Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompisen bruker mye luft?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Kompisen bruker mye luft?

Hei.

Dykker en god del, og har prøvd forskjellige budddyer.
    Dykker mye i lag med en kar nu (22 dykk siste månen)
    Men han har ett sinsykt luftforbruk, jeg kan enda ha
    igjenn 120 bar når han har 50. (Vi dykker begge med 15l/200bar)
    Har aldrig spart på luften, men man må jo hyperventilere for å klare det.?. ???

Han er ikke akkorat mesteren i å følge med på luften heller, og under sist oppstigning presterte han å gå fri for luf på 17 meter..
    Skal si vi hadde det koselig på 6 metern og 3 metern i henholdsvis 5 og 10 minutter..
    (har ikke octipus)

Er dritt forbanna, og det blir nokk en stund til vi to dykker i lag igjenn. >
    Sikker dykking er en forutsetning for framtidig dykking...

Re: Kopisen bruker mye luft?

Enig med vbh, kom deg uti med han igjen.
    Men da planlegger dere og du følger med på manometeret hans(ikke noe galt i det, gjør det av og til selv)

Jeg har dykka på Mosel

Comment

Hei

Dette er vel et problem som de fleste dykkere kommer borti; at buddyen bruker mer luft enn deg. Det er jo ikke så mye man kan gjøre med det i grunnen, annet enn å planlegge dykket etter den som bruker mest luft. Ellers så er det ikke helt bra å fokusere for mye på luftforbruk heller. Dette kan jo føre til at personen prøver å bruke mindre luft, og på denne måten ender opp med hodeverk!

Mvh
      Sigve Slagnes

Comment

Hei.

Dykker en god del, og har prøvd forskjellige budddyer.
        Dykker mye i lag med en kar nu (22 dykk siste månen)
        Men han har ett sinsykt luftforbruk, jeg kan enda ha
        igjenn 120 bar når han har 50. (Vi dykker begge med 15l/200bar)
        Har aldrig spart på luften, men man må jo hyperventilere for å klare det.?. ???

Han er ikke akkorat mesteren i å følge med på luften heller, og under sist oppstigning presterte han å gå fri for luf på 17 meter..
        Skal si vi hadde det koselig på 6 metern og 3 metern i henholdsvis 5 og 10 minutter..
        (har ikke octipus)

Er dritt forbanna, og det blir nokk en stund til vi to dykker i lag igjenn. >

Eg har bare en ting å si:
        SKAFF DEG EN OCTOPUS!!!!!

Comment

Ehhh... Hei igjen foresten!

De første ca 50 dykkene mine brukte jeg alltid mer luft enn buddy'n min. Dette gjorde at jeg ble veldig fokusert på luftforbruket og fikk nesten ikke konsentrert meg om annet. Dette gjorde igjen at jeg ble usikkert og brukte enda mer luft.
          Dykket så med en veldig erfaren dykker som gjerne gikk opp etter en halv time uansett, dette gjorde at jeg visste jeg hadde nok luft og fikk fokuset bort fra dette. Lærte meg da å puste normalt (slik man skal), noe som jeg nå har fortsatt med og luftforbruket mitt har sunket betraktelig. Det jeg prøver å si er at ikke legg så mye press på han som bruker mest luft, dette gjør ofte bare ting værre....

Tilslutt må jeg bare si at jeg aldri skal dykke med noen uten octipus...HINT!
          I don't want to be mister pink...

Comment

Noe som kan hjelpe nye dykkere til å begrense luftforbruket sitt, er rett og slett å holde armene i ro, helst holde underarmene på tvers over bryskassen...

I tillegg til å begrense kroppsarbeidet, så begrenser man i tillegg lungevolumet litt.

Noe som igjen fører til bedre oppdriftskontroll, da man ikke stiger og synker like mye som om man tar reale magadrag...

MVH Johan 8)
            http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Johan!
              Leser innlegget ditt om luftforbruk og lurer litt på hva du mener.
              Ville det ikke vært bedre å lært seg oppdriftskontroll FØR man begynner å legge armene i kors på brystet?
              Og en ting til. "Redusere lungevolumet"? Hva er vitsen med det? Vi vet jo at dykkere som har dårlig oppdriftskontroll og puster mye bruker mye luft fordi de puster hutrig og grunt. Ikke fordi de gjør store magadrag og farer opp og ned av den grunn. Og skal man tvinge seg selv til å redusere lungevolumet vil dette kanskje bli noe sånt som "Sparepusting", noe en enhver OWSI vil lærer elvene sine IKKE å gjøre.

Skal man senke luftforbruk, må man få oppdriftkontroll først. Er oppdriftskontrollen på plass er det mer sannsynnlig at det er overanstrengelse, enten psykisk eller fysisk, som er problemet.

Jonas
              Lululu

Comment

Johan!
                Leser innlegget ditt om luftforbruk og lurer litt på hva du mener.
                Ville det ikke vært bedre å lært seg oppdriftskontroll FØR man begynner å legge armene i kors på brystet?

