Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om annonymisering på diskusjonsforum.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Sv: Om annonymisering på diskusjonsforum.

OT: er det lov å reklamere for dykkerfirmaet sitt i profilen sin som Jostein B gjør eller betaler han for å få lov til det?

Mente å huske at det var noen skriverier om det tidligere.
    Hvis du mener at jeg reklamerer for mitt firma så er det bare å rapportere til moderatorene. Og kanskje heller starte en egen link, enn å ødelegge denne?
    Men skulle vært interessant å vite hvor det er jeg reklamerer?
    Hvis det er den lille taggen under mitt navn, så trur jeg nok det er utdebatert som noe som er lovlig.
    Og siden jeg ikke opptrer annonymt, så er dte ingen hemmelighet hvem jeg er, eller hva jeg driver på med. En grei sak for dere å vite når jeg diskuterer!

Comment

Originally posted by Jostein B. View Post
      Det er jo det som er så fint med annonyme forum, man kan diskutere hva som helst, uten at noen kommer å oppsøker deg for å banke deg opp pga ytringer på internett. Satt litt på spissen.
      Så det vil dermed si at du ønsker å kunne si hva du vil uten å måtte stå til ansvar for det? Satt på spissen.
      Uten å sette noe på spissen er vel du den eneste på dykkesiden som faktisk har truet med å banke opp noen i innlegg på dykkesiden ;D

bk

Comment

Uten å sette noe på spissen er vel du den eneste på dykkesiden som faktisk har truet med å banke opp noen i innlegg på dykkesiden
        Hvis du mener utsagn om at jeg skal lære enkelte folkeskikk ,er å si det samme som at jeg skal banke folk? Vel, tolk det da slik du vil, og tenk over det! Eller, kanskje det er bedre å si at den du snakker for har tolket det slik?
        Jeg har vel etter det jeg vet, aldri skrevet dette her i klartekst? Men det er lov til å tolke det dit man vil.

Jeg står for det jeg sier uansett! Og jeg regner med at de personene som har tolket det slik nok har eller vil få vite hva som er den rette fortolkningen.
        Det er grenser for en hver person om hva man kan eller skal tåle. Og kan ikke regelverket rette det opp, så vil darwinismen til slutt seire.

Uten å sette det på spissen.

Men for folk med redsel for å la seg google.
        Gjennom mange innlegg mm, så er de vel bare de mest sneversynte som trur at man ikke klarer å finne ut hvem de annonyme er?
        Jeg har i hvert fall ikke det!

Det er uansett prinsippet jeg diskuterer her!

Comment

Uten å sette noe på spissen er vel du den eneste på dykkesiden som faktisk har truet med å banke opp noen i innlegg på dykkesiden
          Hvis du mener utsagn om at jeg skal lære enkelte folkeskikk ,er å si det samme som at jeg skal banke folk? Vel, tolk det da slik du vil, og tenk over det! Eller, kanskje det er bedre å si at den du snakker for har tolket det slik?
          Jeg har vel etter det jeg vet, aldri skrevet dette her i klartekst? Men det er lov til å tolke det dit man vil.

Jeg står for det jeg sier uansett! Og jeg regner med at de personene som har tolket det slik nok har eller vil få vite hva som er den rette fortolkningen.
          Det er grenser for en hver person om hva man kan eller skal tåle. Og kan ikke regelverket rette det opp, så vil darwinismen til slutt seire.

Uten å sette det på spissen.
          Det hadde ingenting med folkeskikk å gjøre, men en klar og tydelig trussel om å banke opp en du var uenig med i en diskusjon. Du skulle faktisk reise turen over fjellet ens ærend for å gi han juling sa du ;D
          Både du og jeg kjenner han du truet med bank godt.
          En liten stund senere, da han kom inn i butikken din for tre år siden skal du ha sagt noe sånt som at;
          "vet du, no fikk æ faktisk mer respekt for dæ. At du tørr å komme inn i butikken min etter at æ har lovet å banke dæ opp". ;D

Både trusselen og det med at nå fikk æ mer respekt for dæ er helt i grenseland mellom søtt, morsomt, patetisk og trist, men det beste med episoden er alle gangene den har blitt hentet fram og vi har rulleledd av det ;D

Men kanskje ikke alle klarer å rullele av den type truende adferd. Så at du både presser på full navn og nummer, samtidig som du er den eneste på dykkesiden som har direkte truet noen med juling under diskusjon her på dykkesiden er litt spesielt.

bk

Comment

Til BK og Jostein.

