Se resultatene av undersøkelsen: Er du medlem av en dykkerklubb?

Personer som har stemt
344. You may not vote on this poll
  • Ja

211 61.34%
  • Nei

61 17.73%
  • Har meldt meg ut

15 4.36%
  • Tenker på å melde meg inn

57 16.57%
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 48

Thread: Er du medlem av en dykkerklubb?

På gli..

Ble medlem
    Jun 2002
    Sted
    Midt- Norge
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Er du medlem av en dykkerklubb?

Jeg ser jo av flere emner her at dykkerklubbene sliter med lavt aktivitetsnivå og dårlig rekruttering.

Er det virkelig slik at vi helst vil ha en uforpliktende relasjon til en dykkebutikk istedet for å være medlem av en klubb?

Det hadde vært interressant om de som krysser av for: "har meldt meg ut" skriver en liten epistel om hvorfor.

0 Not allowed! Not allowed!

Meget aktiv

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Re:Er du medlem av en dykkerklubb?

Vi hadde en stor og aktiv klubb, men ildsjelen gikk lei og fant andre hobbier, flytter fra byn osv. Butikken prøvde å starte den opp igjen ,men uten noen entusiastiske krabater blir det vanskelig.

jet

Jan Erik

Ekstremt aktiv DKD's Avatar

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    Orkanger
    Thumbs Up/Down

Det er et problem for klubbene når ildsjelene slukner. Det er heller ikke morsomt å være ildsjel når ilden ikke tenner på noen, men det kan jo være ilden det er noe galt med. "Hvem vet, inte jag. Hvem vet, inte du" (fritt etter Lisa E.)

Jeg synes det er kjekt med ett klubbmiljø. Man treffer mange, og nye mennesker å diskutere en felles interesse med.

/DKD (DykkerKlubben Dybderus)

Dykker i motstrøm fra Nord !!

På gli.. Hammer70's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Klubben må speile dine egne dykkeinteresser, og ha medlemmer du er nogenlunde på bølgelengde med. Min erfaring, som riktignok er temmelig begrenset, er at enkelte klubber har rimelig høy "macho-faktor" og utstyrspress. Som fersking føler man seg nærmest som en belastning for de andre, langt mer erfarne dykkerne, med minimum tredve-tusen i kassa. Når man i tillegg ikke har særlig mye til felles utenom dykkinga, foretrekker jeg heller buddyer jeg kjenner fra før.

Manglende klubbkultur for å innlemme nye medlemmer, fører naturligvis til sviktende rekruttering. Hjelper ikke å mase om innmelding, så lenge nykommerne ikke føler seg velkomne.

Divegirl skrev forøvrig et godt innlegg om klubbmedlemskap under emnet "Tregoster".

Du må skrive minst to linjer
    for å skrive mellom dem

Elmek
    Guest

Dykkeklubben som jeg var medlem av følger ikke min stil.
    Dykket må være min 20m og 40min. Eller så teller det ikke som dykk.
    Pluss at de kjører 1000m under vann og du bør helst krysse mållinja først.

Hvor er kosen med å stoppe opp når en ser noe innteresant ?? >

Mye bråk internt i klubben.

Nei, det er bedre å være fri.

Har vært med Deep Fantasy i Tønsberg og dette var en tur som virkelig var helt topp. Folket fra Oslo og Tønsberg var kjempe ålreite.

Så når Terje Viken (Deep Fantasy) skal ned til Lindesnes i Januar så bare MÅ jeg bli med. ;D

Meget aktiv Andre's Avatar

Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Fredrikstad
    Thumbs Up/Down

Er faktisk medlem av 2 dykkerklubber.

Det som jeg ser som det største problemet med dykkerklubber, (ihvertfall den ene jeg er medlem av), er at enkelte bruker dem som "dumpingplass" for sine kurselever. Dvs. at etter endt kurs blir de omtrent "tvangsinnmeldt" i klubben for beiting inntil det er på tide med videre kursing.

Dette medfører at nye ferske dykkere blir tatt vare på og deres interesser går foran "gamle" medlemmer. I den ene klubben jeg er medlem i har det t.o.m. blitt ytret at de nye medlemmene blir skremt når vi dykker med vingevest og doble flaskesett, og at nye medlemmer er mer viktige enn aktive gamle medlemmer. Dette har da medført at de aktive medlemmene stort sett har skippet de vanlige klubbturene og heller kjørt egne "tekniske" turer med klubb-båten, og dette har igjen medført at det har blitt avholdt VELDIG få vanlige klubbturer.

