Announcement

Collapse
No announcement yet.

buddy-line???

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Re:buddy-line???

Originally posted by gurujohn
    heisann.. leser med stor forundring de som forsvarer linebruk!!!! til de/den som ba om eksempler. du fikk det.. men da ble det stille fra deg.. hva med å være årvken og dykke tryggt. må si det er litt ukult å bli dratt opp fra 27meter.. vi kom svømmende m ca 6meter line med flytedubb og o-ring. uheldigvis for oss så vi ikke at vi kjervet oss inn i anker tauet til en båt.. plutselig skulle de reise og vi ble med.. fryktelig fort opp til overtflaten. vi ble hengende etter båten lenge.. splittfin funker ikke som "vannski" *smiler*. vi havnet i deco kammer lenge tid. dette var skikkelig bortkastet tid i thailand. sleit godt med klaustrofobi i kammeret!! skal ALDRI ALDRI dykke med line mer.. det er ikke tryggt.. det er også endeløse eksempler på andre ulykker.. så bruk hodet ikke line.. ønsker alle trygge og berikende dykk. mvh john
    Dette er :

1) enten en konstruert, oppdiktet historie.

eller

2) ikke et eksempel på bruk av mellomline.

Mellomlina er IKKE et håndjern! Den episoden du presenterer her, hadde ikke vært MULIG med ei korrekt laget mellomline.

/H
    Sjokket kommer brått på den som ikke tar høyde for det man ikke vet...

Comment

heisann.. leser med stor forundring de som forsvarer linebruk!!!! til de/den som ba om eksempler. du fikk det.. men da ble det stille fra deg.. hva med å være årvken og dykke tryggt. må si det er litt ukult å bli dratt opp fra 27meter.. vi kom svømmende m ca 6meter line med flytedubb og o-ring. uheldigvis for oss så vi ikke at vi kjervet oss inn i anker tauet til en båt.. plutselig skulle de reise og vi ble med.. fryktelig fort opp til overtflaten. vi ble hengende etter båten lenge.. splittfin funker ikke som "vannski" *smiler*. vi havnet i deco kammer lenge tid. dette var skikkelig bortkastet tid i thailand. sleit godt med klaustrofobi i kammeret!! skal ALDRI ALDRI dykke med line mer.. det er ikke tryggt.. det er også endeløse eksempler på andre ulykker.. så bruk hodet ikke line.. ønsker alle trygge og berikende dykk. mvh john
      I alle dager skulle du få til dette ved bruk av mellomline?
      If it works, don't fix it.

Comment

Originally posted by KillerBee
        Noen får jo til det mest utrolige, har ikke forandra mitt syn på line etter den historien. Men litt morsom var den jo
        Den historien var nok litt for utrolig, men i James Bonds verden....hvorfor ikke. Jeg bruker ikke buddyline, men vil bruke det hvis buddy ønsker det. Eneste gang jeg har brukt line var når jeg skal ned bare for å se etter en tapte gjenstander, men ikke ned langs dregg/moringstau. Da er det tryggere uten
        Water Is Worth Loving

www.nauitec.no

Comment

Originally posted by Raptor^
          :faint: Dette er som nevnt tidligere ikke mulig med en mellom-line. Med mindre den er HELT feli konstruert!! Og OM dette virkelig har hendt, er dette er godt eksempel på en dårlig/ubrukelig mellomline!

Originally posted by picasso
          Men den vil unektelig føre til en mindre frihetsfølelse.
          Ikke enig! Jeg føler større frihetsfølelse med bruk av mellomline! Mye større faktisk
          Deg om det.Det kan jo være at du er en forknytt person,hvem vet. ;D
          Det må være lov med forskjellige meninger.Registrerer at vi to ikke er helt på bølgelengde i dette spørsmålet.

Comment

Har bare et ord... UBRUKELIG... Har faktisk 2 ord.... SJANGSELØST...... tre ord...... AMATØRMESSIG SÅ DET HOLDER ;D
            "En produkt er verdt det andre er villige til å gi"
            OG IKKE NO MER....

Comment

Dykker selv både med line og uten line. Synes det er merkelig at noen kan påstå at det er farlig og dykke med line på vanlig dykking (ikke vrak, grotter, tareskog...)

Det er enklere og få kontakt med meddykker om du har line, enn om du ikke har det.

Kommer man bort fra hverandre uten line må man gå opp - finne meddykker før man går ned igjen - er ganske ubehaglig for øra mine med yo-yo dykking. Slipper det med line.

