Announcement

Collapse
No announcement yet.

VRAKPLYNDRING

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• VRAKPLYNDRING

Er vi en gjeng vrakplyndrere slik økokrim vil ha det til, eller er vi alle Norges største ressurs i bevaring av vrak.Tørr vi være ærlige, :eller må vi bruke solbriller 8)
    872
    Jeg tar aldri noen med ?
    43.81%
    382
    Jeg tar kun lovlige gjenstander?
    17.32%
    151
    Jeg tar alt jeg kommer over, i samarbeide med museet?
    23.85%
    208
    Jeg vurderer nøye det jeg finner?
    8.72%
    76
    Det ingen vet har ingen vondt av?
    6.31%
    55
    http://www.freewebs.com/eiosen/index.htm

Re:VRAKPLYNDRING

Er vel ikke første gange dette er oppe

Noen kaller det vrakplyndring...
    Andre kaller der restberging...

Hvorfor la det ligge å bli borte for tidens tann?
    Men ja, det er flust av vrakplyndrere rundt om...
    og jeg har vel en messingbit av et skrotdonge jeg også

Arnt Eirik
    [center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

Comment

Er vi ikke eventyrsøkende alle sammen ?

Comment

Originally posted by eios
        Tørr vi være ærlige, :eller må vi bruke solbriller 8)
        90 visninger og 2 svar...

Arnt
        [center]IshavetsDykkerklubb
        Berlevågnytt

Comment

Jeg tror de fleste ville ta med seg noe småtterier, hvis de har mulighet til det. Men mange bekker små osv, det er litt kjedelig å dykke på et vrak som er helt ribbet for ting å se på. Det lille ekstra som kan gjøre et godt dykk til et supert dykk.
          Geir Weme-Nilsen

Comment

Hadde vel plukka hvis jeg kommer over noe.
            Jeg er vel like nysjerig som alle andre

RH

Comment

Alle større/faste ting som gjør et vrak flottere/mer autentisk bør få være i fred. Det er bedre at 100 dykkere i året får se ett flott vrak i 50-150 år før tidens tann fortærer det, enn at èn person skal sitte og ruge på en kanon han har gjemt bort i kjelleren sin frem til barn eller barnebarn ikke gidder å ta vare på det og det havner på dynga alikevel. >

E
              Selv om livet oppstod i havet er det ingen grunn til at det skal ende der.

Comment

Småting som ligger strødd omkring blir selvsagt noe annet. Blir borte/dekket av slam allikevel.

E
                Selv om livet oppstod i havet er det ingen grunn til at det skal ende der.

Comment

hadde jeg kommet over noen gullmynter eller noe lignende hadde det vel havnet til pynt hjemme
                  har ingen betenkligheter med å si det

Comment

Tror man skal skille en smule mellom de som tilfeldigvis finner en tallerken/messingbit/mynt/beltespenne etc. på bunnen og tar det opp og de som hopper ut og stuper ned mot et vrak bevæpnet med kubein, hammer og gudene vet hva for å dra med seg mest mulig opp på kortest mulig tid.
                    Hender unntaksvis at jeg tar med noe småtteri jeg snubler over der nede men bevæpner meg ikke med redskaper før et vrakdykk. Syns det bare ødelegger et ellers bra dykk om man skal suse rundt seg selv for å raske med mest mulig.

Comment

Det eneste jeg har tatt med meg opp er en del fiskesluker, og mange gode minner
                      Sykkel, Kajakk og Dykking

Comment

Tror man skal skille en smule mellom de som tilfeldigvis finner en tallerken/messingbit/mynt/beltespenne etc. på bunnen og tar det opp og de som hopper ut og stuper ned mot et vrak bevæpnet med kubein, hammer og gudene vet hva for å dra med seg mest mulig opp på kortest mulig tid.
                        Hender unntaksvis at jeg tar med noe småtteri jeg snubler over der nede men bevæpner meg ikke med redskaper før et vrakdykk. Syns det bare ødelegger et ellers bra dykk om man skal suse rundt seg selv for å raske med mest mulig
                        er helt enig der

Comment

Naboklubben vår har pyntet klubblokalet sitt med vrakgods.
                          Slik kan alle få ta en titt. !!

Comment

Originally posted by Wiggo Larsen
                            Naboklubben vår har pyntet klubblokalet sitt med vrakgods.
                            Slik kan alle få ta en titt. !!
                            Høres fint ut!

-ØL
                            DIR-orientert dykker fra Akerselvas utløp
                            Start @ MMPB

Comment

Jeg håper ikke alle er så tøff i trynet som de later som. Jeg har flere venner som er marinarkeolger, eller er studenter i faget. Det å bevare vrak handler om litt mer enn å hindre at ting blir tatt opp. Feks kan de lese ut av små enkeltgjenstander som ligger på bunnen, mye intressant informasjon. Jeg skjønner jo at historie som fag og arkeologi speisielt kan sees på som mindre viktig for samfunnet. Men jeg tror de fleste av oss har ganske stor interesse for å finne ut hvordan forfedrene våre levde, og hvis vi hele tiden tar opp alle krittpipene vi kommer over, eller ramponerer krigsvrakene for å ha noe messing i stua gjør vi også kommende genrasjoner en bjørnetjeneste av rang. Vi er jo så heldige å leve i ei tid der samfunnet har ressurser til å studere vårt opphav. Uten å bli alt for filosofisk så tror jeg forståelsen av vår historie er noe av det som gjør oss til de heldige vesenene vi er.

Jeg ble inderlig lei meg når jeg dykket på det tyske flyet som ligger i Hummelvika nord for Trondheim og oppdaget en svær heveballong festet til den ene propellen. Hadde de som gjorde forsøket på å fjerne propellen lyktes, hadde et fint vrak og fotomotiv for alle blitt ødelagt. Andre dykkere hadde allerede rapportert om heveballongen og andre ødeleggelser på vraket, og synderne ble faktisk funnet etter etterforskning fra politiet, og godtok klekkelige bøter.

Naturen krever sitt av vrakene våre, uten at vi trenger å hjelpe til med å ødelegge dem fortere. Hvis noen absolutt vil ha et kooøye kan de heller stikke innom en skipshugger. De finnes i rikelig monn langs kysten vår.

Pust - tenk - handle

Eirik Kjos
                              Eirik Kjos, Trondheim, dykket siden 1993, GUE, IANTD tech og cavekurs. Pensjonert Padi instruktør.

Comment

Arbeider...
                              X