Hmm, kanskje bare den klubben som er sær.....

På gli..

Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Sandefjord
    Thumbs Up/Down

Medlem av Sandefjord dykkerklubb og er kjempe fornøyd med klubben min jeg ;D

MVH Kim Clausen aka CatMan

Hyperaktiv

Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Alta
    Thumbs Up/Down

Jeg er medlem av Alta Dykkerklubb, og synes det er en bra klubb å være i. Jeg sitter forsåvidt i styret på andre året som sekretær, og gjør mitt beste der. Klubben vår har en veldig høy gjennomsnittsalder; jeg og to andre er de eneste under 26 år, og jeg utgjør 50% av kvinnene... Dette er litt kjipt.. Vi prøve å kjøre kurs, men dette er jo selvfølgelig dyrt for elevene... Dersom vi ikke skal gå med underskudd må vi opp under 4000 med 8 deltakere... Sist gang vi prøvde, måtte vi avlyse grunnet for få deltakere og stengt svømmehall.. Og da var det 5 jenter påmeldt.. *hvis bare...*

I klubben har vi fra tidligere av to faste dager hvor vi dykker; torsdag og lørdag, og en ny ildsjel har innført søndagen også.. Han gjør et godt arbeide og sender ut sms stort sett hver uke for å få med så mange dykkere som mulig.

For å trekke nye medlemmer, og gjøre det mer komfortabelt for de nåværende, har vi et helt nytt klubbhus under planlegging. Det vi har nå er to sammenbygde moelvenbrakker uten innlagt vann og ikke så veldig stort og praktisk.. Vi har i tillegg en Hårek aluminiumsbåt med 90 hk motor som blir aktivt brukt i klubbsammenheng, både til dykking og annet dugnadsarbeid.

Prisen for å være medlem i klubben vår har vi delt i tre. Medlemskontingenten på 400 må alle betale. I tillegg kan man betale 300 for gratis luftfylling (vi har egen kompressor og fyllepanel med flaskebank) hele året, og 300 for gratis leie av båten (mot at man betaler bensin selv (selvfølgelig)). Barn under 18 år er med gratis og vi tar 100 kr i kontingent for støttemedlemmer. Dette fungerer bra og vi har tenkt å fortsette med det.

Et godt miljø i klubben er veldig viktig på lørdagene. Før dykk har vi alltid 1-2 timer før dykket hvor vi sitter i klubbhuset og utveksler erfaringer o.l. Dette er alltid veldig lærerikt for oss nybegynnere (:. Vi har heldgivis ingenting av den omstridte machofaktoren, eller store konkurranser om å ha best utstyr. Vi har en utstyrsleverandør her oppe, og vi dykker med det han tilbyr oss, dog de fleste aktive er av typen som er komfortable med det de har fra før og dykker med, etter min mening, urgammelt utstyr (; .

Når det gjelder nye kurselever blir de automatisk innmeldt i klubben for resten av året (helt gratis selvfølgelig), og de velger selv om de ønsker å være medlem påfølgende år. Her har vi ingen tvang, men vi prøver i høy grad å oppfordre nye til å være aktiv i dykkingen. De gamle ildsjelene er veldig flinke til å ta vare på, og ta hensyn til de nye, noe jeg og andre er takknemmelige for.

Som dere kanskje forstår, så har jeg ingen motforestilllinger mot å være medlem av en klubb. Synes dette er en fordel med tanke på klubbhus, båt, luftfylling, det sosiale m.m. Trives dere ikke i den klubben dere er i; finn/start en ny, dersom dette er mulig... Er det eneste tipset jeg kan gi..

Dykk sikkert (:

Meget aktiv

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Vi kan jo opprette en Aperitiff klubb, kreves jo noe vedlikehold, men jeg tror vi kan klare det !

jet

Jan Erik

På gli.. snill_ulv's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Er medlem av SUB (studentenes undervannsklubb i Bergen), men vurderer også å melde meg inn i en annen mindre klubb i tillegg. Dette fordi SUB er såpass stor og aktiv at det ikke blir like lett å få et personlig forhold til den. Men er uten tvil svart fornøyd og imponert over klubben!

Lars Ese Ur

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg