Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har du noen spørsmål om fridykking?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Har du noen spørsmål om fridykking?

Jeg har et håp om at fridykking som sport kan vokse og bli en litt større sport her i Norge, på ligne med f.eks. Sverige eller Tyskland. Vi har jo mange gode muligheter for å dykke dypt, i motsetning til i Danmark hvor jeg bor i øyeblikket (og det ergrer meg til tider!).

Jeg lurer dog på om folk i dykkernorge overhodet er interessert i denne sporten, om det fasinerer å kunne ta snorklingen og undervannsjakten ett steg lenger? Er problemet at det ikke er så mange klubber hvor man kan ta kurs og begynne å trene? Eller er det noe helt annet?

Har du noen meninger, forslag eller bare spørsmål om sporten fridykking, så skriv gjerne

Bildet under er fra lag VM i Hurghada, 2007, hvor Thomas Grindevoll og jeg dannet det norske laget.
    [img width=400]http://bp2.blogger.com/_aXs0HIo2s10/Rt7bkVxRnwI/AAAAAAAAAJ8/srjukXuRJnQ/s1600/Sta%2Bpool.JPG[/img]
    Elisabeth Kristoffersen - elisabethfreediver.blogspot.com

SV: Har du noen spørsmål om fridykking?

Jeg tror at i Norge er det aller mest fokus på undervannsjakt fra både Norges Dykkerforbund og privat primus motor Frivannsliv (som holder mange kurs i det ganske land), CMAS fokuserer vell ikke på konkurranse delen av fridykkinga rett og slett. (Har selv CMAS***)

Meg bekjennt er det ikke konkurranse fridykker klubber i norge, med unntak av Oslo. Merkelig at det ikke er interesse i store byer som Bergen og Trondheim

Hilsn NorthFree fra Nordland:-)

Comment

Nettopp.

Det er ikke det at jeg vil undervannsjakt eller rekreasjonsfridykking (CMAS) til livs, tvert i mot. Jeg har prøvd undervannsjakt én gang, og det fristet absolutt til gjentagelse!

Det er mer at jeg prøver å gjøre sporten kjent slik at folk kan se muligheten. For det hadde vært veldig gøy om vi kunne bli flere

Comment

Helt enig, det er plass til begge deler, men spørsmålet er hvordan skal man utvikle og vekke interessen for fridykking når den den jevne dykkerklubb gjennom NDF ikke promoterer Apnea delen av fridykkinga til sine medlemmer, da spesielt juniorne som fridykker mest.

Ser jo det samme med finne-svømming, er et miljø for det i sverige og danmark, men har ikke hørt om noen som finne-svømmer i norge, og det på tross av at monofinne er jo utrolig skøy og fin trening!
        Kan man finne svømme så starter man kanskje med fridykking og visa versa.

Kanskje dem i OFK kan prøve å starte opp undergrupper/nye klubber i Bergen og Trondheim foreløpig, så kanskje vokser sporten til andre større byer i landet etterhvert som f.eks Tromsø her i nord, dem har jo et studentmiljø som driver med uw-rugby og vanlig dykking.
        Hilsn NorthFree fra Nordland:-)

Comment

jeg lurer på hvordan man kan lære seg teknikken din jeg, ville så veldig gjerne bli bedre i å holde pusten og kontrollere pusten.

er det noen bøker filmer etc som jeg kan se og lære av?

forøvrig så er min rekord bare 8 meter og 1,55 minutter, hehe

koser meg under vann...

