Announcement

Collapse
No announcement yet.

80m Norgesrekord i Konstatn Vekt fridykk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• 80m Norgesrekord i Konstatn Vekt fridykk

Under andre dag av fridykker konkurransen Triple Depth som for første gang går av stabelen i Sharm el Sheikh og ikke i Dahab/Blue Hole satt jeg en ny norgesrekord i konstant vekt fridykk med 80m. I konstant vekt svømmer vi ned og opp for egen maskin kun ved hjelp av en monofinne, det er ikke tillatt å droppe blyet under dykket.

Total dykketid var 2:37m og dykket var relativt enkelt å gjenomføre. Jeg var ikke sliten på overflaten igjen etter dykket.

Hadde som vanlig litt problemer med å utligne ørene etter 70m dybde. Dykket i seg selv startet kanskje litt for intensivt. Første 15m brukte jeg bare 10s på og ikke 15-20 som er mer ideelt. Fra 25m og nedover gikk jeg inni glidefasen. Kun fokus på å slappe av og utligne trykket.

Før denne konkurranse hadde jeg bare gjort ett eneste treningsdykk i konstant vekt ned til 73m sist lørdag.

Under første dag av konkurransen gjorde jeg 78m Free Immersion (dra seg ned og opp for egen maskin kun ved hjelp av armene), 20m dypere enn offisiell Aida Norge rekord. Men siden jeg snudde bare 1,5m fra målet ble det underkjent som norsk rekord. Før denne dagen hadde jeg ikke trent FIM på 5 år og dybden var 11m dypere enn min egen personlige bestenotering i denne disiplinen gjort hjemme i Norge i 2006.

Mine planer om å nå 135m dybde i No limit er kansellert. Det er ikke noe poeng å prøve når du ikke vil komme dypere enn 110m pga utligningsproblemer etter 95-100m.
    Attached Files

Sv: 80m Norgesrekord i Konstatn Vekt fridykk

Grattis! Du gjør riktig i å gi blaffen i NoLimits. Det er konstantvekt som er skikkelig fridykking!

Comment

Originally posted by B-J View Post
      Grattis! Du gjør riktig i å gi blaffen i NoLimits. Det er konstantvekt som er skikkelig fridykking!
      Kan være enig i det,
      men hva er det som gjør at utligningsproblemene kommer der...?
      Mer vanlig er det vel med problemer i begynnelsen?

Comment

Riktig. har du problemer de foerste 3-5m med utligningen er det ofte anatomien som ikke er helt optimal.

Derimot dypere enn 30-40m kommer vi som regel under residual volumet til lungene vaare. Fra 40m og nedover begynner et nytt issue. Hovrdan man kan faa luften til aa vare slik at den kan brukes hele veien ned til over 100m til utligning under et fridykk. Svaret er enten veldig fleksible lunger og mellomgulv slik jeg trolig har eller en mountfill av luft i munnen. I siste tilfellet fyller vi munnen med lufte paa 35-50m og bruker prinsippet angaaende trykk og volum til aa benytte oss av denne luften.

Jeg selv klarer ikke denne teknikken og har ofte problemer i konstant vekt med +85m dykk. Ikke pga avstanden men pga jeg ikke har mer luft i munnen til aa gjenomfoere en Frenzel utligning.

http://freediving-philippines.com/me...enzel_2006.pdf

Comment

Link artikkel i BT.no

http://www.bt.no/sprek/Thomas-er-Nor...n-1166616.html

Comment

Working...
          X