Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tollsats ved garantiretur av varer til utlandet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Tollsats ved garantiretur av varer til utlandet

Jeg kjøpte en tørrdrakt fra England som viste seg å være for liten. Firmaet skal fikse/bytte den, så jeg skal sende drakta til dem.

Pakka må sendes med proforma faktura der jeg merker den med "For repair under guarantee". Men hva skal jeg sette som verdi på drakta? 0 kr er ikke lov, skal jeg da sette opprinnelig kjøpssum? For dette påvirker kanskje om jeg må betale toll eller ikke når firmaet sender varen tilbake?

Hva har dere andre gjort i tilsvarende situasjon?

Sv: Tollsats ved garantiretur av varer til utlandet

Dette er RMA-retur i henhold til WTO. Det skal ikke belastes MVA eller toll. Verdien er den opprinnelige, fra opprinnelig faktura.

Lurt å sette WTO-termen "RMA" tydelig på pakken, så de fatter det i UK også.

Proformafaktura mm må utstedes av leverandøren i UK; (men jeg har ofte laget slike på deres vegne):

Statistikkluriusene på tollvesenene må også ha varekoder som er korrekte. Dykkedrakter er litt kilne, for de er helt i grenseland for å kalles "klær", og dermed sortere under multifiberavtalen; som er et stort sort hull av internasjonal kontrovers. Ikke noen stor greie innen EU/EØS, men kan bli en stor sak hvis det er f.eks. fra Mexico.

Speditører ordner ellers dette. "RMA" med store bokstaver på utsiden og en god speditør gjør vanligvis susen.

-- mrr
    -- mrr

Comment

Sv: Tollsats ved garantiretur av varer til utlandet

Takker!

Comment

Working...
      X