Comment

Her i Horten så er vi ihvertfall 2 stk som er "seriøse" med constant weight + at vi prøver stadig å rekrutere folk inn i varmen med uv jakt og eller dybde dykk lans line.
            Vi prøvde oss innom svømmehallen/dykkeklubben her,men der var den dype delen oppukkert av undervannsrugby..(en sport som tiltaler meg lite) så det ble liten sjanse der til å trene apnea/dynamisk.
            Løsningen var å oppsøke svømmeklubbens Masters avdeling,her kunne vi trene statisk,dynamisk,duckdives osv osv.. med og uten finner/mono o.l.
            Vi har også en båt å dra ut med,så liner counter ballast osv er på plass riktig nok improvisert sådan.
            Idet siste så har vi også testet litt (no limit/variabel weight)

konkuranser/møter med likesinnede hadde jo vært kult å fått til her i Norge,ellers så er vel nordic deep en fin plass å starte ? det ser ihvertfall spennende ut der.

I forhold til frivannsliv og cmas så deler jeg erfaringen med personen over her..
            Hvorfor de er så imot apnea,veit jeg ikke..men men vi kan ikke alle like samme ting.

Fortsett å profiler fridykking i media på den fine måten du har hittil Elisabeth,så får nok sporten fler og fler tilhengere ..

Comment

Det er flott å høre, Gwaihir (kjenner jeg til deg egentlig? hadde vært fint med et navn ). Jeg trente også i en svømmeklubb tidligere hvor jeg fikk bruke monofinne osv. Hadde vært hyggelig å se deg til Nordic Deep, det er en konkurranse jeg absolutt anbefaler, kanskje den hyggeligste jeg vet om!

Torbjørn,

For å bli bedre til å holde pusten, er det nesten like viktig å lære og puste riktig de siste 5 minutene før man starter.

Legg deg på sofa'en og slapp av i 5 min. Se om du kan få ned pulsen og på alle spenninger til å slippe taket.
              Se på klokka og bruk nye 5 min på rolig, dyp pusting. En god måte er å telle til 10 på innpust, holde kort før man slipper ut igjen sakte, mens man teller til 10.
              Bruk tiden til å få inn masse oksygen og samle tankene.
              Deretter tar du et siste dypt åndetak, og starter klokka

PS:
              For å holde pusten under vann (basseng eller bare badekaret) trenger man en buddy, noen som kjenner godt til fridykking, til å holde øye hele tiden. Det er nemlig mulig å få problemer også fra starten, og det er viktig å kjenne til sikkerhetsprosedyrer.

Comment

tja, stikker du innom facebooken til ofk. så ser du meg der

Comment

Hei Elisabeth!

Først og fremst: Jeg lar meg alltid rive med og kjenner jeg blir ekstra entusiastisk når noen (som deg) dedikerer seg til det de digger aller mest. Det være seg foto, ski, (fri)dykking, eller hva det måtte være. Du beviser at du oppnår resultater og jeg kan ikke annet enn å bli superimponert. Skal bli spennende å følge med deg fremover!

Jeg har langt fra de ambisjonene, men har lyst til å sjekke ut hva fridykking dreier seg om. Jeg har dykkererfaring fra før, men kan godt tenke meg også å ha muligheten til å slippe å drasse med meg alt stæsjet hver gang jeg skal dyppe meg. Jeg har også nylig fått interessen for uv-fotografering, drar mye til Asia og jeg synes også det er gøy å ha med seg kameraet på snorkletur. Hadde vært superfornøyd om jeg kunne klare 2-3 minutter.

Har lest litt om det du skriver om avslapping/oksygenoppsamling og skal prøve meg på sofa-trikset du nevner.

Noen konkrete spørsmål:

(Jeg skjønner at en forutsetning for å drive med dette her er å holde seg i form - jobber med saken ;-))

1) Hva slags utstyr trenger man? Våtdrakt (hvor tykk), Finner (hvor myke/lange), Vekter ???

2) Hvor finner jeg lesestoff om "teorien" rundt fridykk? Suksesskriterier, Faremomenter, påvirkning på kroppen etc.

3) Finnes det fridykk-kurs? Når, hvor og hvor mye?

4) Generelle anbefalinger for meg, (36 år) med tanke på å begynne med fridykking? (Hvor er det bra å øve etc) Personlig synes jeg (i alle fall foreløpig) tid under vann er viktigere enn dybde.

