Announcement

Collapse
No announcement yet.

CO forgiftning?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• CO forgiftning?

Jeg har vært på dykketur til Cebu på Fillipinene.
    Første dagen med dykking gikk helt greit. Vi hadde to flotte dykk og alt var som det skulle.
    Den andre dagen, etter mer enn et døgn på land reiste vi ut med båt for å ta ett par dykk.
    Etter å ha blitt enige om hvordan dykket skulle foregå hoppet vi i havet og gikk raskt ned til 22 meter.
    See dykkeprofil under:
    Klikk på bilde for større versjon

Navn:	Dykkeprofil.jpg
Visninger:	1
Strl:	161.6 KB
ID:	525167
    Jeg og buddien ble hengende å vente på ca 22 meter mens vi ventet på en kamerat og instruktør som var nede på 30m i forbindelse med AOW kurs.
    Mens vi "hang" der begynnte jeg å få vondt i hodet. Hodepinen fortsatte og ble sterkere og sterkere.
    Etter noen minutter på denne dybden begynnte vi sakte å svømme mot grunnere vann. Hodepinen ble fortsatt verre.
    Da vi kom opp til ca 13 meter kjente jeg antydnig til kvalme og tenkte at det er ikke bra under vann.
    Vi fortsatte opp i ett grunnere område på ca. 6 meter. Hodepinen ga seg ikke og den lille antydningen til kvalme kom igjen.
    Da vi tok sikkerhetsstopp på 5 meter var kvalmen så sterk at jeg tenkte: Hvordan kaster man opp under vann".
    Vi kom oss til overflaten og opp i båten uten oppkast.
    Så fort jeg var kommet opp i båten måtte jeg kaste opp. Dette pågikk over 3 minutters tid og så var kvalmen borte.

Etter en time i båten var hodepinen fortsatt tilstede, og de andre gjorde seg klar for dykk nummer 2. Jeg sto over da jeg ikke følte meg helt pigg.
    En time senere var folket ferdig med dykk nummer 2 og min hodepine hadde gått over.

Dagen skulle vi selfølgelig dykke igjen. Jeg hadde da hatt over 20 timer på land og følte meg bra.
    På det første dykket denne dagen gikk vi relativt raskt ned til 19 meter for å komme oss til veggen.
    Mens vi svømte rolig mot veggen kjente jeg at noe var galt. Hjertet jobbet hardt og trangen til å puste ble mye sterkere og jeg følte at jeg ikke fikk nok luft. Det var fine forhold og ingen strøøm, så det var slett ingen grunn til å føle seg sliten.
    Jeg signaliserte til buddiene at jeg ikke hadde det bra og startet en oppstigning samtidig som jeg prøvde etter beste evne å kontrollere pusten.
    På 10-12 meter gikk det hele tilbake til normale tilstander, og resten av dykket ble holdt på ca. 10-12 meter før sikkerhetsstopp og avslutning av dykket.
    To dager til slet jeg med de samme symptomene på forskjellige dybder men gikk ikke dypere enn 14 meter på noen av disse dykkene.

Så kommer vi til spørsmålene mine:
    • Hva kan ha vært årsaken til hodepine og kvalme som beskrevet over?
    • Har jeg fått en dose med Karbonmonoksyd i pusteluften?
    • Har binding av karbonmonoksyd(CO) til hemoglobinet gjort at jeg har fått problemene på de påfølgende dykkene?
    • Er jeg helt på jordet?

Setter pris på kommentarer på dette innlegget da disse opplevelsene har skremt meg litt.
    På forhånd takk.

Re: CO forgiftning?

Jeg tenker du må eliminere saker.

Du fikk luft på din flaske fra hvor? Hva med de andre dykkernes flasker? Gikk en motor samtidig... fylleforholdene osv.....

Kvalme etc... Høy O2? (Nitrox med høy O2) vel... den skal være veldig høy om du skal nærme deg noen symptomer på de "grunne dypene"

Eliminere eliminere...
    Divemaster - Saltstraumen DykkeCamp

Comment

Ikke karbonmonoksid i alle fall. Da hadde du sannsynligvis ligget på kjøling nå.

