Buddydykking anses vel av de fleste for å være sikrere enn solodykking, og sistnevnte form for dykking anses ofte med skepsis. Men hvor sikkert er egentlig buddy- vs. solodykking? Et tilfeldig sammensatt buddypar er etter min mening ikke nødvendigvis sikrere enn solodykking, og det finnes eksempler på at buddyteknikker har ført til fatale ulykker for begge dykkerne. På den andre siden er nok to buddyer som samarbeider godt en god og sikker løsning. Driver man imidlertid med f.eks. uv-jakt er ikke dette så enkelt å gjennomføre i praksis. Heller ikke er det alltid lett å oppdrive en god buddy, og da bør ikke nødvendigvis svaret være at det ikke bør (solo)dykkes.
Så lenge man snakker om vanlig dykk som bl.a. ikke krever dekostopp, og hvor en nødoppstigning bør kunne gjennomføres uten problemer, mener jeg solodykking er rimelig sikkert. Ved luftkutt er en oppstigning fra 20-25 m ganske udramatisk. Jeg tror også dette er en like sikker nødprosedyre som et alternativ til å finne buddyen sin - kanskje 5-10 m unna. Selvsagt bør også andre sikkerhetsforanstaltninger være ivaretatt.
Jeg mener ikke med dette å kritisere buddydykking, men mener dels at man ikke ukritisk skal legge til grunn at dette nødvendigvis er så sikkert. Enda viktigere er det imidlertid at solodykking ikke bør fordømmes som en uansvarlig og farlig form for dykking. Men her er det rom for ulike oppfatninger.
Comment