Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sidescan sonar - Diskusjon, bilder, erfaringer mm.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: Sidescan sonar - Diskusjon, bilder, erfaringer mm.

Originally posted by GlennK View Post
    Sportscan = seriell, 330 + 800khz (kun en av frekvensene avgangen) dybderated til 30 meter. ca. 6500.- Can $

Yellowfin = nettverksbasert, 260 + 330 + 770khz (kun en av frekvensene avgangen), dybderated til 300 meter. ca. 11.000.- Can $.

Så med mindre noen mener at de har behov for å slepe fisken ned på slike dyp, så er det ikke mye som er værdt de ekstra pengene.
    Sportscan er rated til 30 meter, og kan pinge til +120m under dette, så det bør holde for de aller fleste som driver med dykking.
    Men om noen vil kjøpe en Yellowfin, så hadde jo det bare vært spennende det.

En av grunnene til at jeg er interessert i nettop Yelowfin. Er at den har disse dybderatingene. Til en overkommelig pris.

Jeg dykker selvfølgelig ikke til disse dyp, men det ligger masse vrak på store dyp også her oppe i Mørefjordene.

Det jeg synes er veldig interessant er og finne vrak jeg leter etter med sidescann for og så gå ned med ROV og utforske disse grundigere.

Det virker som at sportscan har noenlunde de samme egenskapene som mitt lille Humminbird oppsett. Jeg er noenlunde fornøyd med det systemet men er veldig hekta på noe større dyp.

Det finnes muligens andre og bedre systemer i samme prisklasse?

Jeg ønsker en dybderating ned til ca 600 meter. Men det blir vel ikke noe av, uten at jeg skulle vere så heldig og arve en rik onkel i Amerika eller noe sånt.

Max kostnad for meg kan vere opp til 100 000. men der går også grensen.

Bitt av basillen.

Itjnå som kjæm ta sæ sjøl

Comment

har vi denne enda Glenn ? for i så tilfelle bør vel vi legge opp til en ukes sommerferie hos mitz hadde vi ikke 2 kabler til den ? om ikke så hadde vel DK en kveil på 200 eller 500 mtr...
      og til info så er det bare dager igjen til siste utgave av felt kofferten er ferdig :-)
      ble litt frem og tilbake for å få plassert
      2 stk pc`r / 2 x 17 amp batt / inverter / lader ++ samt og få lokket igjen :-)
      bildet kommer ;-)
      Attached Files

Comment

Originally posted by gørrhysa View Post
        har vi denne enda Glenn ? for i så tilfelle bør vel vi legge opp til en ukes sommerferie hos mitz hadde vi ikke 2 kabler til den ? om ikke så hadde vel DK en kveil på 200 eller 500 mtr...
        Vi har den stående fortsatt, men den er solgt til en Danske. Vi har forresten bare en kabel, og han skal ha den også. Jeg har bare ventet på lappen, så jeg kan få levert det.

Det er forresten ikke flere kabler igjen i Dk, alle kablene har blitt solgt.

Men en ukes sommerferie der oppe er greit for meg, jeg har allerede begynt å snuse på kart og lese historie jeg. Noe annet ville vel vært dumt med tanke på hvilke muligheter som finnes der oppe.

Men er det noen som kan bekrefte at det virkelig var bronsekanoner ombord da, og ikke støpejærn?

StarFish sonar nå tilgjengelig i Norge!

Comment

Originally posted by mits View Post

En av grunnene til at jeg er interessert i nettop Yelowfin. Er at den har disse dybderatingene. Til en overkommelig pris.

Jeg dykker selvfølgelig ikke til disse dyp, men det ligger masse vrak på store dyp også her oppe i Mørefjordene.

Det jeg synes er veldig interessant er og finne vrak jeg leter etter med sidescann for og så gå ned med ROV og utforske disse grundigere.

Det virker som at sportscan har noenlunde de samme egenskapene som mitt lille Humminbird oppsett. Jeg er noenlunde fornøyd med det systemet men er veldig hekta på noe større dyp.

Det finnes muligens andre og bedre systemer i samme prisklasse?

Jeg ønsker en dybderating ned til ca 600 meter. Men det blir vel ikke noe av, uten at jeg skulle vere så heldig og arve en rik onkel i Amerika eller noe sånt.

Max kostnad for meg kan vere opp til 100 000. men der går også grensen.

Bitt av basillen.

Har du behov for å finne ting som ligger på flere hundre meters dyp, så er det bare å handle en YellowFin, da du ikke får noe "bedre" til under 100 laken. Med mindre du kommer over noe utrangert utstyr fra offshore eller noe. Noe annet NYTT til den prisen kan du bare glemme.

Skal du ha fisken ned på 600m så finnes det jo løsninger for det. Modifiser slepefisken, bytt connectorer og fyll hele saken med veske.

Kunne leie være aktuellt for deg da? Det finnes jo utleie enheter, men det koster jo både skjorta og buksa dersom du skal leie de med operatører. Å leie noe slikt uten å ha erfaring er som å leie seg en F16 uten pilot, for å oppleve Norge... Med andre ord, du har ingen nytte av det.

