Her har vi samlet noen råd om hvordan medisinsk fagpersonell skal gi primærbehandling frem til dykkelege har gitt videre råd, og hvordan du selv kan øke sjansene for at riktig hjelp gis.
[hr]
Først og fremst: Ved akutt behov for hjelp, ring 113
[hr]
Sjekk om riktig behandling gis ved å ringe til vakthavende dykkelege på 55 36 45 50.
Alle oppfordres av dykkelegene til å bruke 55 36 45 50 som et lavterskeltilbud når det er et problem.
Råd til medisinsk personell førstehjelpsbehandling ved dykkeskader:
Dette er et sammendrag:
[hr]
FØRSTEHJELPSBEHANDLING VED DYKKESKADER
FOR MEDISINSK PERSONELL
Primærbehandling
Bevisstløse pasienter skal ha vanlig førstehjelp med etablering av frie luftveier og adekvat ventilasjon. Puster pasienten selv, skal det gis 100 % oksygen på tettsittende maske med reservoar så raskt som mulig. Gasstrøm bør være minst 10 liter per minutt. Ved redusert bevissthet legges pasienten i stabilt sideleie.
Videre behandling:
[hr]
EDIT: Denne teksten er blitt redigert mange ganger underveis, som resultat av innspill under, og innspill per epost, spesielt fra dykkelege Jan Risberg, som imøtekommende har gitt tillatelse til at jeg refererer til og siterer vår korrespondanse. Grunnen til at jeg ikke lar originalen (første utkast) stå øverst (slik vi normalt vil ha det), er at jeg tror det er viktig at det kun blir liggende en versjon av disse rådene ute, slik at det ikke kan misforstås.
Ulempen er at tråden under kan virke litt "goddag-mann-økseskaft", men sånn får det heller være :-)
[hr]
Først og fremst: Ved akutt behov for hjelp, ring 113
[hr]
Sjekk om riktig behandling gis ved å ringe til vakthavende dykkelege på 55 36 45 50.
Alle oppfordres av dykkelegene til å bruke 55 36 45 50 som et lavterskeltilbud når det er et problem.
Råd til medisinsk personell førstehjelpsbehandling ved dykkeskader:
- Mer komplette råd gis over to sider her: [b]Initial diagnose og behandling av dykkeskader.[b]
- Sjekk alltid direkte med vakthavende dykkelege på tlf 55 36 45 50 - også når symptomene er milde.
Dette er et sammendrag:
[hr]
FØRSTEHJELPSBEHANDLING VED DYKKESKADER
FOR MEDISINSK PERSONELL
Primærbehandling
Bevisstløse pasienter skal ha vanlig førstehjelp med etablering av frie luftveier og adekvat ventilasjon. Puster pasienten selv, skal det gis 100 % oksygen på tettsittende maske med reservoar så raskt som mulig. Gasstrøm bør være minst 10 liter per minutt. Ved redusert bevissthet legges pasienten i stabilt sideleie.
Videre behandling:
- Venflon i stor vene.
- Infusjon med Ringer acetat eller NaCl 0,9% 1000 ml per time.
- Rikelig å drikke dersom pasienten er våken, men ikke vanndrivende væsker som kaffe, te eller alkohol
- Ved kramper gis diazepam 5-10 mg i.v. eller 10-20 mg rektalt.
- Ved smerter kan gis paracetamol 1000 mg.
- Meget viktig: Kontakt umiddelbart dykkemedisinsk ekspertise på Haukland (via AMK sentralen: 55 36 45 50) - også når symptomene er milde.
- Skaff transport til trykkammer (lav høyde hvis helikopter benyttes). Pasienter med mindre alvorlige symptomer skal også til trykkammer.
- Nøye overvåkning før og under transport - hele tiden puste 100 % oksygen.
[hr]
EDIT: Denne teksten er blitt redigert mange ganger underveis, som resultat av innspill under, og innspill per epost, spesielt fra dykkelege Jan Risberg, som imøtekommende har gitt tillatelse til at jeg refererer til og siterer vår korrespondanse. Grunnen til at jeg ikke lar originalen (første utkast) stå øverst (slik vi normalt vil ha det), er at jeg tror det er viktig at det kun blir liggende en versjon av disse rådene ute, slik at det ikke kan misforstås.
Ulempen er at tråden under kan virke litt "goddag-mann-økseskaft", men sånn får det heller være :-)
Comment