Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er et dykk??

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Hva er et dykk??

Kom i en diskusjon med en annen dykker her for noe siden og da kom vi inn på kursdykk. om man skal ta videre kurs og det er krav om et visst antall dykk kommer dette inn i bildet om man kan regne kursdykkene med eller ikke...

jeg mener at kursdykk gjelder i aller høyeste grad, man "sprenger" jo grenser og gjør noe helt nytt hele tiden når man er på kurs. :bangheadiallefall for de fleste på grunnkurs) men han jeg diskuterte med var ikke helt enig, for han mente han hadde hørt at kursdykk ikke jelder i slike sammenhenger

Noen som vet det korrekte svaret ????
    Proud member of ÆGIR DK
    CMAS *** Scuba
    CMAS * Scuba Intstruktør
    CMAS *** Snorkel
    CMAS ** Fridykkerinstruktør

Re:Hva er et dykk??

Vet ikke om det er korrekt svar, men min mening er at det bør gå litt etter sunn fornuft. Å sitte på 5 m og tømme maske og gjøre finnevippen (PADI) er vel ikke å regne som et dykk.

Jeg logger dykk dypere enn 10 m og med varighet lenger enn ca 10 min.

Ellers bruker jeg sunn fornuft

Comment

kursdykkene i åpen sjø til PADI regnes som dykk. selv om man har litt øvelser i starten på hvert dykk skal de jo vare i 20-30 minutter og en svømmetur skal legges inn på slutten. den foregår vel sjelden på 5 m dyp...

kursdykkene til AOW er helt regulære dykk så de teller også. hvis du tenker på f.eks. Rescue sitt krav på 20 dykk kan foregående kursdykk inngå blant de 20.

det er derfor man kan ta Rescue omtrent rett etter AOW pga alle kursdykkene som da er gjort.... men om det er lurt er vel noe helt annet....

Comment

Så lenge du har på deg dykkerutstyr og svømmer under vann, 2 eller 10 m dypt så kan jeg ikke se det på annen måte enn at du dykker. At man skal passere en viss dybde og være der en viss tid har vel ikke noe med om man bør logge det som dykk eller ikke. Det er min mening.
        Dive safe.

Comment

Originally posted by Janh
          Så lenge du har på deg dykkerutstyr og svømmer under vann, 2 eller 10 m dypt så kan jeg ikke se det på annen måte enn at du dykker. At man skal passere en viss dybde og være der en viss tid har vel ikke noe med om man bør logge det som dykk eller ikke. Det er min mening.
          stort sett enig... men å dingle rundt på 3 meter med pony'en i handa, kun iført badebukse, maske og finner pleier jeg ikke logge....

Comment

Ikke jeg heller, men når jeg tar på meg alt utstyr og dykker med det så blir det notert i min logg. Uansett dybde.
            Dive safe.

Comment

Originally posted by Janh
              Ikke jeg heller, men når jeg tar på meg alt utstyr og dykker med det så blir det notert i min logg. Uansett dybde.
              jepp... skulle bare mangle...

Comment

Logger alle dykkene mine (også de på kurs), bortsett fra når jeg skal rense ei fortøing eller kikke på en propell !
                Jeg har dykka på Mosel

Comment

Originally posted by staferni

det er derfor man kan ta Rescue omtrent rett etter AOW pga alle kursdykkene som da er gjort.... men om det er lurt er vel noe helt annet....

Liten tankevekker:

Hva er viktigst å lære av å dykke dypere enn 18 meter eller å kunne redde en dykker i vansker????

Enkelte (nesten alle) utdanningsorg andre enn Padi har rescueøvelser på grunnkurs, og rescue kan faktisk tas før AOW.

Comment

høyere trykk en det omgivende trykket på overflaten regner jeg som ett dykk.

Comment

Til informasjon:

Per PADI-definisjon maa et dykk (i sammenheng med grunnkurs) enten vare minst 20 min eller eleven konsumere 1440 liter luft for at det skal telle som et av de 4 (i Norge 6) obligatoriske dykkene. Disse skal logges som alle andre dykk.

Naar PADI setter et minimum antall dykk for aa begynne et kurs, er dette kun et absolutt minimum. Instruktoeren skal alltid vurdere om elevens evner er tilfredsstillende foer kurset begynner.

Det betyr at dersom en instruktoer 'ikke vil telle med kursdykk' saa er det greit fordi det er opp til ham om han synes eleven ikke har den noedvendige erfaringen.
                      -Spiralis
                      Plan your dive, dive your plan!

Comment

Fører dere opp test tur i trykk kammer også ?
                        Jeg har dykka på Mosel

Comment

Originally posted by Diver_DAD
                          Fører dere opp test tur i trykk kammer også ?

Jeg gjør det. Og alle dykk over 10 minutter også ;D
                          Sykkel, Kajakk og Dykking

Comment

Originally posted by Bertram
                            Og alle dykk over 10 minutter også ;D
                            Selv om det er fx for å rense en fortøyning ?
                            Jeg har dykka på Mosel

Comment

Originally posted by Diver_DAD
                              Originally posted by Bertram
                              Og alle dykk over 10 minutter også ;D
                              Selv om det er fx for å rense en fortøyning ?
                              Ja, jeg ser ingen forskjell på hva man bedriver under et dykk. Kan godt ligge på 2 meter å fotografere i en time, men et dykk er det like fullt :
                              Sykkel, Kajakk og Dykking

Comment

Arbeider...
                              X