Announcement

Collapse
No announcement yet.

fly med dykkerutstyr

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Sigve
    Guest replied
    Re: fly med dykkerutstyr

Hei

Dette viser jo at det er smart å ta med deler av sitt eget utstyr til syden.

Mvh
    Sigve Slagnes

Legg inn en kommentar:

• Scubagirl
    replied

Vesten så ikke ut til å holde et helt dykk og ingen av de utleide ventilsettene hadde mer enn en inflatorslange, et andretrinn og et manometer. Slikt som dybdemålere, computere og bottomtimere hadde de ikke på dykkesenteret.
    Dette betydde at de ikke kunne se hverken dybde eller tid. Alt ble styrt av DM.

Heldigvis fikk han lånt seg en Suunto Stinger slik at han kunne gjenomføre sine to dykk sikkert. :-/

med sånt utstyr tror jeg ikke jeg hadde hoppet i sjøen... iallefall ikke uten bottomtimer eller comp... :-/

Legg inn en kommentar:

• are
    replied

Når jeg reiser på dykkeferie tar jeg alltid med meg vesten min med blylommer, ABC og ventilsettet mitt.
    Computer er også en selvfølgelighet
    (Jeg har luftintegrert computer som sitter på ventilsettet mitt.)

Skulle jeg fremmheve hva jeg mener er aller viktigst vil det nok være ventilsett og computeren, men mer av ens personlige utstyr vil helt sikkert øke bekvemeligheten.

Jeg har en skrekkhistorie fra en kompis som skulle dykke i Hellas:

Han hadde med seg ABC og fikk utdelt rimelig sjabby utstyr. Vesten så ikke ut til å holde et helt dykk og ingen av de utleide ventilsettene hadde mer enn en inflatorslange, et andretrinn og et manometer. Slikt som dybdemålere, computere og bottomtimere hadde de ikke på dykkesenteret.
    Dette betydde at de ikke kunne se hverken dybde eller tid. Alt ble styrt av DM.

Heldigvis fikk han lånt seg en Suunto Stinger slik at han kunne gjenomføre sine to dykk sikkert. :-/

Are

Legg inn en kommentar:

• JP
    replied

ja jeg vet ikke hvor dere har vært ? men en ting er sikkert at de stedene jeg har dykket Indonesia og thailand har utstyret vært meget bra, kundene stiller strengere krav og mange dykkesenter ser på nytt utstyr som ett konkuransefortrinn, den gode gamle drakten som de kalte "shark attack" masse hull i draktene tror jeg er død og begravet. og ventilene blir brukt hver eneste dag, noe som jeg ser på som en fordel.

i indonesia i 95 hadde jeg med utstyr,fikk kun små avslag i prisen og aldri mer,masse slitt. på lengre turer holder computeren, kanskje ventilsett (med yoke-adapter)er min erfaring.
    hilsen JP

Legg inn en kommentar:

• BubbleMaker
    replied

Når jeg bestiller dykkeferie så er det alltid 10 kg ekstra inkludert i flyprisen.Mao 30 kg.Jeg pleier å ta med en Dykkebag med bæreseler.Her får jeg plass til 2 sett ABC utsyr,2 vester og 2 ventilsett.(For meg og dama)Dette veier 28 kg.Da samler vi klær + div.i felles koffert i tilleg.
    Reiser man alene får man jo enkelt plass til alt i dykkebagen.I Malaysia hørte jeg rykter om at dykkebager,som er lett synlig med Mares el.l,må betale ekstra,da dette ikke regnes som "vanlig"bagasje.
    Har ikke hatt problemer med dette selv.Noen som kjenner til dette?

Legg inn en kommentar:

• Vannbasert
    replied

Jeg tar med alt untatt flaske og bly. Det veier ca. 10-12 kg, og da har jeg fortsatt 10 - 15 kg igjen til "sivile" klær (Avhengig av flyselskap). Noe som er mer enn nok. Husk alltid å veie koffertene. Overvekt er DYRT.

Legg inn en kommentar:

• Diver_DAD
    replied

Selv tar jeg kun med ventilsett og abc , legger dette sammen med vanlig bagasje - null problem.
    Å leie våtdrakt/bly og flaske koster ikke så mye.  
    Bruker du ikke vest ??

Legg inn en kommentar:

• ghh
    replied

Hei igjen
    Jeg er nå kommethjem igjen etter å ha vært ute å flydd med dykkerutstyret. Spare-air flasken fikk jeg med meg i bagasjen etter å ha tømt den og skrudd den fra hverandre - ikke noe problem. Det som verre var å ende opp med å betale masse overvekt på flyet fordi bagasjen ble for tung. Så Olav - hvis du kan komme opp med navn på evt flyselskap som har slike spesial tilbud som legg dem ut!!!

Det kunne vært fint til en annen gang - hvis de bare flyr der jeg skal da!!
    ;D

Legg inn en kommentar:

• olav
    Guest replied

Eg har hørt at flere flyselskaper
    har egne ordinger for transport
    av dykkerutstyr. Eg tror det koster
    ca. 300-400 begge veier, det hadde
    kanskje vert noe!!!

Legg inn en kommentar:

• Thorvald
    replied

Hei,

Jeg kunne tenkt å ta med meg min Pony flaska veier 4.2kg. Må denne sendes som spesialbagasje?

God tur, hilsen Gunnar

Legg inn en kommentar:

• Spyder
    replied

Det kan vel være en ide å ta med en adapter fra 300 til 200 bar flaskeventil. Det er vel ikke så utbredd med 300bar flasker i utlandet. Du er da sikker hvis du har en.
    Du får ha en fin tur med mange gode dykk.

Legg inn en kommentar:

• Diver_DAD
    replied

Jeg har en dykkebag m hjul og bæresele, den er kjempetopp å ha utstyret i ved reise. Jeg tar med alt uten flaske og bly.
    Har også en alu kasse av typen Zarges (sånn som Fenre har) den har jeg brukt nylig på flytur, den også er kjempe OK, lett og enkel å ta med seg (om resten av bagasjen er i sekk på ryggen).
    Jeg pleier å ha computeren i håndbagasjen !
    God tur 8)

Legg inn en kommentar:

• Triton
    replied

Det avhenger litt av hvor mye bagasje du ellers har med deg, skal du på tur med familien, alene, osv.
    Jeg gjør følgende om jeg er på tur med familien. Prøv å hold deg innenfor kg grensen. Pakk i vanlig koffert eller bag. Prioriter bort "sivilt" tøy, en badebukse er nok. Er det dykkerutstyr så tar ofte flyselskapene et tillegg iom at det er over kg grensen.
    Jeg pleier å ta med meg alt untatt bly og flasker - da dykker jeg med mitt kjente og kjære utstyr, og har det mer komfortabelt.

Ta med ventilsett og evt. computer i håndbagasjen.

Skal du ha med deg flasker, så må du si ifra om det på forhånd (ikke bare dukk opp.) Av en eller annen merkelig grunn kreves det at flaskene skal være tomme. Er det en tom Spare Air så går den i kofferten uten at et menneske får vite om det.

Da har jeg alt av dykkerutstyr og "sivilt" tøy i min koffert/bag og trenger heller ikke plage familien med at jeg har med dobbelt så mye bagasje som alle andre.

Legg inn en kommentar:

• Fenre
    replied

Hei sann!

Et tips hvis du IKKE skal forflytte deg masse i løpet av turen er å kjøpe en aluminiumskasse fra Sarges eller tilsvarende. Det har jeg gjort, og i den får jeg alt utstyret bortsett fra flaske og bly. Ustyret ligger helt trykt i flyet og den er forholdsvis lett å bære. Problemet er selvfølgelig hvis du skal "backpacke" rundt om kring, og må pakke alt i sekk.

Når jeg har vært på tur i sydligere strøk har jeg bare hatt med meg ABC og ventilsettet. Dette fordi jeg da stort sett har forflyttet meg mye og ønsket å ha så liten vekt i sekken som mulig. Pass på at du kan bruke ventilsettet ditt på alle typer flasker... Å leie resten av utsyret har skjeldent vært noe problem.

God tur, hilsen Fenre

PS: Husk at flaska må være tom, og med åpen ventil når du skal ha den på flyet, men det vet du vel fra før.

Legg inn en kommentar:

• ghh
    startet et emne fly med dykkerutstyr

fly med dykkerutstyr

Hei
    Sommerferien nærmere seg og jeg har begynt å tenkte på hvordan jeg skal få med meg utstyret mitt (våtdrakt,hette,hansker,sko) - og hvilke ting som ikke er nødvendvendig å ta med seg. (Som flasker ? og bly ;D) og ting som kan være vanskelig - spare air (farlig gods).

Er det noen av dere 'erfarne og bereiste' som kan komme med tips?

Jeg skal sammen med ett vennepar til Kroatia og dykke i Adriaterhavet. ;D

- G
Arbeider...
X