Kom hjem fra Egypt i går, hadde ett introdykk der nede. Det er på topp 3 av mest fantastiske ting jeg har gjort i hele mitt liv! Har alltid vært veldig vanntrygg og veldig glad i vann, og har vært å finne med dykkemaske og snorkel det meste av tiden på enhver ferie. Alltid hatt lyst til å dykke, men ting har liksom aldri klaffet helt når jeg har vært på ferie, og hjemme i Norge så har det blitt "glemt" litt. Men, etter dette introdykket stillet saken seg helt annerledes. Dette er noe for meg! I den grad man kan snakke om ren lykke, er det det nærmeste jeg har kommet. En helt annen opplevelse å komme seg lenger ned enn bare å ligge i overflaten! Har ikke superlativer nok.
Så det jeg da lurer på er; hva tenker dere om å ta PADI OW i utlandet? Eller vil det være "tryggere" å ta det i Norge? Og er CMAS å foretrekke over PADI, eller går det stort sett ut på det samme? Må også nevnes at stedet jeg uansett ville valgt å ta PADI OW, om jeg skulle ta det i utlandet, vil være samme stedet som jeg tok introdykket, følte at jeg ble veldig godt tatt vare på, og var trygg hele veien. Virket veldig profesjonelt, hvor sikkerhet ble satt veldig høyt. Inget ansvar ble lagt over på meg under introdykket, annet enn at jeg måtte puste selv og være i stand til å signalisere om ting var ok/ikke ok, eller om jeg ville opp. Samt at jeg ble drillet i 10 minutter rett under overflaten om hvordan tømme maske, hvordan jeg skulle reagere om jeg ikke fikk luft (blandt annet ved at instruktør viste meg hvordan han ville gitt meg sin ventilator så jeg fikk puste frem til vi kom til overflaten) og diverse annet. Hovedfokuset lå ihvertfall på sikkerhet, og jeg følte meg veldig trygg. Og var kun ca 5 meter ned.
Ser også at ved de fleste kursene i Norge dykkes det kun med tørrdrakt. Sikkert et veldig dumt spørsmål, men vil det da bli vanskelig/uvant å klare å dykke med våtdrakt etter kun å ha brukt tørrdrakt...? Planen min er jo å fort som bare det komme meg tilbake i Rødehavet.
Håper noen vil ta seg tid til å svare på mine noob spørsmål!

Comment