Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nødoppstigning - hvem hadde rett?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: Nødoppstigning - hvem hadde rett?

Ingen hard meningsutveksling her, Eskild - jeg bare lurer på hva som er den mest optimale reaksjonen i en slik situasjon.

At én går til overflaten, som du skriver, er nok en god idé. Problemet er at det kan være litt vanskelig å kommunisere dette under vann (med mindre man har snakket om det på forhånd, og det hadde alså ikke vi...)

CMAS * (1999)<br />CMAS ** (2005)<br /><br />--------------------------------------------------------------------<br />Medlem av: BAUS-OSI, Svenner DK

Comment

Dette er jo helt klart ett
      ikke dekompresjonsdykk, altså dekompresjon er unødvendig. Altså man kan gå rett opp til overflaten uten særlig risiko, bare man holder oppstigningstempo som anbefalt sikkerhetstopp er jo selvsagt å anbefale og jeg tar det altid selv spesielt etter laaaange dykk. men i situasjoner som dette tror jeg det er viktig for alle som dykker å vite hva som er ett decodykk og hva som ikke er det. kunnskap og atter kunnskap :thumb:

Eirik 8)
      http://www.freewebs.com/eiosen/index.htm

Comment

Originally posted by Ambrosius View Post
        Ingen hard meningsutveksling her, Eskild - jeg bare lurer på hva som er den mest optimale reaksjonen i en slik situasjon. 
        Jeg tenkte på den meningsutvekslingen dere hadde etter dykket jeg, hard eller ikke. Det som er mer viktigt er temaet. Dette er noe svært mange kommer opp i, og da er det som du sier vanskelig å kommunisere under vann. Om man da ikke har....

Eskild

Comment

Det fine med å diskutere slike episoder i etterkant, er å prøve å trekke noe konstruktivt ut av det som skjedde.

Jo, du har rett i at jeg var litt frustrert rett etter dykket. Derfor er det greit å stille seg spørsmålet "hvem hadde rett?" etter at man har kommet seg på land og drakten har tørka. Så stiller man kanskje bedre forberedt til neste dykk?

En ting er sikkert: Nødprosedyrer bør gjennomgås og avklares før dykket, dersom man ikke er vant til å dykke sammen - og særlig i den litt odde situasjonen det er å være tre på et dykk...

Takk for alle fine innspill, folkens!
          CMAS * (1999)<br />CMAS ** (2005)<br /><br />--------------------------------------------------------------------<br />Medlem av: BAUS-OSI, Svenner DK

Comment

Originally posted by sigstens View Post
            Denne var da helt opplagt etter min mening. Det er helt grunnleggende at om buddy er borte i mer enn 1 min så er det opp å lete!

En skal følge buddy om en ser buddy forsvinne i heisen også, selv om en risikerer Trykkfallsyke, ved å utelate deko. Om buddy er bevistløs i overflata, er drukning en garantert følge (i alle fall ved bruk av vinge  ???). Da er det bedre med en tur i trykkammer, og kompisen i live  &gt; .
            Mener bestemt å huske at jeg på Rescue lærte å la buddy ta den heisen alene, gjøre seg ferdig og deretter gå opp for å hjelpe. Det nytter jo ikke med to stk som ligger hjelpeløse i vannflata..
            T

Bra du viste ansvar! Og så vet du hva du kan forvente av buddy nr 2. Greit å ha i bakhodet.

Dessuten sier jo tabellen at om du er oppe i mindre enn ti minutter, regnes ikke dette som gjentagende dykk, så lenge dere er innenfor tabell. Så dykket kunne jo i utgangspuktet bare fortsatt...

Vennlig hilsen

Siggen

Comment

Hva som er nødvenig etter et dykk på 20m i 30 min diskuteres blant både dykkemedesinsk personell og langt mere erfarne dykkere enn meg. Stoppen på ca 5 m er i følge noen et must, i følge andre nice to have. Det eneste de kan enes om er at sannsynligheten for trykkfallsyke kan være noe mindre etter moderate dykk.
              Har full forståelse for begge syn i dette, både de som vil opp og de som vil henge.
              I tilsvarende tilfeller har jeg hengt der, og i alle tilfeller så langt, har vi faktisk funnet hverandre på stoppen, og kunne fortsette dykket. Dette er en indikasjon på at både samkjørte og nye buddier ofte velger en stopp.
              På RD lærer man at man skal ivareta sin egen sikkerhet først, deretter hjelpe.
              Så kommer virkeligheten, sannsynlighet for å bli skadet selv, sannsynlighet for at buddy trenger hjelp, er buddy en nær person etc
              Den enkeltes vurdering her vil nok bli avgjørende for valget uten at man kan si at det ene er galt eller rett uavhengig av konsekvenser.
              Samvittighet eller skyldfølelse, se det er noe annet.

Comment

Du hadde helt rett!!!
                På dette dykket er det i følge PADI's RDP ikke påkrevet en sikkerhetsstopp. Det eneste du skal passe på er å ta en rolig oppstigning. I slike tilfeller skal du følge buddy :thumb:

Comment

eg synst det er TEMMELI egoistisk å tenke decomp forran å redde kompisen sin. hadde offra liv å helse eg for å redde en kompis.....
                  bli i gjen å tenke "må ta decomp før eg ser etter kompis" er SØREN meg så egoistisk at eg blir irritert!!!!!! &gt;
                  CMAS*
                  antalldykk: 25

dykker med ei drakt der glidlåsen er ødelagt * ei kjempe god drakt, NOT.

Comment

Har du obligatorisk deco, har du det. Da har du også andre regler og forholde deg til, situasjonen er en annen. På dette dykket; opp så fort du våger.. det bør gå ganske rakst, men ikke for raskt.

T

Comment

Arbeider...
                    X