Jonas
                Det Johan nok mener er at når armene er i bevegelse bruker man muskler. Som igjen medfører økt forbruk av luft.

Gandi

Comment

Det jeg mener er ikke sparepusting!!!

For å maksimere lungevolumet kan man holde armene over hodet, noe man f.eks gjør når man fridykker... Dvs. at man ligger vannrett i overflaten og strekker armene forover mens man puster i snorkelen...

Grunnen til at det ikke er sparepusting, er at du faktisk fyller lungene med luft.

Selvfølgelig bør folk ha litt oppdriftskontroll før de bruker denne metoden. Men metoden forbedrer oppdriftskontrollen en del, slik at man rett og slett ikke føler behov for å bruke armene...
                  Man bruker jo armene når man føler at man synker for langt ned...

Jeg prøvde denne metoden første gang på Maldivene.
                  Den ene dagen hadde jeg et førstedykk til 30m på computer der jeg strekte armene forover, og tanken holdt da i 50 min før jeg nådde 50 BAR.
                  Den neste dagen hadde jeg et tilsvarende dykk, men med kryssede armer, men nådde ikke lenger enn til 60 BAR når en time hadde gått...

Brukte 10l 300 BAR...

MVH Johan 8)

Comment

>>"Er dårlig forbanna, og det blir nokk en stund til vi to dykker i lag igjenn"

det er godt å høre , ville vært dumt om du utsatte andre for din sløvhet/inkompetanse , som fremgår tydelig av at du ikke har octopus.

mye forståelse for at ferskinger sluker luft har du heller ikke , .... så du er nok ikke noe godt selskap.

Comment

>>"Er dårlig forbanna, og det blir nokk en stund til vi to dykker i lag igjenn"

det er godt å høre , ville vært dumt om du utsatte andre for din sløvhet/inkompetanse , som fremgår tydelig av at du ikke har octopus.

mye forståelse for at ferskinger sluker luft har du heller ikke , ....  så du er nok ikke noe godt selskap.
                      Detter er da en dykker med mye erfaring og flere stjerner på lappen en det jeg har.

Og med gode rutiner går det helt greit å vekselpuste under ei oppstigning, så jeg mener at octopus ikke er en selfølge.

Gidder ikke du å følge med på luften din, er det jo klart at dykkekompisen din skal holde deg med utstyr?

Sikker dykking er en forutsetning for framtidig dykking...

Comment

Er ikke noen selvfølge at en med erfaring bruker lite luft, men for all del.... Skaff deg en eller annen form for back-up slik at du har noe å hjelpe deg selv eller kompisen med om noe skulle gå galt. Vi har allerede for mange fatale dykkerulykker, men i slike tilfeller er det fristende å kalle det naturlig utvelgelse!

>
                        Trond

"The URGE to SUBMERGE"

Comment

Luftforbruk har faktisk sammenheng med størrelse også. Selv rager jeg 1.90 over bakken og har ca 118 kilo å forflytte. Det sier seg selv at en såpass stor maskin i utganspunktet bruker mere drivstoff en små sportsmodeller. Nå er forbruket noe redusert ved hjelp av erfaring og svømmetrening, men noen økonomimodell blir jeg nok aldri. Men min erfaring er at jo mindre fokus på pustingen man har jo mindre bruker man. Det finnes sikkert metoder og triks som faktisk hjelper, men hvorfor stresse med dem når snarveien er å glemme "problemet".

Med gode rutiner går det greit å vekselpuste under oppstigning sier Dykkern.. Tja en panisk meddykker som nekter å gi slipp på den eneste luftkilden, er nok snarere regelen enn untaket. Det er en grunn til at octupus er såpass utbredt. Man slipper et stressmoment i en situasjon som er potensielt livstruende.

Arne K.

Comment

Om man ikke har octopus, noe som ikke er å anbefale, så kan man faktisk puste ved å bruke inflatorslangen på bcden... Man holder inne begge knappene samtidig...

En bedre løsning er å ha octopusen montert på inflatorslangen, da unngår man også slanger som henger og dingler... Men det er å anbefale å ha en ekstra lang slange til 2. trinnet, siden det er den buddyen må bruke...

MVH Johan 8)

Comment

Re: Kompisen bruker mye luft?

Greit nok å ha fancy utstyr som octupus på inflatorslangen osv men for all del har du slike sære løsninger så er det ekstra viktig å fortelle buddyen om dem. Octupusen vil til de aller fleste være plasert på høyre side av kroppen innenfor den berømte trekanten. Det er der pardykkeren din vil lete etter den, avik kan straffe seg hardt. Men dette er jo en helt annen diskusjon ...
                              Personlig så pleier jeg å gi beskjed om at ved luftkutt så retunerer jeg til overflaten uten octupus osv. Dette må ses i samenheng med helmaske, dybder osv... Enda en ny diskusjon... ;D
                              Arne K.

Comment

Arbeider...
                              X