Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nødoppstigning - hvem hadde rett?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Nødoppstigning - hvem hadde rett?

Var på et dykk nylig med to buddyer. På vei opp til sikkerhetsstoppet, ble jeg obs på at buddy nr. 2 plutselig var borte. Jeg signaliserte til buddy nr. 1 og ga tegn til at vi skulle speide etter vedkommende.

Dette var på vel 6 meters dyp. Vi hadde hatt en bunntid på 35 minutter, med maksdybde 20 meter. Vi var med andre ord godt innafor rammene.

Jeg kunne verken se den savnede buddyen i overflata, og så heller ingen luftbobler. Etter ett minutt insisterte jeg på å gå rett til overflata, mens min gjenværende buddy ville foreta sikkerhetsstopp. Jeg fikk min vilje til slutt, men det resulterte i en ...meningsutveksling da vi kom opp på land igjen etter dykket.

Spørsmålet mitt er: Hvem hadde rett? Buddyen som mente at sistemann sikkert var trygg og at vi måtte gjennomføre sikkerhetsstoppet, eller jeg som insisterte på nødoppstigning?

(Og - ja  - alt var i orden med den forsvunne buddyen. Hun hadde rett og slett bare blitt for positiv for raskt og fått seg en tur med heisen til overflata...)
    CMAS * (1999)<br />CMAS ** (2005)<br /><br />--------------------------------------------------------------------<br />Medlem av: BAUS-OSI, Svenner DK

SV: Nødoppstigning - hvem hadde rett?

Jeg mener at det rette var å gå opp til overflata, tilfelle buddy f.eks ligger bevistløs i overflata og trenger din hjelp.
    Sikkerhetstopp er jo tross alt kun for sikkerhet(derav navnet).
    Det vikstigste er å hjelpe buddy som eventuelt trenger det.
    Dersom alt viser seg å være iorden, er det jo mulig å gå ned igjen for å fullføre 3min.....

Comment

Du hadde rett.

Etter min mening gjorde du det rette. 1 min søk, så rett til overflaten dog med normal hastighet og gjenfinning der.

Et lite apropos: Så selv en person komme til overflata i bevisstløs tilstand når jeg og noen andre sto på land. Vi heiv oss i vannet og prøvde å redde vedkommende. Først når vi kom helt frem dukket buddy opp. Han hadde gjennomført sikkerhetsstopp selv om han så sin buddy livløs i overflaten. Helt klart, følg din buddy/finn han så sant dette ikke utsetter deg selv for en stor fare. Derfor vi dykker fler sammen.

Hobbyist.

Comment

Denne var da helt opplagt etter min mening. Det er helt grunnleggende at om buddy er borte i mer enn 1 min så er det opp å lete!

En skal følge buddy om en ser buddy forsvinne i heisen også, selv om en risikerer Trykkfallsyke, ved å utelate deko. Om buddy er bevistløs i overflata, er drukning en garantert følge (i alle fall ved bruk av vinge ???). Da er det bedre med en tur i trykkammer, og kompisen i live &gt; .

Bra du viste ansvar! Og så vet du hva du kan forvente av buddy nr 2. Greit å ha i bakhodet.

Dessuten sier jo tabellen at om du er oppe i mindre enn ti minutter, regnes ikke dette som gjentagende dykk, så lenge dere er innenfor tabell. Så dykket kunne jo i utgangspuktet bare fortsatt...

Vennlig hilsen

Siggen
        Florø; vestlandets beste dykkeby!

Comment

Originally posted by sigstens View Post

En skal følge buddy om en ser buddy forsvinne i heisen også, selv om en risikerer Trykkfallsyke, ved å utelate deko.
          Var ikke det litt bombastisk? En ting er å følge buddy opp selv om man hopper over sikkerhetsstoppen. Men å overføre det til dekodykking er problematisk. Dette er et valg som må taes av den gjennværende dykkeren på bakgrunn av hvor mye deco som er igjen, mao hvor riskofyllt en eventuellt oppstigning er (og hvor nyttig - skal man ha to ødelagte dykkere i overfalta, finnes det overflate beredskap...)

Ser at dette er litt OT, Ambrosius sitt tilfelle var jo ikke vanskelig, men siden Sigstens dro inn deko greide jeg ikke å holde fingrene fra tastaturet ;-)

Comment

I CMAS*-kurset lært vi det samme: vent ett minutt før man leter etter buddy. Jeg er enig i at dette bør gå foran sikkerhetsstopp.

Jeg syns ett minutt er leeeenge når man ikke vet hvor buddyen er, og vil tro det føles som en evighet hvis man går tom for luft.

Hva sier GUE om dette? Jeg har inntrykk av at DIR legger mer vekt på samspillet mellom buddyer enn de andre "systemene", og er nysgjerrig på hvilke prosedyrer som gjelder der?

Comment

Helt enig med Siggen.

Man leter i 1 Minutt, for så å gå til overflaten.
              Den største faren er ikke trykkfallsyke, men at dykkeren i overflaten ikke er i stand til å ta vare på seg selv, og dermed drukner. (eller at han ikke er kommet opp i det hele tatt..)

Når det gjelder å avbryte dekompresjonsdykk for å følge buddy ville jeg gjort dette uten å tvile. Det finnes prosedyrer for avbrutt dekompresjon, og det lar seg fint gjøre å "stikke opp en liten tur" for å sjekke om buddy har det bra, for så å fullføre dekompresjon.

