Announcement

Collapse
No announcement yet.

Useriøse trykktestere

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Useriøse trykktestere

Som følge av kommentarer og innlegg i en annen tråd, velger jeg å starte en ny her for å slippe OT.

Den kommentaren om at det finnes serviceverksteder som kun stempler flaskene uten å ha trykktestet dem, men kun foretatt en visuell sjekk, er nok korrekt.
    At det også finnes noen som stempler uten å ha gjort noen av tingene, finnes også.
    Jeg vil tørre å påstå at de som får trykktestet flaskene sine til halve prisen, av hva seriøse oppegående serviceverksteder tar, bør stille seg spørsmålet om det virkelig er gjort en tilstrekkelig test av flaska.
    Jeg er ganske sikker på at ingen av dykkesenterene eller serviceverkstedene i Norge, som driver seriøst, med faste åpningstider i et fast butikklokale etc. gjør det på denne måten.
    Men det finnes en del ”firmaer” som driver på innerst i garasjen, eller nede i kjeller’n og lignende, og utfører trykktesting etc. mye billigere enn hva vi andre gjør.
    Nå høres dette sikkert ut som et surt oppgulp fra meg, og kall det gjerne det. Men det er en del av oss i dette landet som forsøker å leve av å drive dykkebutikk og serviceverksted, og da er det surt å prøve å konkurrere med disse.
    Så vær kritisk til hvor du leverer inn utstyret ditt for service.

MVH
    Terje
    www.poseidon-service.no

Re:Useriøse trykktestere

For å få godkjent en flaske må det slås inn et stempel på flasken. Synes det er rart at bakgårdsfirmaer får slik autorisasjon.
    Hva skal til for å få et stempel????

Hvis noen vet om firmaer som gjør kontroll som det som er beskrevet, som egentlig er livsfarlig, legg ut navn og adresse.
    Sykkel, Kajakk og Dykking

Comment

Er det ikke Arbeidstilsynet som har ansvaret for at ting går riktig for seg her ???
      Sykkel, Kajakk og Dykking

Comment

Arbeidstilsynet har vel bare ansvaret for at de ansatte jobber under sikre og skikkelige forhold eller...?

ew
        Einar Wiik
        Ålesund
        Orcaadopterbardykker;-)

Comment

Originally posted by Bertram
          For å få godkjent en flaske må det slås inn et stempel på flasken. Synes det er rart at bakgårdsfirmaer får slik autorisasjon.
          Hva skal til for å få et stempel????
          Du må ta et kurs til ca. 8000,- hos f.eks TI - Teknologisk Institutt.
          http://kurs.teknologisk.no/cgi-bin/w...te=teknologisk

Sitat fra kursinformasjonen: "Alle virksomheter som skal utføre kontroll av trykkluftflasker og ventiler til dykking og åndedrettsvern må ha en godkjent sakkyndig person. Godkjennelsen gis av Direktoratet for Arbeidstilsynet, og kurset tilfredsstiller kravene til denne godkjennelsen."
          Hvorfor i faen skal man absolutt ha en signatur???

Comment

Originally posted by Einar
            Arbeidstilsynet har vel bare ansvaret for at de ansatte jobber under sikre og skikkelige forhold eller...?

ew
            Arbeidstilsynet stiller krav om kurs for dette med trykkprøvinger.

De stiller krav både til kompetanse (som her) og ellers arbeidsmiljøet til folk. Men i en bedrift uten ansatte (enmannsforetak), har de lite å stille opp med. Arbeidsmiljøloven gjelder ikke før en har ansatte å ivareta.
            Det lærte hvertfall jeg på div. kurs innenfor arbeidsmiljø.

Comment

Originally posted by Vegard
              Originally posted by Einar

ew
              Arbeidstilsynet stiller krav om kurs for dette med trykkprøvinger.
              Det er vel det jeg sier...
              ew
              Einar Wiik
              Ålesund
              Orcaadopterbardykker;-)

Comment

Arbeidsmiljøloven gjelder ikke før en har ansatte å ivareta.
                Betyr det du sier her at jeg som enkeltmannsforetak kan drite i Arbeidsmiljøloven? Det tviler jeg sterkt på.

Odd Iver
                Et dykkehjem...

Comment

Originally posted by Odd Iver
                  Arbeidsmiljøloven gjelder ikke før en har ansatte å ivareta.
                  Betyr det du sier her at jeg som enkeltmannsforetak kan drite i Arbeidsmiljøloven? Det tviler jeg sterkt på.
                  Odd Iver
                  Du kan tvile til du blir blå, men jeg har fått høre dette på flere kurs innenfor HMS-arbeide, og lovteksten jeg fant nå sier:
                  " § 2. Hva loven omfatter.
                  1. Såfremt ikke noe annet er uttrykkelig sagt i loven, gjelder den for enhver virksomhet som sysselsetter arbeidstaker."

Og fortolkningene som både Arbeidstilsynet og andre følger, er da altså at et enkeltmannsforetak ikke omfattes av loven.

Du kan jo lese alt selv på: http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-001.html

Comment

Så fint, da gjelder mao ikke dat 511 for meg når jeg er ute på jobb... Eller?

Odd Iver
                    Et dykkehjem...

Comment

Originally posted by Odd Iver
                      Så fint, da gjelder mao ikke dat 511 for meg når jeg er ute på jobb... Eller?

Odd Iver
                      Det skal jeg ikke uttale meg om, da det ellers er en del andre lover som regulerer lovlighet innenfor forskjellige bransjer.
                      Jeg har ikke anelse om hva som gjelder deg, men jeg refererte altså til loven på generelt grunnlag.

Men Arbeidstilsynet sliter med å kunne gjøre noe ovenfor enkeltmannsforetak innenfor f.eks billakkering, sveising,osv. der disse ikke anskaffer f.eks avsug og verneutstyr som kreves av et verksted som har ansatte å ivareta.

Syke regler, men desverre et faktum som gjør at et "enmannsverksted" kan operere med lave priser fordi de ikke trenger å kjøpe det som er lovpålagt for andre.
                      Egen helse og sikkerhet for mange av disse er visst ikke bestandig så farlig....

Comment

Arbeider...
                      X