Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kalde hender under Dykking på vinteren

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Kalde hender under Dykking på vinteren

Hei jeg lurer på om noen har noen gode råd for å holde seg varm under dykking på vinteren, jeg fryser noe jævlig på hendene, har prøvd tørrhansker, men disse squiser skikkelig under vann for når du løfter hendene så kommer det luft inn i tørrhanskene, men straks du tar hendene ned ignej forsvinner luften! Hjelp meg med gode råd! takker
    MVH
    Christian.
    Chris
    www.Badedammen.org

Re:Kalde hender under Dykking på vinteren

Dykk med våthansker, 3-finger. Og bruk engangshansker, type latex/lege-hansker under.

Det er egentlig utrolig at ikke alle dykkere har funnet ut dette. ??? Min personlige mening er at det blir FOR varmt ved den dykkingen jeg utfører, jeg synes det blir ubehagelig varmt.

Mvh
    Glenn
    PS! Betaling for tipset i form av Olje-daler mottas med takk!

Comment

Originally posted by Glenn
      Dykk med våthansker, 3-finger. Og bruk engangshansker, type latex/lege-hansker under.

Det er egentlig utrolig at ikke alle dykkere har funnet ut dette. ??? Min personlige mening er at det blir FOR varmt ved den dykkingen jeg utfører, jeg synes det blir ubehagelig varmt.

Mvh
      Glenn
      PS! Betaling for tipset i form av Olje-daler mottas med takk!
      Skulle akkurat til å foreslå det samme som deg, med unntak av latex-hanskene.

Hvor kjøper man slikt, og hva må man betale ??

Om det er så varmt som du sier så e det uansett verdt et forsøk!!
      " e ikkje det farli då?? "

Comment

Hei takk for tipset, skal prøve det, men det har seg slik at jeg dykker med 3 finger våthansker nå og det er meget kaldt i 2 grader vann på vinteren. Men tipset ditt er verdt forsøket
        Chris
        www.Badedammen.org

Comment

Originally posted by christpe
          Hei jeg lurer på om noen har noen gode råd for å holde seg varm under dykking på vinteren, jeg fryser noe j****g på hendene, har prøvd tørrhansker, men disse squiser skikkelig under vann for når du løfter hendene så kommer det luft inn i tørrhanskene, men straks du tar hendene ned ignej forsvinner luften! Hjelp meg med gode råd! takker
          MVH
          Christian.
          Gå til http://www.fa-mi.com/ing/faq.asp

Gå til produkter. Ligger i et popupvindu. Der finner du heating systems
          Water Is Worth Loving

www.nauitec.no

Comment

takk for tipset, har du prøvd dette systemet?
            Chris
            www.Badedammen.org

Comment

Originally posted by christpe
              takk for tipset, har du prøvd dette systemet?
              Jeg har lykt og batteripakke fra fa-mi og det kan bygges ut. Samme sokler. Jeg har ikke prøvd det og jeg synes det er uaktuelt selv om jeg dykker med våtvotter om vinteren. Ekstra å ta med seg
              Water Is Worth Loving

www.nauitec.no

Comment

Skikkelig god idé med latexhansker! Har jeg aldri tenkt på, men det MÅ jo virke ;D

Binders selger pakker á 100 stk. for bare 98,-. Løp & kjøp!
                www.scubapixel.com

Comment

Originally posted by Froskemannen
                  Skikkelig god idé med latexhansker! Har jeg aldri tenkt på, men det MÅ jo virke ;D

Binders selger pakker á 100 stk. for bare 98,-. Løp & kjøp!
                  Billige tørrhansker :blabla:
                  Water Is Worth Loving

www.nauitec.no

Comment

Jag har nordic blue torrhandskar. De är kanske inte världens mest hållbara men lättlagade (och kanske de mest använda torrhandskarna)

Den innerhandske som finns i dessa klipper du ut. Sedan går du och köper ett par billiga tunna yllehandskar med thinsulatfoder, ca 100 kr.

Dessa (innerhandsken) sätter du på dig innan torrdräkten så att den går under handledsmanchetten. Sedan på med torrhandskarna. Detta har flera fördelar.
                    1. Varmare innerhandskar
                    2. Luft kommer in i handsken och försvinner inte så lätt.
                    3. Det är en fördel att kunna ta ut innerhandskarna och torka dem ifall de har blivit fuktiga.

Det är i varje fall så jag dyker och jag tycker att det funkar bra.

/Robert

Comment

Har enda ikke tydd til latex hansker under, men 3-fingrete 7mm hansker fra Sea-Tex i Stananger (http://www.sea-tex.no/) fungerer meget bra.

Det hjelper også at man får bra tetning mellom mansjett og hanske, s.a. vanninntrengnign blir minimert, men det sier seg vel selv.

Et annet tips er å bruke en god varm hette, kanskje i kombinasjon med kaldtvannshette. Minsking av det totale varmetapet kan også hjelpe på å opprettholde varmen i andre deler av kroppen.

øystein
                      Utstyr er kun en liten bit av DIR!

Comment

Ved bruk av våthansker, tre fingre: Hvis du tar med deg en termos med varmt vann som du heller opp i hanskene før du går ut i vannet, vil du forhåpentligvis holde deg god og varm. Jeg har ikke prøvd det i så kaldt vann du dykker i, men det er jo verdt et forsøk.
                        -> Mine bilder på Foto.no <-

Comment

hei!

Jeg har tatt mine gamle hansker og klippet av fingrene på dem. Utenpå disse har jeg vanlige 5mm trefingerhansker (som går halvveis til albuen). Da blir det mindre sirkulasjon i hansken samtidig som en bevarer bevegeligheten i fingrene. Det er kanskje litt knotete på land, men i vannet så går det helt greit. Det gjør stor forskjell fra å kun dykke med trefingerhanske.

men det tipset med engangshansker var faktisk ikke så dumt. det må jeg prøve en gang.

:-)

mvh,
                          Klas M. Sundelin
                          Hooka Hey - Its a good day to dive!
                          :-D

Comment

Må det være latex? Vet at du får billigere vinly-hansker på apoteket enn prisen som er angitt hos Binders tidligere i denne tråden. Forskjellen på vinyl og latex er??

Søkte på guggle på latexhansker og fikk opp denne:

http://www.mamut.com/homepages/Norwa...s/subdet27.htm

Vet ikke om de selger til privatpersoner, men likevel er prisen kr. 35.-+mva/100stk.
                            http://www.itisnothere.com

jeg ler meg fillete

remi
                            sitat fra tråden "divestore vs divestore".

Comment

Mvh
                              Glenn
                              Vet ikke åssen det er under vann, men bruker til daglig latex-hansker på arbeid og allerede etter 10-15min blir blir hendene skikkelig klamme. :P Om det samme gjelder dykking det kan du Glenn sikkert svare
                              Men skal dere bruke latexhansker, kjøp dem puderfritt. Ellers kan huden bli lettere irriterert i langvarig kontakt og også kan medføre allergisk reaksjon i form av kløe, utslett eller sår etc. Og nå er det erfaring som snakker ;D

Ps:Vinyl er stivere og ikke-så-tett-sittende som latex,
                              "...must wear black...must wear black...must wear black..."

Comment

Arbeider...
                              X