Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om kurs i utlandet

Collapse
Dette er et festet innlegg
X
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Sv: Spørsmål!

Jeg ville tatt lappen i Norge med tørrdrakt. Det er veldig mange bra plasser å dykke i Norge og mange flere/mer farger og liv enn folk flest pleier å forestille seg før de prøver det.. (selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med rødehavet)

Når det gjelder å gå fra tørdrakt til våtdrakt blir dette en drøm, andre veien er mye vanskeligere..

Lykke til med kurset
    ..Don't let it end with a bend..

Comment

Takk for svar alle sammen!
      Skjønner det bare er å komme seg på ett kurs heller før enn siden Og jeg skal huske det dere sier om at det er fint i Norge og, er vel bare det at det ser veldig blått og mørkt ut og fullt av kun blåskjell og tang når man ser fra strandkanten, så er litt vanskelig å forestille seg at det er så mye mer å se nedi der enn makrell og tang, men høres jo ut som jeg tar feil der

Men, er det ikke påbudt med dykkelappen i Norge...? Er ikke det litt uforsvarlig da...?

Comment

nei det er ikke påbudt :thumbdown: men det er ytterst få som vil dykke med en uten lappen, og du får heller ikke bli med på klubbturer eller lignende.

(blir jo litt vannskelig for politiet og drive og kontrollere under vann olice: )

mvh per o
        To dive or not to dive?

what a stupid question!

Comment

Originally posted by lindakatt View Post
          Takk for svar alle sammen!
          Skjønner det bare er å komme seg på ett kurs heller før enn siden Og jeg skal huske det dere sier om at det er fint i Norge og, er vel bare det at det ser veldig blått og mørkt ut og fullt av kun blåskjell og tang når man ser fra strandkanten, så er litt vanskelig å forestille seg at det er så mye mer å se nedi der enn makrell og tang, men høres jo ut som jeg tar feil der

Men, er det ikke påbudt med dykkelappen i Norge...? Er ikke det litt uforsvarlig da...?
          Det der med hvorvidt du må ha dykkesertifikat eller ikke i Norge kan du bare se bort fra. Du vil ikke bli straffeforfulgt av politiet dersom du dykker uten, men jeg vil nok tro at forsikringsselskapet ditt ville hatt et og annet å si dersom noe skulle skje, og sist men ikke minst må du selvsagt lære deg å dykke hvis du skal gjøre det.
          Skjønner ikke hvorfor det der stadig vekk kommer opp når noen spør om sånne ting som dette ??? Det står ikke i noen lov at du må ha på deg drakt hvis du skal dykke om vinteren heller.

Etter min mening er det værdt å vente på et bra kurs. Hvordan opplevelsen din av grunnkurset blir, og ikke minst hva du lærer og får ut av det kan/vil ha mye å si for om dette med dykking blir noe du trives med. Hvis du må vente noen uker ekstra på det kurset du egentlig ville tatt kontra det som startet først, så ville i alle fall jeg gjort det, selv om jeg skjønner at det er kjipt å vente

Comment

Misforstå meg rett, har så absolutt ingen planer om å hoppe i vannet uten kurs, synes bare det er en litt skummel tanke at det er lov. Jeg hadde aldri i verden turt det, er litt for klar over at jeg har sånn ca null forutsetninger for å vite hva som er trygt og ikke trygt. Man tuller ikke med livet sitt om man kan unngå det, mener jeg

Comment

(jeg skjønner jo at det ville være vanskelig å håndheve en sånn lov i praksis, men det er det jo fryktelig mange lover som er. Det blir jo litt som med ridning, som jeg har drevet aktivt med, før var det ingen lov som sa at man ikke som nybegynner kunne starte feltritt (hoppe digre tømmerstokker i skogen = fryktelig farlig om man ikke vet hva man driver med), nå har det kommet påbud om ett såkalt "grønt kort" kurs først, som går på sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet. Er omtrent umulig å håndheve DEN love også, annet enn at man ikke får ri for en klubb med mindre man har grønt kort. Allikevel er det langt flere som tar det nå, enn før det ble påbudt. Kanskje en merkelig sammenligning, men dog. Og kanskje er det bare jeg som er nazi på sikkerhet når det gjelder ulike former for aktiviteter som i teorien kan ha veldig farlige følger om man ikke vet hva man driver med Men heller det, for å si det sånn. Kunnskap er en fantastisk fin ting uansett hva det gjelder )

Comment

Originally posted by Bjørn Opperud View Post

Skjønner ikke hvorfor det der stadig vekk kommer opp når noen spør om sånne ting som dette ???
                Det er muligens fordi det stadig kommer nye dykkere til denne siden som trenger info

Viktor
                Ex-dir

Comment

Originally posted by Viktor Hansen View Post
                  Originally posted by Bjørn Opperud View Post

Skjønner ikke hvorfor det der stadig vekk kommer opp når noen spør om sånne ting som dette ???
                  Det er muligens fordi det stadig kommer nye dykkere til denne siden som trenger info

Viktor
                  Og du mener det er viktig å informere de om at de etter loven ikke trenger å lære seg å dykke før de hopper i havet?

