og for seg en arbeidsoperasjon, og ikke en redningsoperasjon, og havner utenfor sertifikatklasse 'R'. På den annen side er jeg ganske sikker på at det også er dykkere med kl. 1 blandt dykkerne brannvesenet i Bergen. (?)

Allikevel stiller jeg meg en smule undrende til at brannvesenet bruker sine ressurser til dette. Har de så mange redningsdykkere at beredskapen er "som normalt" selv om de har dykkere på søk i "Rocknes"?
    Det er riktig at Bergen brannvesen har leid inn utstyr noen personell fra en etabler dykkerfirma for å kunne oppfylle de strenge kravene ved en slik oprasjon. Videre så er det riktig at de også har blant sine egne tjenestemenn dykkere med Kl.1.

Men poenget er at da dykkerforskriftene kom i 1991 blei bannvesnes sinne dykkere nærmest pålagt til å ta kl 1 av Arbeidstilsynet (DAT). Dette førte til en stor og heftig debat vedr. kravene i forhold til behovene og intensjonene brannvesne hadde. Dette ført til at man fikk en revisjon av forskriftene vedr. setifiseringskrav. Og det var da R- sertifikatet kom til verden. Det var brannvesne selv som jobbet og kjemtet for å få dette igjennom, med forståelse og støtte fra den komersielle del av bransjen. Argumetasjonen fra brannvesne var at de skulle kun drive med utrykkning / bergning av liv, alså direkte redningsaksjon. Med andre ord de skulle ikke gå inni arbeidsoprasjoner.

Man er også i samme situasjon vedr. Redningsskapets dykkere.

Gang på gang opplever vi at disse aktørene går inn i direkte arbeidsoprasjonen som de har bedyret seg at de ikke skal gjøre og ikke var intensjonen.

Og da er det vi kommer til sakenstjærne.

Dobbelmoralen i dette er at staten setter strenge krav / forskrifter til dykkerbransjen. Som fører til store invisteringer og kostnader for bransjen som staten ikke er villig til å betale for. Ved at de selv benytter en enklere rimeligere løsning som brannvesne til slike arbeidoprasjoner.

"Rocknes" er et tydelig eksempel på dette. Brannvesne styrer og driver oprasjone ved å benytter sine egne dykkere.

Men hvor kommer dykkerfirma inn da? De holder utstyret og enkelte folk til å betjene dette, samt eventuelt fjærning av fysiske hindringer som krever verktøy.

Som sakt jeg tviler ikke at de kommer til å gjøre en god jobb, men hvor går grensen? ???

Legg inn en kommentar:

• DivePack
    Guest replied

Må si jeg også måtte lese setningen "brannvesenets dykkere" to ganger for å forsikre meg om at jeg ikke hadde lest feil.
    Men når jeg fikk tenkt meg om kom jeg til den konklusjon at det er meg egentlig ubegripelig likegyldig hvilket sertifikat de innehar bare de har såpass mye peiling at de ikke gjør dumme ting som f.eks. å omkomme.

Legg inn en kommentar:

• Tassax
    replied

Reagerte når jeg leste det "brannvesenets-dykkere", jeg også, men avviste det med at journalisten sikkert antok at det var brannvesenets dykkere. Siden jeg mener å ha lest en annen plass at det var IMC-Diving (?) som skulle utføre oppdraget (men kanskje sammen med brannvesenet).

Dette er jo i og for seg en arbeidsoperasjon, og ikke en redningsoperasjon, og havner utenfor sertifikatklasse 'R'. På den annen side er jeg ganske sikker på at det også er dykkere med kl. 1 blandt dykkerne brannvesenet i Bergen. (?)

Allikevel stiller jeg meg en smule undrende til at brannvesenet bruker sine ressurser til dette. Har de så mange redningsdykkere at beredskapen er "som normalt" selv om de har dykkere på søk i "Rocknes"?

Legg inn en kommentar:

• g.haagensen
    replied

Originally posted by Boblemann
    Man opplever nok en gang at enkelte går utover intensjonene for hva en godkjenning gir adgang til. Denne gangen er det Staten selv via Bergen brannvesne som gjør det. Dobbel moral vil mangen si. Jeg tenker på det som foregår på "Rocknes".

Mangen vil si at den på gående oprasjonen som nå pågår ikke ligger i intensjonen som en R- sertifisering gir adgang til. Videre så stilles det spørsmål om hva med den øvirge beredskapen når brannvesne nå bruker opp / låser sine egne resurser på en slik oprasjon.

Man har med andre ord gått over fra en redningsakjons til en arbeidsoprasjon. Og da kommer man inni div. forhold som ikke lenger ligger inn under intensjonen til en redningsdykker. Man skal være klar over det har gått 2-3 uker siden ulykken skjedde.

At brannvesne vil gjøre en god jobb tror jeg nok, men det er ikke det dette dreier seg om. Men hvor går grensen mellom en redningsaksjon og en arbeidsoprasjon.

Noen vil nok si at det er noe upassende å ta dette opp nå på grunn av den tragiske ulykken som intraff. Men på den andre siden så er det meget viktig å grippe fatt i dette nå. For det er nå alle har fokusen rettet mot det som skjer. Med andre ord man må smi mens jernet er varmt.

Denne tema blir og vil bli mye diskutert innad i de ulike miljøene / bransjene som dette berører.
    Jeg er helt enig med hr alnes i dette, å sende redningsdykere in der er som å sette en erhvervsdyker til å være bonde....
    helt uacceptabelt............eller?

gh

Legg inn en kommentar:

• oletrud
    replied

Kanskje det er så enklelt at de tar det som en øvelse, slik at de er ennda bedre forbredt til neste gang en båt tipper rundt ??

-ØL

Legg inn en kommentar:

• kjaral
    startet et emne "Ingen grenser under vann"

"Ingen grenser under vann"

Man opplever nok en gang at enkelte går utover intensjonene for hva en godkjenning gir adgang til. Denne gangen er det Staten selv via Bergen brannvesne som gjør det. Dobbel moral vil mangen si. Jeg tenker på det som foregår på "Rocknes".

Mangen vil si at den på gående oprasjonen som nå pågår ikke ligger i intensjonen som en R- sertifisering gir adgang til. Videre så stilles det spørsmål om hva med den øvirge beredskapen når brannvesne nå bruker opp / låser sine egne resurser på en slik oprasjon.

Man har med andre ord gått over fra en redningsakjons til en arbeidsoprasjon. Og da kommer man inni div. forhold som ikke lenger ligger inn under intensjonen til en redningsdykker. Man skal være klar over det har gått 2-3 uker siden ulykken skjedde.

At brannvesne vil gjøre en god jobb tror jeg nok, men det er ikke det dette dreier seg om. Men hvor går grensen mellom en redningsaksjon og en arbeidsoprasjon.

Noen vil nok si at det er noe upassende å ta dette opp nå på grunn av den tragiske ulykken som intraff. Men på den andre siden så er det meget viktig å grippe fatt i dette nå. For det er nå alle har fokusen rettet mot det som skjer. Med andre ord man må smi mens jernet er varmt.

Denne tema blir og vil bli mye diskutert innad i de ulike miljøene / bransjene som dette berører.
Arbeider...
X