En line er ikke noe man binder rundt halsen eller livet. En vanlig type line er en med store o-ringer som man trer rundt håndleddene, som er lett og ta av om meddykker "tar heisen" eller line mot alle odds skulle sette seg fast i båt eller annet i bevegelse.

Et vanlig argument og høre er at dykkere følger mer med hverandre om de dykker uten line - mulig, men tror ikke det - har mer med dykkers holdninger om man følger med eller ikke.

Uansett - om man dykker uten line og svømmer bak meddykker, kan det fort gå både to og tre og fem minutter uten at fremste dykker kikker bakover - og mye kan skje på den tiden. Om du da har line kan du få kontakt - om du ikke har kan du ikke få kontakt (uten og svømme inn meddykker - om du er i stand til det) og kan tvinges til og ta "heisen" når du heller kunne fått hjelp/luft av meddykker (jada - Pony er fint).

En annen fordel med line er at det er lettere og kommunisere - nappe litt i lina og vise fram noe fint man har funnet.

Syns det er litt merkelig når folk virker religiøst imot bruk av line, og som oftest virker det som om det er folk som aldri har forsøkt line som er imot.

Med eller uten line - God Jul! ;D
              http://www.drammendykkerklubb.com

Comment

Kommer man bort fra hverandre uten line må man gå opp - finne meddykker før man går ned igjen
                Naaah, om jeg har en buddy som snur seg rundt og padler som besatt ut av mitt synsfelt før jeg får huka tak i ham igjen avbryter jeg dykket totalt og skaffer ny buddy.

Uansett - om man dykker uten line og svømmer bak meddykker, kan det fort gå både to og tre og fem minutter uten at fremste dykker kikker bakover
                Da er det ENDA større grunn til å avnryte dykket og skaffe ny buddy!
                Da er det ikke mangel på line som er problemet men holdningene til buddy.
                Hvor ofte er det hensiktsmessig å svømme bak eller foran sin egen buddy uansett? sjelden....i de tilfellene senker man selvsagt farten betraktelig slik at den bak ikke trenger å svømme ræva av seg for å nå igjen den fremste.

Buddy'er skal være sånn mot hverandre: :hug:
                Bruke tau på hverandre får man gjøre på soverommet når man er ferdig med dykket om man liker den slags...

Comment

Originally posted by DivePack
                  Bruke tau på hverandre får man gjøre på soverommet når man er ferdig med dykket om man liker den slags...

LOL ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Når det er sakt. så er dette en av de lengste trådene jeg har sett.
                  De som liker line bør bruke det. De som ikke liker line bør ikke bruke det.
                  Det vil aldri bli noen sannhet her 8)

Jeg har dykket både med og uten line, og synes det er litt mer behagelig uten line på et vanlig dykk med god sikt.
                  Men da skal ikke jeg si noe mer om line/ikke line :-X :-X

edit: quotefix

Comment

Originally posted by DivePack
                    Kommer man bort fra hverandre uten line må man gå opp - finne meddykker før man går ned igjen
                    Naaah, om jeg har en buddy som snur seg rundt og padler som besatt ut av mitt synsfelt før jeg får huka tak i ham igjen avbryter jeg dykket totalt og skaffer ny buddy.

Uansett - om man dykker uten line og svømmer bak meddykker, kan det fort gå både to og tre og fem minutter uten at fremste dykker kikker bakover
                    Da er det ENDA større grunn til å avnryte dykket og skaffe ny buddy!
                    Da er det ikke mangel på line som er problemet men holdningene til buddy.
                    Hvor ofte er det hensiktsmessig å svømme bak eller foran sin egen buddy uansett? sjelden....i de tilfellene senker man selvsagt farten betraktelig slik at den bak ikke trenger å svømme ikke så bra av seg for å nå igjen den fremste.

Her lukter det mangel på erfaring....
                    Samtlige av de jeg har dykket med snur seg fra 3-5 min.... Uansett om det er engelskmenn, spanjoler, nordlendinger eller kameraten. Gå i dere selv og tenk....
                    "En produkt er verdt det andre er villige til å gi"
                    OG IKKE NO MER....

Comment

Her lukter det mangel på erfaring....
                      Samtlige av de jeg har dykket med snur seg fra 3-5 min.... Uansett om det er engelskmenn, spanjoler, nordlendinger eller kameraten. Gå i dere selv og tenk....
                      Fordi jeg snur meg langt oftere enn hvert tredje til femte minutt?
                      Buddyer må selvsagt dresseres riktig for å få vekk slike unoter.

Comment

Arbeider...
                      X