Announcement

Collapse
No announcement yet.

Emnekurs

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Emnekurs

Jeg lurer på hva som er vitsen med noen av de emnekursene som PADI har. Greit nok med UV-foto, nattdykk og en del andre også, men hva er vitsen med å ta et kurs for å dykke fra båt???
    Som om det ikke er nok, så har de også et kurs for å dykke på vrak. Hva er vitsen, det er ikke noe særlig mer komplisert enn å dykke på steinbunn.
    PS: PÅ vrak, ikke i vrak. PADI har to wreck diver kurs.

Re: Emnekurs

Du har helt klart et dårlig poeng, men om man snur litt på flisa, her i norge har enkelte plasser merkelige stømforhold, vi har spesielle vrak, og de fleste entrer sjøen via båt, men i enkelte andre land dykker folk mest i fjæra, og er nesten solgt og har trøbbel med og takkle strøm og kummerlige forhold! så for enkelte er det helt klart behov for et kurs i vrakdykking, båtdykking!
    Og vrakdykking er ikke bare vradykking, det er jo en del ustabile vrak rundt om i verdenen, og jeg regner med det er litt trening i hvordan du skal te deg på vrak, ikke penetrere vrak(om du ikke har erfaringen som trengs) osv osv!

Comment

PADI = Put Another Dollar In

:-)

Comment

Den var god. ;D

/Thomas
        Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Comment

Pay Another Damn Instructor
          Lululu

Comment

Det finnes endel farer ved dykk på vrak som ikke oppstår så ofte ved andre dykk. Mange ganger kan det ha festet seg liner, snører garn ....

DAN Europe har en artikkel om dette: https://www.daneurope.org/eng/ad5pag8.htm

Når det gjelder PADI så er det nok endel kurs som ikke blir holdt i Norge, men som kanskje trengs i andre farvann.

Comment

Hei

Jeg synes at emnekursene er ganske bortkastet og sløsing emd penger. Ikke fordi at du ikek lærer noe på et emnekurs (det vet jeg forresten ingenting om, da jeg er CMAS dykker). Alt som du lærer på et emnekurs kan du lære i et klubbmiljø (mye billigere).

Mvh
              Sigve Slagnes

Comment

Det er tilrettelagt for Amerikanere !!!!!!!!!!!!!!!

de skal jo ha alt inn med teskje !!

Ellers er det vel noen som tar kursene og det er vel for at de mener at de trenger det ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ??
                Jeg har dykka på Mosel

Comment

For å bli advanced-dykker, eller adventure-dykker som det heter nå, så må du ta et advanced-kurs som består av fem emnedykk, der du før hvert dykk har fått en liten innføring i det som dykkene tar for seg... Men for all del, ikke forveksle emne-dykkene med specialty-kurs. Emne-dykkene er bare en liten smakebit på det Specialty-kursene tar for seg.

Nå er det jo ikke alle specialty-kurs som er like nødvendige, som Sigve skrev så kan man lære seg mange av ferdighetene i et klubbmiljø... Men man må også huske på at mange kurs faktisk er nyttige også: F.eks dypdykk, og nitrox...

En annen ting er at PADI har et mye større marked enn Norge: Ikke alle dykkere har en dykkerklubb å støtte seg på når de skal dykke på nye steder eller tilegne seg ny kunnskap...

Alle er dessverre ikke født til å bli rakettforskere, så man må faktisk ta hensyn til Bill og Bob når man konstruerer dykkerkurs... ;D
                  MVH Johan 8)
                  http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Det er tilrettelagt for Amerikanere !!!!!!!!!!!!!!!

de skal jo ha alt inn med teskje !!

Ellers er det vel noen som tar kursene og det er vel for at de mener at de trenger det ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ??

Man må da vel ta noen kurs for å få advance? :
                    Spyder

Comment

Advanced er jo et kurs i seg selv. Tre valgfrie dykk fra boka, f.eks. Søk&Heving, Nattdykk, Strømdykk, Vrakdykk osv... samt to dykk som man må ha, nemlig Dypdykk og Navigasjonsdykk. Alle fem dykkene er første dykk fra sine respektive Emnekurs.
                      Lululu

Comment

Den der kan eg være enig i.
                        Det er to grunner til alle de
                        rare emnekursene:
                        1. loppe folk for penger
                        2. forvirre folk

Comment

som sagt tidligere: nitrox bør læres gjennom kurs... multilevel er greit å ha på adv,spesielt om man kun dykker med computer for da får man forståelse for hvorfor man får lengre tid
                          (men fangst,båt og tørrdrakt(for oss som tok gk med tørrdrakt) er jo ikke nødvendige kurs hvis vi ikke vil ha flest mulig sertifikater da ;D)
                          men det er ting å lære på noen av de og

men det er jo ingen som TVINGER noen til å ta emnekurs? (ant enn at man noen ganger må ha adv + et visst anntall dykk for å være med på noen turer)
                          ~Mille Skaathun
                          Eg e go på bunnen

Comment

men det er jo ingen som TVINGER noen til å ta emnekurs? (ant enn at man noen ganger må ha adv + et visst anntall dykk for å være med på noen turer)
                            Du får vel fremdeles Advanced lappen dersom du har logga så og så mange dykk.. dvs du trenger ikke det kurset ..

Jeg har forøvrig aldri tatt advanced, men jeg burde nok ha gjort det. Etter å ha tatt en del andre kurs og lært mere om sikkerhet ved dypere dykking så blir jeg nesten litt skremt av hvordan jeg dykka før.

Som flere skriver i dette forumet så bør en ta dybdene gradvis. Det er jeg veldig endig i at er fornuftig. Men en bør stoppe på 30 meter da en bør ha minst to separate luftkilder ved dypere dykking + bedre utdanning.

For oss som stort sett ikke har dykka under organiserte former så får vi heller ikke mye veiledning av mer erfarne folk. Derfor hadde det vært greit om det ble gitt litt mere informasjon om hva dypere dykking innebærer på OW. Da unngår vi forhåpentligvis at folk pusher grensene for mye.

Comment

Du får vel fremdeles Advanced lappen dersom du har logga så og så mange dykk.. dvs du trenger ikke det kurset ..

Hva mener du?
                              ~Mille Skaathun
                              Eg e go på bunnen

Comment

Working...
                              X