Announcement

Collapse
No announcement yet.

buddy-line???

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• buddy-line???

hva synes dere om bruk av buddy-line??
    Nordic proII, Halcyon Eclipse m/3kg STA, Heisser 12/232, Jetfins, Uwatec digital, Suunto SK7,
    Apeks FSR+ATX200+ATX200, Proteus 6 10w HID.

Re:buddy-line???

Jeg synes det er noe som hører til i rotekassen.

Jeg synes også jeg har sett denne diskutert uttallige
    ganger før, men la oss nå se... Siden du er ny og mange
    flere er kommet til siden sist gang denne var oppe her
    Husk at søkefunksjonen er en fin ting, men siden vi har
    fått kritikk for å kun henvise til gamle diskusjoner, synes
    jeg vi lar denne gå utover... (så mine med-mod. Ok?)

[glow=red,2,300]Kjør ivei gjengen [/glow]

Arnt Eirik
    [center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

Comment

Sikkert bra når det er dårlig sikt, men jeg har ikke brukt det ennå. Og tror ikke jeg kommer til å bruke det før jeg blir absolutt nødt heller. Feks hvis jeg melder meg inn i en ny klubb hvor alle bruker det. Men da får jeg heller vurdere medlemskapet tror jeg...
      http://www.itisnothere.com

jeg ler meg fillete

remi
      sitat fra tråden "divestore vs divestore".

Comment

I situasjoner med sikt på under halvmeteren er det kanskje greit...men da er det kanskje like greit finne frem grillen og avlyse dykket?
        Min minimale erfaring med buddy-line tilsier i hvertfall at de som bruker line er ofte de som ikke stoler på buddy selv.
        Dessuten virker det på meg som om det er de ivrigste line-brukerne som er minst oppmerksomme på buddy under dykket også om lina ikke er med.
        (Sagt på en annen måte: De stoler ikke på buddy fordi de ikke er til å stole på selv.)
        Ut fra det inntrykket jeg har fått så langt blir jeg skeptisk om en ny potensiell buddy drar frem ei line. Ringer ei varselbjelle om at det kanskje er like greit å holde seg på land for sin egen helses skyld.

Men som sagt - har ikke all verden av erfaring med dette. Det jeg sier er bare de oppfatninger jeg har gjort meg de gangene jeg ikke har dykket med den vanlige "buddy-poolen" min.

Comment

Originally posted by DivePack
          I situasjoner med sikt på under halvmeteren er det kanskje greit...men da er det kanskje like greit finne frem grillen og avlyse dykket?
          Min minimale erfaring med buddy-line tilsier i hvertfall at de som bruker line er ofte de som ikke stoler på buddy selv.
          Dessuten virker det på meg som om det er de ivrigste line-brukerne som er minst oppmerksomme på buddy under dykket også om lina ikke er med.
          (Sagt på en annen måte: De stoler ikke på buddy fordi de ikke er til å stole på selv.)
          Ut fra det inntrykket jeg har fått så langt blir jeg skeptisk om en ny potensiell buddy drar frem ei line. Ringer ei varselbjelle om at det kanskje er like greit å holde seg på land for sin egen helses skyld.

Men som sagt - har ikke all verden av erfaring med dette. Det jeg sier er bare de oppfatninger jeg har gjort meg de gangene jeg ikke har dykket med den vanlige "buddy-poolen" min.
          Dette var vel noen bastante og fordomsfulle påstander hvis de bygger på "minimal erfaring".

Jeg bruker buddyline unntaksvis hvis buddy ønsker det. Den kan ha noe for seg i meget dårlig sikt, men vanligvis er den unødvendig.

Jeg tror ikke det er mulig å trekke noen allmenngyldige konklusjoner om hvor oppmerksomme og gode buddyer linebrukere er. De fleste som bruker line fast har bakgrunn fra et dykkemiljø hvor linebruk er vanlig, uavhengig av oppmerksomhet o.l..

Kristian

Comment

Dette var vel noen bastante og fordomsfulle påstander hvis de bygger på "minimal erfaring".

Jeg bruker buddyline unntaksvis hvis buddy ønsker det. Den kan ha noe for seg i meget dårlig sikt, men vanligvis er den unødvendig.

