www.aidanorway.blogspot.com

For de som ikke kjenner så godt til fridykking utover snorkling, undervannsjakt m.m. så er AIDA International (International Association of the Development of Freediving) den internasjonale organisasjonen som godkjenner verdensrekordforsøk, utsteder reglement for konkurranser, utdanner dommere og fridykkkeinstruktører.

For å delta på konkurranser i regi av AIDA og få resultatene med på de årlige rankinglistene, må man være medlem av et nasjonalt AIDA.

I Norge har det ikke vært noen særlig organisering av fridykkere de to årene jeg har vært aktiv. AIDA Norge har stort sett bestått av to kontaktpersoner (ihvertfall på papiret) og medlemsskap i AIDA Norge har vært ensbetydene med medlemsskap i Oslo Fridykkerklubb.

Med noe haltende interesse eller engasjement, er det fullt forståelig at det har vært vanskelig å få til noe mer. Men jeg har allikevel tro på at vi kan få mye igjen ved å få til en mini-organisasjon som kan binde fridykkerne i hele Norge litt bedre sammen.

Med en hjemmeside hvor det kan legges ut nyheter om kurser, konkurranser, treninger m.m og en gruppe som tar på seg en liten smule ansvar for å utvikle sporten, kan man komme godt på vei.

Jeg har så langt fått god tilbakemelding fra Roman Brüning, leder av Oslo Fridykkerklubb, og to av de aktive fridykkerne i Bergen, Thomas Grindevoll og Erlend Breidal.

Finnes det flere fridykkere rundt omkring i Norge som synes dette er en god ide?

Hadde vært fint å høre noen meninger...

Mvh
Elisabeth