Announcement

Collapse
No announcement yet.

Buddydykking

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Buddydykking

Er gjenomsnits sportsdykker i stand til å gjennomføre skikkeligt buddydykking.
    Det jeg vil fram til er trening av takling av nødprossedyrer samen med buddy ivaretatt.

Eller skulle sportsdykkeren vært utdannett til å dykke solo og kunne ta vare på seg selv.

Re:Buddydykking

Originally posted by Stroke
    Eller skulle sportsdykkeren vært utdannett til å dykke solo og kunne ta vare på seg selv.
    Hvorfor ikke begge deler?

I utgangspunktet synes jeg buddy systemet er det man skal holde seg til. Husker ikke helt statistikken men noe slikt som 80% av dykkerulykkene(dødsulykkene) skjer når man kommer bort fra buddyen(i praksis dykker man solo da). I slike situasjoner er det viktig å kunne ta vare på seg selv.

Comment

Originally posted by oddis42
      Hvorfor ikke begge deler?

I utgangspunktet synes jeg buddy systemet er det man skal holde seg til. Husker ikke helt statistikken men noe slikt som 80% av dykkerulykkene(dødsulykkene) skjer når man kommer bort fra buddyen(i praksis dykker man solo da). I slike situasjoner er det viktig å kunne ta vare på seg selv.
      Men viser ikke det da at prossedyrene og utdanningen for sportsdykking buddydykking er for dårlig.

Kanskje vi skulle lært litt fra falskjerm sporten.
      Skulle det vært ett krav til mestring og kunskaper og i hvertfall aktivitet hvert år for å få lov til å dykke.Kanskje sertfikatene skulle hatt en holdbarhet på 1 år omgangen.Og ble fornyet etter kvalifikasjoner og aktivitet.

Hvordan skal vi ellers få dykkerene til å ta annsvar.
      Det Alle trykkammer behandlingene og ulykkene tapper statskassen vår.Og ikke minst dei etterlatte

Comment

Ja takk begge deler!!

Opplæring i sportsdykking (PADI) gir opplæring i buddysystemet men også i hvordan du skal kunne takle endel nødsituasjoner uten assistanse.

Etter kurset oppfordrer jeg min elever til å øve, øve jevnt og trutt.. :. og event ta flere kurs.

Her har dykkerne selv, og de ulike dykkemiljøene et ansvar for å vedlikeholde kunnskaper, øve på nødsitusjoner mv.

Det koker ned til at man etter kurs må ta ansvar for seg selv og at man vedlikeholder kunnskaper.

Nutt

Comment

Jeg tror det er et prosedyreproblem mer enn et utdanningsproblem. Enkelte "buddyer" (meddykkere blir kanskje et riktigere navn) er ikke opptatt av buddysjekk, kontrollerer ikke at buddy er OK i løpet av dykket - og vil gjerne fortsette en stund alene dersom den andre er tom for luft!

Men dette er kanskje vel så mye den enkeltes innstilling og mentalitet - kanskje det er for lettvint å "skylde på" utdanningen eller prosedyrene? Det lukter holdningsproblem her...

I praksis må man også være i stand til å klare seg alene, men dersom buddy vil/må avslutte dykket betyr dette etter min mening at BEGGE skal opp! Hvis man får et problem og buddy ikke er tilstede/til noen hjelp, må man selvfølgelig ha noen egne ferdigheter... I den evigvarende mellomlinediskusjonen kom det opp et argument om at buddysystemet gjør at dykkere slutter å tenke selv etc. Meget mulig - men i så fall veldig farlig!

Det viktigste er å ha gode, klare prosedyrer, ikke hvilket kurs eller forbund man velger. Og som nutt sa; øve, øve og øve!
          www.scubapixel.com

Comment

Vi er vel ikke alle like flinke til å øve øve øve :-\

Jeg veit at jeg øver for lite, selv om det har blitt mere i det siste :P
            Jeg har dykka på Mosel

Comment

Men viser ikke det da at prossedyrene og utdanningen for sportsdykking buddydykking er for dårlig.
              Hvis folk praktiserte det de ble lært så hadde tingenes tilstand vært litt annerledes. PADIs OWD bok dekker buddy-dykking på en god måte, og slides/video likeså.

Det blir litt som med førerkortet, noen kjører pent og fortsetter lærekurven etter å ha fått lappen i hånda, andre tråkker gassen i bånn og lar det stå til.