Og ikke tro at du finner noe ved første forsøk samme hva, det skal litt til for å få treff på første forsøk.
          Jeg har hørt historier om at de mest erfarne på slikt utstyr har klart å overse et helikopter liggende på flat bunn, mens kokken klarte å se objektet i det han var oppe for å levere noe forfriskninger til sonaroperatøren. :

Desto mer avansert teknologien blir, desto vanskeligere er den å utnytte, men gir til gjengjeld bedre resultat når man takler den.

Dropp ROV'n, og spytt inn noen kroner ekstra i sidescan, og kjøp f.eks en Klein til US$60.000 så har du noe av det beste som finnes for vrakleting.

Comment

Originally posted by mits View Post
            Etter at disse scann var utført som en test. Bygget jeg transduseren in i en slepefisk og forlenget kabelen med 80 meter.
            Dette fungerer helt perfekt og Huminbirds utale om at man ikke kan forlenge kabelen med mere en 20 meter ble motbevist.

Kjøpte kabel av en type som brønnbåter bruker for sine tellesystemer.

Alt i alt, har dette enkle oppsett kostet meg ca 17000 kr. inkl alt.

Har masse bilder av scanninger om noen er interessert.

Comment

Heisann mits.

har et slikt hummingbird lodd med sonar, kan du tipse meg hvordan jeg skal forlenge fisken, kunne tenke meg å prøve den litt dypere

mvh
              kenneth

Comment

[/quote]

Behov og behov fru Blom.
                Er vel mere nyskjerrighet som drar.

He he, ja og så var det dette med tro da.

Fant to savnede sjarker på ca 60 meter første gangen jeg brukte humminbird loddet. men det var vel ikke annet en flaks. Og så viste jeg jo ganske nøyaktig hvor de lå.

Leie blir nok ikke aktuelt nei. Tror nok fremdeles jeg prøver Yellow fin saken og så får jo tiden vise om man har litt flaks. Tålmodighet er jo vanligvis den beste faktoren. Litt researsh blant gamle reketrål skippere og andre fiskere er heller ikke og forakte.

Har også en større skips dumpings plass her, og der er det jo litt spennende og se hvordan vrakene ligger i flere lag over hverandere og hvordan tiden tærer.
                Dette er jo kun kjente vrak så så veldig spennende er det jo ikke.

ROV har jeg jo fra før så den tror jeg ikke jeg glemmer med det første.
                Itjnå som kjæm ta sæ sjøl

Comment

Sv: Sidescan sonar - Diskusjon, bilder, erfaringer mm.

hei jeg bare lurer på om humminbird 798 eller lignende er et ok valg, er det brukenes til noe som helst?

Comment

Hvorfor blåse liv i en SÅ gammel tråd fremfor å starte en ny...?

Comment

Trodde det var det folk foretrakk jeg, sånn Internett etikette er jaggu ikke bare bare, skal jeg lage en ny diskusjon i stedet?

Comment

Næsj.. Det går sikkert bra å fortsette her i tråden, så lenge det dreier seg om samme tema.
                        Det er NOK av tråder som omhandler de samme tema, så det er nok ikke noe direkte negativt i å dele erfaringene her, fremfor å lete seg igjennom xx antall tråder dersom man er ute etter å dele/søke info om emnet.

Humminbird sidesøkende sonarene er nok ok til sitt bruk, men det er jo litt begrenset hva man kan få ut av de. Men til enkle søk på relativt grundt vann fungerer de visstnok bra.
                        Det er et eget forum for dette, og det er også utviklet ny programvare som leser Humminbird filene.

http://www.geotech1.com/forums/showthread.php?t=13768 <-- GeoTech er et godt forum med mye tenkisk info rundt sonar.

http://forums.sideimagingsoft.com/ <-- Forum for Humminbird sonarer, der finnes en del oppdatert programvare osv.

Comment

Re: Sidescan sonar - Diskusjon, bilder, erfaringer mm.

Ikke den store aktiviteten kanskje her inne , men prøver her med noen bilder omkring ålesund

Klikk på bilde for større versjon

Navn:	F58B8A01-5211-4FC4-9926-C2F136DB9CE5.jpg
Visninger:	1
Strl:	30.9 KB
ID:	517654

Comment

Navn:	25209DDF-3F41-4F01-BBC1-1DA8C43916A5.jpg
Strl:	40.0 KB
ID:	517655

Comment

Navn:	A2866B24-D1E4-4FC6-9E73-C4FE2BE7906C.jpg
Strl:	42.3 KB
ID:	517656
                              Fisser. Ikke helt riktig lengde pga. Ultrascrollen men det beste ej fikk den dagen..De andre er iris og brandal.(ene masten står på godøya barneskule) Noen som har dykket på brandal ?
                              Sist endret av knut a; 21-12-2018, 20:01.

Comment

Originally posted by knut a View Post
                                [ATTACH=CONFIG]49854[/ATTACH]
                                Fisser. Ikke helt riktig lengde pga. Ultrascrollen men det beste ej fikk den dagen..De andre er iris og brandal.(ene masten står på godøya barneskule) Noen som har dykket på brandal ?
                                Hvor ligger Brandal?
                                I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

Arbeider...
                                X