Comment

Siden det står oslo på profilen din og du er såpass gira på å lære deg å dykke at du har tatt deg bryet med å registrere deg på et dykkeforum bør du lese her: http://www.fue.no/fue_mambo/index.ph...=79&Itemid=126

Kolonnen med "typisk grunnkurs" har absolutt "normale verdier" Selv om de nok er litt snille med hva som er normal dykketid per grunnkurs dykk. Jeg jeg også helt overbevist om at det er verd de ekstra pengene å få 12 dykk i sjøen fremfor de vanlige 6(4 i utlandet). Desverre står det ingenting om basseng tid noe som kunne vært intressant, men du får nok svar på forspørsel.

Tallene taler igrunnen for seg selv. Du lærer altså litt mer en å bare overleve under vann! (dette er igrunnen kjempe nyheter for alle i dykkenorge iom at det kanskje kan bli litt konkurranse om å tilby gode grunnkurs, ikke bare billige. Jeg håper i allefall det.). Mer tid under vann vil si du får mer for pengene.

"Pubsertifikat" kan man få billigere, samt bruke mindre tid på, men det vel ikke det du heller ønsker
                    www.dykkepedia.com
                    Diving Is Required

Comment

Mange ønsker å prøve å dykke, å 6 beinsparkteknikker, tror jeg lett kan ta gleden fra en som bare ville prøve å dykke.
                      Dykking er ingen hobby!
                      Dykking er en livstil!

Comment

Originally posted by Andreas Rosland View Post
                        Siden det står oslo på profilen din og du er såpass gira på å lære deg å dykke at du har tatt deg bryet med å registrere deg på et dykkeforum bør du lese her: http://www.fue.no/fue_mambo/index.ph...=79&Itemid=126

Kolonnen med "typisk grunnkurs" har absolutt "normale verdier" Selv om de nok er litt snille med hva som er normal dykketid per grunnkurs dykk. Jeg jeg også helt overbevist om at det er verd de ekstra pengene å få 12 dykk i sjøen fremfor de vanlige 6(4 i utlandet). Desverre står det ingenting om basseng tid noe som kunne vært intressant, men du får nok svar på forspørsel.

Tallene taler igrunnen for seg selv. Du lærer altså litt mer en å bare overleve under vann! (dette er igrunnen kjempe nyheter for alle i dykkenorge iom at det kanskje kan bli litt konkurranse om å tilby gode grunnkurs, ikke bare billige. Jeg håper i allefall det.). Mer tid under vann vil si du får mer for pengene.

"Pubsertifikat" kan man få billigere, samt bruke mindre tid på, men det vel ikke det du heller ønsker
                        Dette er dykking for ekstreme mennesker. Dersom du skal ut å kosedykke holder du deg unna slike kurs.
                        Prisen på 5.495,- for et grunnkurs er jo direkte latterlig :thumbdown:

Viktor
                        Ex-dir

Comment

Dette er dykking for ekstreme mennesker. Dersom du skal ut å kosedykke holder du deg unna slike kurs.

Viktor
                          Ja, det er helt latterlig at man får så mye for en så billig penge!
                          http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Sv: Spørsmål om kurs i utlandet

hadde jeg skulle tatt owd for første gang, og dette overnevnte tilbudet til 5495kr hadde vært tilgjengelig da
                            så hadde jeg ikke engang vurdert noe annet
                            for meg vil det da si 5495 + reise sørover, overnatting i tigerstaden under kurstiden+++ Lett!!

Men for og ha det på det tørre så var jeg meget fornøyd med det owd kurset jeg tok her hjemme i mo
                            med 6 dykk
                            soda pop machines kill more people than sharks do.
                            medlem av:
                            ranasportsdykkere(www.sportsdykkere.no)

Comment

Sv: Spørsmål om kurs i utlandet

Det er nesten så du får lyst til å ta grunnkurset på nytt ;D

Det tilbudet til FUE, mener jeg er meget bra Jeg tror du hadde følt deg mye tryggere hvis du hadde fått såpass med erfaring. Får å si det sånn 4 dykk der du følger etter instruktøren + to dykk der du er Harald jordfreser gir deg ikke akkurat mye erfaring.

At prisen på 5,5 lapper er "direkte latterlig", hadde vært fint å fått en forklaring på Viktor. Hvis du ser på prisen per dykk er det faktisk langt ifra latterlig.

Prisen på et "standard" PADI OWD-kurs hos en av konkurrentene til FUE er på 3500kr.

Da er det ganske enkle regnestykker:
                              FUE sin pris pr. dykk(5495/12): 457,92kr, pr. dykk

Konkurrent sin pris pr. dykk(3500/6): 583,33kr, pr. dykk

Da kan du si hva du vil, men jeg mener at det er en absolutt akseptabel pris å betale for den erfaringen du får. Det er viktig med erfaring og ikke kun få et bevis i hånda.

-Mathias
                              Følger av DIN-standarden.

Diving
                              In
                              Narvik
                              -Standard

Comment

Originally posted by Andreas Rosland View Post

Viktor
                                Ja, om dykkerkurs hadde fulgt den alminnelige prisstigningen de siste 30 år, ville de ha kostet 20 - 30.000.-
                                Midt på 70tallet kostet ett kurs 3000.- (ny bil, 35.000.-)
                                Prisene på kurs er ekstremt presset i dag.
                                Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

Working...
                                X