Jeg tror ikke det er mulig å trekke noen allmenngyldige konklusjoner om hvor oppmerksomme og gode buddyer linebrukere er. De fleste som bruker line fast har bakgrunn fra et dykkemiljø hvor linebruk er vanlig, uavhengig av oppmerksomhet o.l..

Kristian
            Det stemmer at de er bygd på lite erfaring men det er det inntrykket jeg sitter igjen med! Selvsagt kan det ha noe med de enkeltpersonene jeg har dykket med men det endrer uansett ikke oppfatningen jeg har fått av line-brukere!
            Kunne det tenkes at det er derfor jeg poengterer at jeg ikke har så enorm erfaring med dette? Regner med de fleste greier å få det med seg når de leser innlegget.
            Pust - Tenk - Tast!

Comment

Jeg har aldri sett det eller prøvd det, er det ikke "moderne" lenger ?
              Er det færre og færre som bruker det ?
              Kan ikke noen legge ut en video av noen som bruker det ?

Det er sikkert kjekkt å ha, men jeg har som sagt aldri prøvd det, og føler ikke noe behov for å prøve det. Men jeg kan vel ikke uttale meg siden jeg ikke har prøvd det....

-ØL
              DIR-orientert dykker fra Akerselvas utløp
              Start @ MMPB

Comment

Hei!

Når jeg begynte å dykke så var ikke buddy-line et tema, og jeg ble ikke kjent med bruken av det før etterhvert. så jeg lærte først å dykke uten, med de fordelene og ulempene det har. Men på et dykk på en tur i våres så fikk jeg opp øya for noen fordeler.

jeg skulle dykke med en amerikaner som ikke hadde all verden av erfaring, og dykkelederen mente det var en god ide om vi brukte line. Det var greit nok for meg. selve stedet vi skulle dykke var langs en skrånende sandslette med noen små klipper her og der. planen var maks 20 meter og maks 40 minutter. Vi hoppa uti vannet, tok på oss lina og gikk ned. dykket var greit nok og når vi nærmet oss 30 minutter så begynte vi rolig oppstigning langs bunnen. Min amerikanske venn sleit under hele dykket med oppdriften. han hadde ikke blitt skikkelig vant med tørrdrakt ennå.

(Før noen biter hodet av meg så vil jeg informere om at klubben hadde teori+flere dykk med ham for å lære ham bruken av tørrdrakt før dette dykket. han trengte bare trene litt).

Vi var på ca 15 meters dyp da han fikk for mye luft i drakt og/eller vest og han begynte å fyke oppover. han reagerte selv litt for treigt til å få gjort så mye. Jeg så hva som skjedde og tømte både vest og drakt og stoppet turen hans oppover.

Uten line hadde ikke det gått. da hadde han gått rett til overflaten. det ville nok ikke vært skadelig , men det ville helt klart vært unødvendig.

En annen fordel med line er at hvis buddyparet svømmer i samme retning (med den ene litt foran) og den bakerste trenger øyeblikkelig oppmerksomhet, så er det mye lettere å dra i tauet, enn å svømme fortere enn den andre for å dra ham/henne igjen.

Klas

PS. legg merke til hvor elegant setninga over navnet mitt er.... :P

PPS. det er selvfølgelig også ulemper med line, men de er allerede nevnt av flere her.

Hooka Hey - Its a good day to dive!
                :-D

Comment

Så er vi igang igjen...... Mellomline er null problem å bruke. Du vet alltid hvor du har buddy. Man kan konsentrere seg mere om dykkinga enn å se på buddy hele tiden. Ei line på 4-5 m med isoporkule midt på og 75mm gummistrikk i hver ende. De som mener det er er et problem å bruke den er nokså lite strukturerte. Enda verre er det med de som mener det er farlig for sikkerheten. 8) Uansett hvor mye kontroll man tror man har over buddy, så er virkeligheten noe helt annet. Gå i dere selv. Siden de fleste ulykker har i rapporten sin "kom bort fra buddy" så er vel det et lite bevis på nøkternt linebruk. Jeg og de 10 jeg dykker med bruker line stort sett hver gang og ingen har noen gang motsatt seg det.
                  "En produkt er verdt det andre er villige til å gi"
                  OG IKKE NO MER....

Comment

Mellomline kan vaere svaert praktisk i enkelte situasjoner. Har satt stor pris paa mellomlinen naar jeg har dykket nattdykk med noe stroem og som en trygghet naar man dykker med folk som er litt usikre paa oppdriftskontrollen. Mellomline er ingen unnskyldning for aa vaere en slapp buddy, men en ekstra sikkerhet

Oyvind

Comment

Hei!

Originally posted by Raptor^

Eks. veiled's tilfelle hvor buddy var på tur opp uameldt: Hadde da veiled fått et problem han ikke mestret selv kunne det gått galt! (Sier ingenting om veiled's dykkerferdigheter eller erfaring her, bare brukte han og historien hans som eksempel)
                      hva tenker du på her? tenker du på at fordi buddyen min var uerfaren og på vei opp uten å ville det, så ville ikke han kunne hjulpet meg i en nødsituasjon?
                      Eller var det noe relatert til mellomlina?

skjønner det første poenget, men samtidig så er den eneste måten å forbedre sine ferdigheter på er å dykke. En uerfaren buddy kan klart være mindre til hjelp hvis noe skjer, men alle begynner et sted og folk må få en sjanse. Dykkeplassen der dette var rimelig skjermet fra vær og vind, god sikt var det, og vi hadde skikkelig overflatesupport.

Klas

Comment

Jeg er ikke så erfaren enda så jeg dykker alltid med line! Det gjør dykket mye mer sikkert etter min mening, følger med på buddy også, hvis noe skulle skjedd så har du hjelp ved å bare dra i lina! Anbefaler line til alle "rookies"!

Etter et par dykk med line merker du ikke noe til den mer
                        Attached Files

Comment

Originally posted by nooz
                          Jeg er ikke så erfaren enda så jeg dykker alltid med line!
                          Nå er jeg ikke noe guru med line jeg heller,
                          men mitt spørsmål er egentlig HVOR ENKEL
                          er denne linen du har avbildet, å få av i en nødsituasjon?
                          Tolker jeg bildet rett, er ikke din patent av den typen
                          man lett river av om man har en buddy i ekspressheisen :-\

Arnt
                          [center]IshavetsDykkerklubb
                          Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik
                            Originally posted by nooz
                            Jeg er ikke så erfaren enda så jeg dykker alltid med line!
                            Nå er jeg ikke noe guru med line jeg heller,
                            men mitt spørsmål er egentlig HVOR ENKEL
                            er denne linen du har avbildet, å få av i en nødsituasjon?
                            Tolker jeg bildet rett, er ikke din patent av den typen
                            man lett river av om man har en buddy i ekspressheisen :-\

Arnt
                            Dette var en god patent... Jeg bruker 75mm o-ringer i hver ende. Fungerer perfekt. Og Arnt, hvordan greier du å løse blybelte i nødsituasjon, eller finne octon, eller eller eller...??? En dykker som får heisen er IKKE som å huke seg fast i en forbigående bil! Man har et sekund eller 5.
                            Her på forumet blir alt gjort så vanskelig. Men der kanskje noe av poenget ;D
                            "En produkt er verdt det andre er villige til å gi"
                            OG IKKE NO MER....

Comment

Originally posted by Raptor^

At din buddy var uerfaren har lite med saken å gjøre, det som har noe med saken er at han ville blitt borte uten at du visste det hadde det ikke vært for mellomlinen!
                              Hvis jeg ikke hadde fulgt med så kunne det fort ha skjedd. det er sant det. Men jeg visste at han ikke var helt venn med Onkel Oppdrift, så jeg hadde et øye på ham hele tiden. Så selv om jeg ikke hadde hatt mellomlina så ville jeg sett at han føyk opp. Uten mellomlina så måtte jeg bare tatt en rolig oppstigning etter ham. Takket være mellomlina så slapp vi avbryte dykket.

forøvrig bra med et bilde av en mellomline så en kan se hvordan de ser ut. Vi brukte store O-ringer som er lette å dra hånda ut av hvis en vil det.

Klas

Comment

Arbeider...
                              X