Veldig takknemlig for alle tips/linker du måtte ha.

Igjen: lykke til med karrieren, mulig jeg hiver meg på sykkelen opp til lutvann i september og spisser ører for noen stalltips...hvis det er tillatt da.

Med vennlig hilsen
                  Marius Lien - Oslo

Comment

Jeg har jo selv lært mye fra folk som skriver på internett. så hvorfor ikke skrive litt selv

1) Hva slags utstyr trenger man? Våtdrakt (hvor tykk), Finner (hvor myke/lange), Vekter
                    I Norge så trenger du en 6.5 mm tykk opencell dakt.lange fridykkerfinner,vekten kommar ann på din flytbarhet men pass på at du flyter opp fra ca 10 m.. .. eller utifra hvor dypt du skal dykke.. (det skal være tyngere å svømme ned enn det er å komme opp )

2) Hvor finner jeg lesestoff om "teorien" rundt fridykk? Suksesskriterier, Faremomenter, påvirkning på kroppen etc.
                    Personlig så har jeg bestilt bøker fra amazon og fridykning.se

Oslo fridykkerklub har tidvis kurs,ellers så er det endel kursvirksomhet i Sverige,lysekil.. (les fridykning.se)

4) Generelle anbefalinger for meg, (36 år) med tanke på å begynne med fridykking? (Hvor er det bra å øve etc) Personlig synes jeg (i alle fall foreløpig) tid under vann er viktigere enn dybde.
                    Finn en å dykke sammens med.å holde på med fridykking aleine er døfødt.. og da mener jeg DØ.. desverre...
                    personlig så trener jeg i svømmehallen sammens med "mastersavdelingen" da de tillater at jeg bruker finne/r
                    ellers så sier man at det er viktig å være i vannet mye.. dykke mye, trening ellers kan du lese om i bøker..

Veldig takknemlig for alle tips/linker du måtte ha.
                    si fra om du greier 3 minutter .ta vil jeg ha noen tips

Comment

Originally posted by Gwaihir View Post

Oslo fridykkerklub har tidvis kurs,ellers så er det endel kursvirksomhet i Sverige,lysekil.. (les fridykning.se)
                      Just... Kurs i Oslo ville vært kjekt - men www.fridykking.net gir ikke mye informasjon. Er det kommersielle aktører (som kanskje er mer "på nett") som også tilbyr kurs?
                      -- planet earth is blue --

Comment

Jeg har planer om å kanskje ta kurs hos disse neste sommer: www.teammayol.com
                        - Virker bra og spennende.

Comment

Hei. Håper og tror at OFK vil arrangere grunnkurs i fridykking i starten av august og et adwanced kurs rett etter 14 august. Info vil komme ut i ymse kanaler.

Mvh
                          Gard

Comment

Tusen takk for svar fra dere alle - sjekker ut OFK der altså.
                            Når det gjelder 3 minutter var det plukket ut fra lufta....skjønner basert på det dere sier at det MULIGENS er litt ambisiøst. :P

Takk igjen - jeg sjekker ut tingene dere har foreslått!

mvh
                            Marius

Comment

Originally posted by Gwaihir View Post

..det skal være tyngere å svømme ned enn det er å komme opp )

Strengt tatt så foretrekker jeg å ha en lett svømmetur ned fremfor en lett tur opp. Det er for meg lettere å få ett bra dykk dersom turen ned er rolig å avslappet, spesielt med tanke på å utligne dypt og pustetrang. Dersom jeg bruker for lite bly får jeg mye sterkere pustetrang og større problemer med utligning. Eksperimenterte litt med dette under mitt 5 ukers opphold i Egypt sist år da jeg til slutt brukte 3kg på 1,5mm drakt.

Vel å merke andre foretrekker også det den andre veien.

Comment

Working...
                              X