Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nå må vi skjerpe oss

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Nå må vi skjerpe oss

La oss alle gjøre det vi kan for ikke å bli et nummer i statestikken som allerede ser mørk ut .
    Enda en ulykke i dag Dykker fra Fredrikstad som omkom på et dykk i Stokke.
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/11/342254.html

All sympati til de etterlate .
    La oss slippe flere av disse meldingene fremover
    MVH Kim Clausen aka CatMan

Re: Nå må vi skjerpe oss

Dessverre skjer det igjen.....

All medfølelse til dykkerens familie og nærmeste.
    Varm og fuktig pustegass `gitt !!! hehe

Comment

Men la det ikke bli med snakket.......

Jeg er skremt av alle innleggene mer eller mindre er for solodykking her i forumet. Tross alt er solodykking en av de største indirekte årsakene til de dødsulykkene vi har sett de siste to årene, og denne siste var det også:
      • 2 av 4 dødsulykker i år, og
      • 2 av 10 dødsdulykker i fjor skjedde med solodykkere.
      Dette tilsvarer nesten 30%!

Skjerp dere!
      Dive now - Work later

Comment

Statistikken din slår på en måte ihjel argumentet ditt.

Hvordan kan du si at det at noen dykker solo er den indirekte årsaken til at noen dør. Det skjer ulykker når man dykker med buddy også, er det da den indirekte årsaken?
        Å fordømme det som for noen er den tryggeste måten å dykke på generelt er feil.
        Det viktige er å se på vært enkelt dykk og se hva som gikk galt. I noen tilfeller har du rett, i andre tilfeller ville det ikke hjulpet om det var andre personer tilstede.

Keep breathing!

Comment

En annen ting også. Dere som skriver Fy!, Skjerp dere!, Skam dere! osv. Tror dere at dere er bedre enn alle andre til å dykke?
          Det finnes ingen sannheter når det gjelder hva som er sikker dykking - alle har sine egne erfaringer, og det bør vi respektere - ikke skjelle ut. Saklige diskusjoner er bra for da kan alle trekke ut det de mener passer best for sin egen dykking.
          Keep breathing!

Comment

Kommentar til:
            "Statistikken din slår på en måte ihjel argumentet ditt."

IKKE RIKTIG, når vi vet at flesteparten av de dykkene som blir gjort er med en buddy. Forholdet mellom antall dykk og ulykker er svært skremmende. Hvis solo dykk blir mer akseptert vil muligens statestikken bli en annen.

All sympati til dykkerens familie og nærmeste.

Comment

Ja, enig i det. Desverre er det fakta. Men det jeg egentlig prøvde å si er at kan være feil å si at solodykking er uakseptabelt. Man bør heller prøve å bidra konstruktivt.

Se egen diskusjon om solodykking. Oppfordrer til at vi flytter videre diskusjon dit.
              Keep breathing!

Comment

Statistikken slår på ingen måte ihjel argumentet. De aller fleste dykkene som foretas her i landet gjennom et år, er dykk basert på parsystemet. M.a.o. øker sjansen for en dødsulykke radikalt dersom en dykker solo.

Grunnen til at jeg brukte ordet "indirekte", er at solodykking i seg selv ikke er det utløser ulykken. Men ved å solodykke setter en seg i en possisjon, hvor en ikke har mulighet til å få hjelp av en buddy dersom ett eller annet uhell først skulle være ute.
                Dive now - Work later

Comment

Kan noen av ulykkene skyldes at noen bare dykker på sommeren slik at de glemmer ting de lærte i fjor ??

Tok sertifikat i syden og trur at å dykke i Norge er det samme ??
                  Jeg har dykka på Mosel

Comment

Ingen klare indikasjoner på det. Faktiske omkom 6 av de 10 i 2001 i månedene februar, oktober og november. I år har 2 ulykker skjedd i mai og 2 i juli

Tross alt skjer mesteparten av dykkeaktiviteten her i landet i sommerhalvåret, så en overvekt av ulykker i det samme tidsintervallet er å forvente.
                    Dive now - Work later

Comment

Finnes det noen statistikk vedr. dykkerulykker?

Kunne vært interresannt å se hvilke kategori(erfaringsnivå?) dykkere(solo/teknisk/nybegynner/etc) som forulykker?

-håkon-

Comment

Så vidtg jeg vet finnes det ikke noen helhetlig statistikk vedrørende slike ulykker, men jeg har for egen del prøvd å skaffe meg litt oversikt basert på informasjon fra aviser o.l.

Hva gjelder erfaring er det skjeldent det er info tilgjengelig, men ikke noe in dikerer at det er overvekt av uerfarne dykkere. Dødsulykker skjer først og fremst når folk dykker alene, dypt, inni/på vrak eller er utenlandske turister.
                        Dive now - Work later

Comment

???Re: Nå må vi skjerpe oss

En tanke har slått meg angående dykker ulykker. Kanskje noen dykkerulykker kan unngås, eller kunne vært unngått dersom.... Sist jeg dykket merket jeg at jeg fikk problemer med pust, måtte ta de forholdregler som man da skal ta og roet helt ned og pustet rolig til jeg følte at jeg pustet normalt igjen. Det var en veldig ubehagelig opplevelse som kunne endt verre hadde jeg begynnt å stresse og kave for å nå overflaten.

Har min teori på hvordan dette kunne skje, jeg dykket til ca 30 meter og høstet kamskjell, jeg hadde tatt meg en røyk mindre enn en time før dykket, vet at det ikke skal skje, men jeg "glemte" meg.

Oksygenopptaket svekkes jo kraftig ved røyking, og med litt "aktivitet" så kan det forårsake problemer. Må få nevne at jeg er i god form, men kan jeg bidra til at man vinkler viktigheten av sunne forberedelser så gjør jeg gjerne det.

Mange vil jo kanskje si at dette er opplagt, men mange ting er opplagt i ettertid. Jeg har ca 500 dykk bak meg, men litt rutine kan gjøre at man "slurver" med ting som er like viktig på dykk nr 500 som nr 1.

Har vært med på mange turer i organiserte miljøer.Der sitter man gjerne og røyker sammen på vei ut til dykkeplassen. Sosialt ja okei, men har savnes en holdningsendring.

Kanskje flere vil tenke seg om, jeg fikk iallefall noe å tenke på.

Comment

Statistikken som blir satt opp, blir som oftest satt opp på helt feil grunnlag. Jeg vet av tilfeller hvor dykkere har omkommet, som har blitt "registrert" som en ting, men dødsårsaken høyst sannsynlig var av grunner som ikke hadde med dykkingen å gjøre (obduksjon ble ikke utført)...
                            Min hjemmeside - Flickr
                            Alta Dykkerklubb

Comment

Og dykke solo er helt ok når det skjer under kontrolerte forhold, som arbeids dykking.

det er mange dykk som skjer solo og det går veldig sjelden galt (untatt når noe detter i hue på en da)
                              arbeids dykkere har com ,line,standbydykker,og dykke leder det er SOLO

det er en grunn til at det er hobby dykkere som strykker med, for lite vekt på sikkerhet og for dårlig opplæring.
                              Det viser seg at over halvparten av innleggene her er reinspikka galskap TENK PÅ DEG SELV Dykk konservativt brukk tabell computer er kunn en følges venn Bruk hue dere
                              Be A Safe Diver

Comment

Arbeider...
                              X