Denne tråden skal handle om anonyme brukere og ikke om tidligere hendelser dere i mellom. Hold dere til temaet. Jeg vil slette innlegg som ikke handler om anonymitet.

mvh.
            Pål O
            Pål Oliver Kristiansen
            http://www.paal-oliver.com
            http://cornix.no

Comment

Originally posted by twistah View Post
              Til BK og Jostein.
              Denne tråden skal handle om anonyme brukere og ikke om tidligere hendelser dere i mellom. Hold dere til temaet. Jeg vil slette innlegg som ikke handler om anonymitet.
              mvh.
              Pål O
              At Jostein har brukt dykkesiden til å formidle trusler om å banke opp en jeg kjenner er ikke noe hendelse mellom meg og Jostein.
              Men jeg blir overrasket hvis moderatorene mener det er irrelevant for diskusjonen om anonymitet at en bruker som presser hardt for at alle skal stå fram med fult navn og nummer er den eneste som har brukt forumet til å fremme trusler om vold.
              På hvilken måte mener du det er irrelevant for diskusjonen om anonymitet at brukeren som presser på for fult navn og nummer har brukt forumet til den type truende adferd?

bk

Comment

Har valgt å skrive mine svar i Bold da dette var lettere her og nå enn å dele opp sitatene. Alt annet en det som står i Bold/Fet skrift har blitt skrevet i tidligere inlegg.

Det er jo det som er så fint med annonyme forum, man kan diskutere hva som helst, uten at noen kommer å oppsøker deg for å banke deg opp pga ytringer på internett. Satt litt på spissen.
                Så det vil dermed si at du ønsker å kunne si hva du vil uten å måtte stå til ansvar for det? Satt på spissen.

Folk som er ute etter å lage bråk eller kvalme i en tråd gidder ikke jeg å diskutere med. Det jeg mener er at man må kunne få diskutere hva man vil uten at det kan slå negativt tilbake på den personen. Da tenker ikke jeg på at jeg kan komme med personhets mot andre og slippe unna med det. Mer at jeg kan diskutere USA sin politikk, uten at jeg blir nektet innpass fordi jeg kritiserer hvordan USA styres.

Det du foreslår er etter mine øyne et skritt i feil retning. Det er et lite skritt mot overvåking og et stort skritt MOT personvernet.
                Dette må da være en overdirvelse av dimmensjoner?
                At du er nødt til å stå for det du sier, og at dine motstandere har muligheten til å vite hvem de har mot seg, kan vel ikke være ett skritt MOT ytringsfriheten. Tvert i mot. Du har lov å si hva du vil her i Norge (med få unntak). Bare du ikke er injurierende.

Ja man har lov å mene hva man vil her i Norge, men temaer jeg diskuterer kan slå tilbake på meg negativt uten at jeg har drevet med personhets eller slike ting om jeg er nødt å kvittere med fult navn.

Når det gjelder overvåking, så trur jeg nok de som vil overvåke har nok av muligheter.
                Og det er kansje en fordel at jeg kan Google deg for å se hva du har sakt tidligere? Jeg lurer på hvordan samfunnet hadde vært hvis alle kunne opptre annonymt. Hva med stortinget etc?

Svært begrenset hva man kan overvåke uten tillatelser. Men med det nye datalagringsdirektivet kan man overvåke gangske mye fordi hele norges befolkning blir da regnet som kriminelle. Les: http://www.aftenbladet.no/debatt/med...icle573138.ece

Jeg synes ikke det er en fordel at du kan google hva jeg har snakket om tidligere. Det vil si det samme som at sjefen min kan gjøre akkurat det samme. Det synes ikke jeg er heldig. (har jo vært litt skriverier tidligere om sjefen faktisk har lov å lese sine ansatte sine mail.)

Hvorfor må jeg i dine øyne kvittere med navn og nummer? bare for å få en saklig debatt rundt ett tema? Hvis alternativet er å holde kjeft eller å risikiere at alle kan lese inleggene mine med fult navn, velger jeg heller å ikke snakke. Problemet da er at det er ingen som kommer til å diskutere slike temaer fordi det kan slå tilbake på de personene ved en senere anledning.
                Fordi historien viser gang på gang at ved annonyme diskusjoner faller faktisk mye av troverdigheten og seriøsiteten vekk. JEg ber ikke om navn og nummer, men jeg vil vite hvem jeg snakker med. Hvorfor skal jeg kaste vekk min tid på noen som vil holde seg skjult? Og hva vet jeg om dine bakenforliggende hensikter?