Med det sagt, GUE kjører mye mer omfattende opplæring på buddy-dykking og vektlegger det klart mer enn andre organisasjoner. På et GUE kurs så er "team-awareness" et bestått / ikke bestått punkt, og det tror jeg med fordel andre dykkerorganisasjoner kunne adoptert.

Å lære folk å dykke solo som et alternativ til å lære folk skikkelig par-dykking synes jeg er en dårlig ide.

Kanskje vi skulle lært litt fra falskjerm sporten.
              Skulle det vært ett krav til mestring og kunskaper og i hvertfall aktivitet hvert år for å få lov til å dykke.Kanskje sertfikatene skulle hatt en holdbarhet på 1 år omgangen.Og ble fornyet etter kvalifikasjoner og aktivitet.
              GUE har dette på alle tekniske / grotte kurs (vet ikke hvordan det er med Fundamentals), og det er nok en ting som PADI et al kunne begynt med.

PADI hadde dog selvsagt blitt beskyldt for å gjøre det kun for penga, men de fleste andre hadde vel kunnet innføre det uten for mye rabalder. ;D

Lars

Comment

Originally posted by nutt
                Ja takk begge deler!!

Opplæring i sportsdykking (PADI) gir opplæring i buddysystemet men også i hvordan du skal kunne takle endel nødsituasjoner uten assistanse.

Etter kurset oppfordrer jeg min elever til å øve, øve jevnt og trutt.. :. og event ta flere kurs.

Her har dykkerne selv, og de ulike dykkemiljøene et ansvar for å vedlikeholde kunnskaper, øve på nødsitusjoner mv.

Det koker ned til at man etter kurs må ta ansvar for seg selv og at man vedlikeholder kunnskaper.

Nutt
                Gir opplæring i buddy systemet ja. Men det som skjer etter kurset er at de glømmer alt de har lært. Hopper i vannet. Fleste Dykkerkurs er intensiv kurs. Lær å dykk på 3 dager. Blir ikke tærpet på noen ting. En rask gjennomgang i baseng og sjø.
                Flere instruktører som ikke er noen god rollemodell etter kurset (privat og videregående kurs).

Comment

Nå er det restriksjoner og lover som er det største trollet for oss dykkere.Men jeg er sikker på att hvis vi ikke gjør noe snart så blir det tredd over hodet på oss snart. Så hvorfor ikke komme dem i forkjøpet.

Comment

Nå er det restriksjoner og lover som er det største trollet for oss dykkere.Men jeg er sikker på att hvis vi ikke gjør noe snart så blir det tredd over hodet på oss snart. Så hvorfor ikke komme dem i forkjøpet.
                    Det er jo like før de trer på oss ponybottle, skal man tro dette...
                    http://www.dykkesiden.com/forum/inde...d=3528;start=0

En grei måte å sørge for bedre sikkerhet er jo å sørge for skikkelig buddysjekk, gjennomgang av prosedyrer etc. før et dykk - og ikke la buddy slippe unna dette. Det må jo være greit å si at man ikke vil dykke før dette er gjennomgått?!
                    www.scubapixel.com

Comment

Originally posted by Froskemannen
                      Det er jo like før de trer på oss ponybottle, skal man tro dette...
                      http://www.dykkesiden.com/forum/inde...d=3528;start=0

En grei måte å sørge for bedre sikkerhet er jo å sørge for skikkelig buddysjekk, gjennomgang av prosedyrer etc. før et dykk - og ikke la buddy slippe unna dette. Det må jo være greit å si at man ikke vil dykke før dette er gjennomgått?!
                      Nå er nå ponybotel/Alternativ luftkilde.En forsiktig ting som er fornuftigt i seg selv men er det nødvendig med lovforslag jeg tror dei fleste er opplyst på dette området. Men dette er jo en begynnelse.
                      Hva når dei sitter på stortinget å skal bestemme hvor og når vi skal dykke og hvor vi ikke skal dykken ut fra en ulykkesstatestikken dei har begynt med utstyret fornuftigt nokk men dei fleste ulykkene skyldes mangel på vannfølelse erfaring og prosedyrer kort sagt trening.!
                      Dette kan vi selv gjøre noe med og vi trenger ikke blande politikkerene opp i det.

Comment

Arbeider...
                      X