CO2 forgiftning derimot høres veldig sannsynlig ut.

Jeg har selv opplevd at under bråtebrenning på Malapascua, der øyen var innhyllet i røyk, så var det kun to av sentrene på øya som ikke banket luft: Evolution og Exotic.

Så: For å unngå å leve farlig, så bruker man helst et senter som i tillegg til vanlig sportsdykking også tilbyr teknisk dykking (ikke dyp luft). Disse har som regel litt mer knowhow, og er mer kresne på gassen de puster.
      http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Originally posted by robin_hood View Post
        Jeg tenker du må eliminere saker.

Du fikk luft på din flaske fra hvor? Hva med de andre dykkernes flasker? Gikk en motor samtidig... fylleforholdene osv.....

Kvalme etc... Høy O2? (Nitrox med høy O2) vel... den skal være veldig høy om du skal nærme deg noen symptomer på de "grunne dypene"

Eliminere eliminere...
        Jeg fikk flaske fra instruktøren som holdt AOW kurs for reisekameraten min. Hvor han fyllte dem er ukjent.
        Det var bare meg som hadde problemer under/etter dykket men det betyr ikke nødvendighvis at min luft var bra.
        Ingen av oss var tilstede da fyllingen av flaskene ble gjort. vi vet derfor ikke om det har stått en bil eller moped nær luftinntaket til kompressoren akkurat når min flaske ble fyllt. Statusen på kompressoren er heller ikke kjent.

Vi dykket med luft og ikke Nitrox. Jeg mener å ha lest da jeg tok Nitrox kurs at man av høy O2 kan risikere kramper/spasmer og bevistløshet hvis man dykker for dypt / lenge. Jeg mener ikke å ha lest noe om hodepine og kvalme. Dessuten må det i tilfelle ha vært en svært høy prosentandel O2 i flasken for å få symptomer på det dypet.

Comment

Originally posted by Johan View Post
          Ikke karbonmonoksid i alle fall. Da hadde du sannsynligvis ligget på kjøling nå.

CO2 forgiftning derimot høres veldig sannsynlig ut.

Jeg har selv opplevd at under bråtebrenning på Malapascua, der øyen var innhyllet i røyk, så var det kun to av sentrene på øya som ikke banket luft: Evolution og Exotic.

Så: For å unngå å leve farlig, så bruker man helst et senter som i tillegg til vanlig sportsdykking også tilbyr teknisk dykking (ikke dyp luft). Disse har som regel litt mer knowhow, og er mer kresne på gassen de puster.
          Hei.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke ligger til kjøling eller er i sinkkiste på vei tilbake til Norge.
          At det kan være litt tvilsomme sjapper som ikke er så nøye på luftkvaliteten, tviler jeg ikke på. Får nok for fremtiden følge ditt råd og gå til noen sjapper med god omtale for å få flasker. Har dykket med samme folket der borte 5 ganger og ikke hatt problemer før nå.
          Ubehagelig opplevelse var det.

Comment

Vært noe plaget med sjøsyke, ører, etc. Tidligere?

Sendt fra Samsung Galaxy S2, via Tapatalk forum app.
            I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

Originally posted by Seasparrow View Post
              ...
              Hjertet jobbet hardt og trangen til å puste ble mye sterkere og jeg følte at jeg ikke fikk nok luft.
              ...
              Dette (isolert) høres ut som en CO2-hit. Hvordan er pustingen din under vann? Om man puster grunnt (og eventuelt sparepuster) og ikke får luftet ut CO2'en så kan denne følelsen komme.

Comment

Leste den siste biten av det du skrev nå. Og det ser ut som selvindusert CO2-hit.

Hvor mange dykk har du? Og hvor lenge er det siden du dykket sist?

Siden du fikk symptomer som forsvant under dykket, så var det neppe pusteluften som var problemet.