Troverdigheten i denne tråden forsvinner ikke om jeg vil holde meg annonym. Vi kan diskutere dette, og mange mange andre tråder uten at vi vet hvem den andre er uten at noe troverdighet forsvinner. Kanskje litt vanskelig for deg å lage en formening om jeg er saklig eller bare ute etter faenskap ettersom jeg ikke har så mange inlegg på forumet her. Mens jeg kan se på hva du som bruker har skrevet i tidligere tråder på forumet. Troverrdigheten øker med tiden/antall gode, seriøse inlegg en bruker har. Man overser eller sletter jo useriøse inlegg i en tråd. Mange andre forum der alle er annonyme, men folk har respekt for andre brukere der man har sett over tid at de opptrer ryddig og ærlig. useriøse brukere blir enten slettet eller ignorert.

Jeg liker det at jeg kan ferdes i det offentlige rom uten at noen vet hvor jeg er til enhver tid. Gjør du? Folk vil automatisk tro at jeg har onde hensikter om jeg ikke vil ferdes på steder der man blir overvåket.

Jeg har vel sakt hva jeg mener om dette. Vil jeg ikke delta, så lar jeg være.
                Jeg må stå til ansvar for dette hver dag. Spesielt når jeg beveger meg i bikerverden og med det medfører av "trakasering" fra ordensmakten.
                Men det er mitt valg. Det kan slå tilbake en gang. MEn hvem sier at livet skal være enkelt og forutsigbart?

Jeg har sagt hva jeg mener om både signatur på forum og annonymiteten i seg selv, så jeg trenger vel strengt talt ikke å si noe mer om det. Men hva er meningen med et forum derson alle bare skulle sagt sin mening, og ferdig med det. Det åpner jo ikke akkurat for diskusjon rundt temaene.

Men heldigvis, de fleste som velger å være annonyme har ærlige hennsikter, og gjennom sin måte å diskutere på lærer men mye. Slik som deg Remien, du opptrer på en ryddig og saklig måte i denne diskusjonen.

Hyggelig å høre.

Men hva hvis vi går inn i en sak der du kanskje ikke klarer å skille sak og person? Hvordan skal jeg vite om du feks er i lomma på en av mine konkurrenter? Vi har jo en rekke personer som frekventerer dette forumet som ikke akkurat er vanskelig å skjønne hvilken pupp de sutter på
                I en diskusjon som det vi her diskutere vil ikke annonymiteten ha stor betydning. Men som sakt, går det på andre temaer/ områder, så er annonymiteten ikke å foretrekke mener jeg.

Saker som omhandler negativ kritikk mot personer eller firmaer, gidder ikke jeg å lese. Da jeg mener at dette er en sak mellom kunde og bedrift eller de personene saken omhandler. Slike ting skal ikke ordnes opp på åpne forum. Eventuelt TV2 hjelper deg elns... Jeg ser poenget ditt når det gjelder kritikk mot navngitte personer eller bedrifter. Jeg har ikke noe fasit-svar til hvordan man kan få bukt med slike problemer. Men eventuelt må Dykkesiden slå hardt ned på slike ting og blokkere brukere som kun er ute etter å skade omdømme til bedrifter/personer. Det går an å blokkere IP-adressene også

Comment

Jostein!!!!!!!

For det første. Jeg har aldri skrevet noe anonymt her inne, som du har antydet.
                  For det er meg du har snakket om, når det gjaldt den PM`en du fikk.

Ja, jeg sendte deg en PM, hvor jeg skrev at hadde lyst til å spy av deg, pga måten du igjen sjikanerte folk her som ikke var enig med deg.
                  Så, hvis det gjør meg til en som er i totalt ubalanse, får det heller være sånn.

Vi har også hatt diskusjoner på msn, i etterkant av den trefftråden du klarte å ødelegge med en masse piss.
                  Og der var du også ute etter og få meg til å være enig med deg, noe jeg aldri ble.
                  Ble bare mere provosert, og det ble endel skittkasting frem og tilbake.
                  Interessant å se at du har truet folk her inne på forumet.
                  Det trur jeg så gjerne på, etter at du også har kommet med direkte trusler mot meg også.

Ser at du klager på at noen ødelegger den her tråden..... velkommen etter.

Og det er nok ikke bare du som er stor i kjeften, er det jeg også.
                  Avsnitt er slettet da det er OT hører på ingen måte hjemme i et åpent forum

Og ja, jeg ser også reklamen av barentsexplorer under profilen din.
                  Synes også det er ganske rart at den får stå, når andre ikke får reklamere gratis her inne.

Venter spent på psykoanalysen din.

EirikN

dive now, work later

Comment

Komersielle aktører er oppfordret av Dykkesiden til å opplyse om sin tilknytning i sin signatur. Jostein gjør dette innenfor rimelighetens grenser.

Mvh
                    Svein Petter

Comment

Arbeider...
                    X