Hei Marius,
flott å høre at du er interessert i å lære litt mer fridykking. Man kan drive med sporten på alle nivåer så klart, men for meg ble jeg bare bitt av basillen

Hvis du får deg et par gode finner, en maske og en våtdrakt og lærer noen teknikker, vil du raskt oppdage hvor mye mer gøy man kan ha på en ferie. Jeg var i Kroatia og dykket blandt annet igjennom noen undervannstuneller, på et vrak og mye mer, alt uten flasker.
Svar på spørsmål:
1) Hva slags utstyr trenger man? Våtdrakt (hvor tykk), Finner (hvor myke/lange), Vekter Huh
Selv bruker jeg en 5mm drakt til dykking i Norge/Sverie o.l (dog dykker jeg ikke om vinteren, som noen av vikingene i OFK gjør...) og en 3mm drakt til dykking i varmt vann, Egypt, Kroatia o.l. En man ikke laget i standardstørrlese (eller jente) er formsydd drakt fra Elios sub er å foretrekke.
Finner kan jeg nok skrive et helt kapittel om, spesielt monofinner, og det kommer jeg tilbake til her på bloggen.
Man kan bruke vekter i en gummibelte rundt livet. Hvor mye kommer ann på om det er salt eller ferskvann, hvor tykk drakten er osv.
2) Hvor finner jeg lesestoff om "teorien" rundt fridykk? Suksesskriterier, Faremomenter, påvirkning på kroppen etc.
Mye bra lesestoff inne på www.fridykning.se og på forumet til www.deeperblue.net. Men aller best er det å ta et kurs hvor du får undervisning i nettopp disse emnene.
Sjekk også http://freedivingexplained.blogspot.com/
3) Finnes det fridykk-kurs? Når, hvor og hvor mye?
Forhåpentligvis blir det noen kurser i Oslo med nye instruktører snart. Utenfor Norges grenser er det disse jeg kjenner til og kan anbefale:
www.fridykning.se Sebastian, Annelie og Hanli holder kurser i Sverige, Dahab og Sør-Afrika.
www.freedivedahab.com Linda og Lotta holder kurser i Dahab
4) Generelle anbefalinger for meg, (36 år) med tanke på å begynne med fridykking? (Hvor er det bra å øve etc) Personlig synes jeg (i alle fall foreløpig) tid under vann er viktigere enn dybde.
Å være komfortabel i vannet er viktig. Så svømming og snorkling i basseng eller i havet er bra begynner trening. Det er alltids en fordel å være i rimelig god fysisk form, men i fridykking er det faktisk aller viktigst å være avslappet og sterk mentalt.
Lykke til med dykkingen!
Mvh Elisabeth
Comment