Tips: Pust med magen når du dykker. Ikke stram magebeltet på vesten så hardt som mulig.
                http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

CO forgiftning?

Hvordan er veskeinntaket ditt i tropene? Høy varme, høy luftfuktighet, gode muligheter for god drikke til mat, kaffe etc er faktorer som lett gjør deg litt dehydrert og lett gir skallebank.
                  Om dehydrering drar med seg kvalme? Aner ikke.
                  You think?

GUE Fundamentals
                  PADI OWD

Comment

Originally posted by Johan View Post
                    Leste den siste biten av det du skrev nå. Og det ser ut som selvindusert CO2-hit.

Hvor mange dykk har du? Og hvor lenge er det siden du dykket sist?

Siden du fikk symptomer som forsvant under dykket, så var det neppe pusteluften som var problemet.

Tips: Pust med magen når du dykker. Ikke stram magebeltet på vesten så hardt som mulig.
                    Hei igjen johan

Jeg gar 190 dykk siden 2008. Siste dykk før besøket til Cebu nå, var også på Cecu den 30/12-2012. Under Juleoppholdet på Cebu hadde jeg 11 dykk på 4 dager.
                    Her er bildene fra Juleoppholdet mitt der: https://www.facebook.com/media/set/?...9202270&type=3
                    Jeg hadde to flotte dykk på Cebu dagen før jeg fikk problemer.

Jeg tror nok at du må lese innlegget mitt en gang til. Jeg mistenker dykket som jeg beskriver først som en underliggende årsak til problemet dagen etter og de påfølgende dagene. I det først beskrevne dykket fikk jeg sterk hodepine med etterfølgende kvalme og oppkast disse symptomene er det jeg mistenker pusteluften for. Symptomene ble verre og verre under hele dykket.

I dykkene dagen etter og de påfølgende dagene er det at jeg følte at jeg måtte ha mer luft og at hjertet arbeidet hardt. Du har rett i at dette kan skyldes opphopning av CO2 på grunn av for grunn pusting, men jeg har ikke vært plaget av slikt på tidligere dykk under slike strømfrie forhold og rolige dykk. I og med at jeg ikke følte meg bra på det først beskrevne dykket, tenkte jeg kanskje at det kunne være en sammenheng, slik som redusert "aktiv" hemoglobin på grunn av at jeg kunne ha fått i meg CO.

Vesten sitter "løst og ledig" og hindre ikke pustingen min, så jeg tror ikke det er en medvirkende årsak.

Takk for inspill, jeg vil gjerne "til bunns" i dette da det ikke var noen god følelse.

Seasparrow.

Comment

Originally posted by J.Jensen View Post
                      Hvordan er veskeinntaket ditt i tropene? Høy varme, høy luftfuktighet, gode muligheter for god drikke til mat, kaffe etc er faktorer som lett gjør deg litt dehydrert og lett gir skallebank.
                      Om dehydrering drar med seg kvalme? Aner ikke.
                      Hei J.Jensen

Jeg bor for tiden i Korea og er rimelig vandt med varmt klima. Veskeinntaket har jeg lært meg å legge på et bra nivå og drikker mye vann spesiellt før dykking. God drikke til mat har det også blitt, men med måte. I dagene før disse dykkene ble det selvfølgelig noen øl og et par drinker, men ikke noe mer enn jeg normalt har gjort på kvelder før dykking. På morgenen ble det fyllt opp med over 1 liter vann pluss mango / appelsin juice. Jeg har også rutine med å se på urinfargen i tropene for å se hvordan det ligger an med væskebalansen. Disse dagene var jeg godt hydrert på alle dykk (Så hydrert at jeg måtte lure ut "stasen" fra shortien for å lense litt under dykkene)
                      Dermed ser jeg totalt bort fra dehydrering.

Ellers takk for et inspill som kunne spille en rolle, spesielt i tropiske forhold.

Seasparrow.

Comment

Arbeider...
                      X