Hvis man gjennomfører dykk med så mye dekompresjonsobligasjon at dette ikke er noe alternativ skal det gjennomføres med support, som tar seg av dette.

- Magne
              Mvh. Magne Jahr

Comment

Originally posted by Kjersti B View Post
                Originally posted by sigstens View Post

En skal følge buddy om en ser buddy forsvinne i heisen også, selv om en risikerer Trykkfallsyke, ved å utelate deko.
                ...hvor mye deco som er igjen, mao hvor riskofyllt en eventuellt oppstigning er (og hvor nyttig - skal man ha to ødelagte dykkere i overfalta, finnes det overflate beredskap...)
                En er farget av holdningene som blir innprentet på kurs, og litteratur en leser... Selv ble vi presset til å ta "et teoretisk standpunkt" på mine CMAS-kurs.

[glow=red,2,300]DRUKNING ER DØDELIG- TRYKKFALLSYKE KAN BEHANDLES[/glow]

Jeg har vært borti en situasjon der teorien min ble satt på prøve... meddykker mistet blylomme på nesten 20 m på nattdykk. Jeg var fersk, og ville følge bunnen opp til overflata, og ta vare på den ekstra blylomma (var redd for direkte oppstigning). Da jeg endelig (noen minutter etter) kom opp og ikke fikk svar eller så noe til buddy var ikke panikken langt unna. Tanken på at buddy kunne være druknet på grunn av min feighet/uerfarenhet/redsel var UBESKRIVELIG.

Komisk å tenke på at buddy var gått ned igjen søkklasta med stein i fangstnettet, for å finne BLYLOMMA. (logg fra dykket: http://www.dykkesiden.com/logg/view.php?id=949

Vennlig hilsen

Siggen

Florø; vestlandets beste dykkeby!

Comment

bare husk at du ikke kan hjelpe han som ligger i overflata hvis det skjer deg noe på tur opp, ikke ta heisen! men en rolig og kontrolert oppstigning.

men du gjore det rette i å sløyfe sikkerhets stoppen, en god buddy hadde gjort det samme
                  Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid

Comment

Jeg tar sikkerhetsstopp før jeg går opp for å lete etter buddy !

Heller 1 enn 2 !

Sorry :duck:
                    Jeg har dykka på Mosel

Comment

Hadde nok droppet sikkerhetstoppen i et slikt tilfelle.... Trykkfallsyke kan jo behandles.
                      Båter er best på bunn....

Comment

dåkke var jo 2 stk. en av dåkke kunne jo ha tatt sikkerhetsstoppet menst den andre gikk opp! evt kunne du ha tatt deg en liten tur ned igjen når buddy kom opp!

Men vil si at du gjorde det rette, og at skjenerelt er det bedre med en langsom og fin oppstigning, enne ei som er svipp til 5 m og etter litt pause er det turbo til overflaten! er mangen som gjer det har jeg sett!

men dette er jo også noe som vil bli diskutert i all evighet! kos deg med dykkinga :diver_smiley:
                        Og kaste en sluk i et stille vann, er som å kaste en stein på den fineste dama i klassen!

Comment

Ja hva sier man etter en dødsulykke da?

"Kunne ikke redde buddy som drukna fordi jeg fortsatt hadde 2min. og 30 sekund deco/sikkerhetsstopp igjen og derfor ikke gadd å sjekke om det sto bra til..." :P

Comment

Ja hva sier man etter en dødsulykke da?

"Kunne ikke redde buddy som drukna fordi jeg fortsatt hadde 2min. og 30 sekund deco/sikkerhetsstopp igjen og derfor ikke gadd å sjekke om det sto bra til..."
                            Tja, nå er det nok ofte slik at man tenker på sin egen sikkerhet først... Frykten for å bendse er vel stor blandt dykkere, er ikke særlig pop å ha på seg at man har vert x antall timer i trykkkammer. men som finnmarkingen skriver, sålenge man holder seg innenfor tabeller så er deg liten\ingen fare for bends.

20m \35 min, da er vel ikke sikkerhetsstopp påkrevet en gang? Bare en anbefaling....

Tro meg, har buddy problemer eller blir borte, så er opp og lete tingen. Det er ikke så lenge siden vi fikk ovd oss på nettopp dette......

Roy
                            Prøv ikke å lure meg, jeg har Scotsk blod!!
                            HTTP://WWW.roygm.com

Comment

Hvem hadde rett? Ingen av dere i mine øyne. Du kunne signalisert at du gikk til overflaten for å kikke etter buddy1, mens buddy2 fortsatte sikkerhetsstopp. Da du så at buddy1 var ok i overflaten kunne du gått ned til buddy2 og tatt ditt sikkerhetsstopp.  Samt da signalisert til buddy 2 at alt var ok med buddy 1?

Samt, dere snakket vel om en slik mulig hendelse før dere hoppet i vannet slik at dere viste hvordan håndtere dette? Samt, siden buddy1 var for lett på dykk 1, så burde buddy 1 selv tatt initiativ til å ha på mer bly og så hadde dere sluppet dette.

Så, alle 3 må vel ta ansvar her og lære litt istedet for å drive hard meningsutveksling

Eskild   

Comment

Arbeider...
                              X